Ateliér dramatické tvorby I
Ateliér dramatické tvorby I
Info
Období
zima 2023

Průvodní list a organizace kurzu

Vyučující: MgA. Tomáš Polenský, Ph.D.

Organizace kurzu: Kurz probíhá formou individuálních konzultací nad průběžnými pracemi zadaného seminárního úkolu. Cílem ateliéru je práce na zadaném cvičení, předpokládá se individuální spolupráce studenta s pedagogem.

Podmínky absolvování: odevzdání seminárních cvičení

Kontakt na vyučujícího: tomas.polensky@fpf.slu.cz

Způsoby komunikace: 
Student je v kontaktu s vyučujícím následovně: přímá výuka formou společného cvičení a individuálních konzultací. Kontaktní informace (e-mail, telefonní číslo) a konzultační hodiny jsou zveřejněny na webových stránkách Ústavu filmové, televizní a rozhlasové tvorby. Kontaktní informace jsou uvedeny také v IS SU.


Cíle výuky: Meziročníkový, mezioborový ateliér. Cílem je úvod do problematiky dramatické tvorby a práce s hercem. Student se formou krátkých praktických cvičení a diskusí nad jejich výsledky seznamuje s rozzáběrováním a tvorbou technického scénáře, přípravou natáčení, vlastní realizací i postprodukcí krátkého narativního filmového tvaru, a získá tak základy filmové režie v oblasti hrané tvorby.

Osnova:

1.  Autoportrét

2.  Osobní téma režiséra a jeho životní zkušenost

3.  Vnitrozáběrová montáž v pohybu

4.  Vnitrozáběrová montáž v jednom statickém záběru

5.  Jednominutový atraktivní záběr

6.  Setkání

7.  Honička

8.  Krátká scéna obsahující násilí

9.  Krátká scéna obsahující sex

10. Interpretace scénáře – krátká scéna pracovního pohovoru

11. Natáčení scény pracovního pohovoru

12. Postprodukce scény pracovního pohovoru

13. Opakování


Literatura

povinná:

BORDWEL, D. – THOMSONOVÁ, K. Umění filmu: Úvod do studia formy a stylu. Praha: AMU, 2011.

RABIGER, M – HURBIS-CHERRIER, M. Directing: film techniques and aesthetics. Focal Press, 2013.

 

doporučená:

BLÁHA, I. Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla. Praha: AMU, 2004.

MARTIN, A. Mizanscéna a filmový styl. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2019.

MONACO, J. Jak číst film (Svět filmů, médií a multimédií). Praha: Albatros, 2008.

VALUŠIAK, J. Základy střihové skladby. Praha: AMU, 2005.

Jakými prostředky lze vyjádřit sám sebe?

Deset životních událostí, které nás formovaly. Každé z nich představuje téma a dohromady tvoří okruh témat vlastních pro každého tvůrce.

Jak lze pracovat se střihem uvnitř záběru?

Jak lze pracovat se střihem uvnitř záběru, který je statický?

Jak lze udržet divákovu pozornost v jednom záběru?

Základní dramatická situace dvou postav.

Práce s filmovým prostorem a časem.

Jak se ve filmu zobrazuje násilí a jak se mu vyhnout?

Jak se ve filmu zobrazuje sex a jak se mu vyhnout?

Práce s hercem v praxi, zkoušení, zkoušení “na place” a alternativní jetí.

Jak dovede střih ovlivnit herecký výkon?

Předchozí