Struktura
předmětu Sociologie kultury je koncipována tak, aby byli studenti informováni o
základních aspektech sociologických témat v kontextu
s vizuálním uměním a jinými společenskými vědami.
Cílem předmětu je motivovat studenty
k přemýšlení o vztahu sociologie jako vědecké disciplíny a každodenním
životem informovat a zároveň je informovat o vztazích mezi subjektivními analýzami sociálních dějů a faktů
a úskalích při sociologických interpretacích. Jednotlivá témata jsou řazena do
logicky návazných celků, tak aby vytvářely širší vědomostní kontext v rámci
integrálního vědění.
Na každý okruh je
věnována časová dotace dle potřeby.
I.
Okruh - Uvedení do sociologie
·
sociologie jako způsob poznávání, interpretace a
vědění
·
sociologie jako nástroj rozumění a reflexe
·
interdisciplinární vztahy /filozofie, sociální
psychologie, kulturní antropologie, umění/
·
sociologie /kvantitativní a kvalitativní
sociologie, techniky pozorování /
·
fotografie a film v sociologickém výzkumu
/dokumentační f., sociální f., subjektivní d., objektivita a subjektivita ve
fotografii/
·
vizuální sociologie, sociologie životního stylu,
sociologie kultury atd.
·
hermeneutika a interpretace vizuálních obrazů -
textů
Základní
terminologie sociologie kultury
Kultura, hmotná k., duchovní k., akulturace, k. dědictví,
enkulturace, socializace, k. jádro, k. kapitál, k. komplex, k. konflikt, k.
kontakt, lokální k., kontrakultura, alternativní k., masová kultura, k. mezera,
k. materialismus, oblast k., potřeby k., sociokulturní regulativy, k.
relativismus, subkultura, šok k., k. typ, k. úroveň, k. změna.
II.
Okruh - Příroda a krajina z pohledu
sociologie kultury
·
sociokulturní determinanty (kulturně -
sociologické, biologické, psychologické)
·
kultura a příroda, krajina
·
krajina jako jedna z determinat formujících
společnost a člověka
·
genius loci krajiny, mentální mapy kulturní
krajiny, mystická krajina, krajina – prostor pro meditaci, čas a příroda
·
rozlišení přírody a krajiny, proměny
v čase, kontext s vizuálním uměním
·
krajina jako hodnota /různé interpretace hodnot
krajiny - krajina jako domov, o putování, mc donaldizace turismu, krajina jako
adrenalin, energetická a turistická devastace krajiny/
Situace obsahují:
· životní
prostředí jako zdroj informací
- proměny
vztahu společnosti a člověka k přírodě /filozofické, ekonomické,
náboženské, rituální, sociální aspekty/
- život
mezi budovami a utváření sociálních vztahů /prostory setkávání, místa
nikoho, poetika míst – chrám, hospoda, hřbitov/
- prostředí
jako zdroj kultivace nebo degenerace osobnosti člověka a společnosti
/výchova prostředím, sociální fobie, estetická podnětnost a strádání
v prostoru
III.
Okruh - Životní, kulturní a sociální prostředí
- zahrnuje životní prostor, s nímž jsou
obyvatelé města mentálně i fyzicky spojeni v rámci geografického
determinismu a v němž se zároveň realizuje významná část sociálních
kontaktů, komunikace a socializace člověka
- zahrnuje veškeré sociální dění v exteriéru i interiéru, cílem
zkoumání je porozumět lidem v
sociálních
situacích, důležité jsou i průvodní atributy neverbální komunikace /gesta,
mimika,
postoje, oblečení, doplňky, atributy sociálního statusu - auta, šperky,
náhrobky,
bazény, sortiment jídla, pití atd./
Širší prostředí zahrnuje:
1/ Okolní prostředí - sídelní typy –
město, vesnice, samota, dispozici města v
krajinném prostředí, urbanismus /letecká a
panoramatická fotografie/
2/ Lokální prostředí - integrované
městské prostředí /veřejný prostor, exteriéry a dispozice
architektury, detaily architektury, zátiší,
symboly vizuální komunikace
a/ obytné komplexy /části města,
sídliště, kolonie rodinné zástavby, ubytovny, internáty,
hotely, penzióny atd./
b/ hospodářské komplexy /továrny,
družstva, podniky, peněžní ústavy atd./
c/ distribuční komplexy /obchody, služby atd./
d/ výchovné komplexy /předškolní
zařízení, formální a neformální vzdělávací zařízení/
e/ kulturní komplexy /muzea, galerie,
divadla, kina, kluby, církevní a kultovní soubory,
restaurační zařízení všeho druhu, agentury,
sportovní zařízení, střediska pro využívání
volného času, zahrádkářské osady atd./
f/ sociální komplexy /zdravotnická
zařízení, ústavy, domovy důchodců, zdravotně
postižených, hřbitovy, krematoria atd./
g/ komplexy státní správy /úřady,
vojsko, nápravná zařízení, soudnictví atd./
h/ veřejné komplexy pro sociální
komunikaci /náměstí, parky, chodníky, dopravní
systém, důsledky mobility /stezky,
cesty, zásahy do krajiny, znamení na cestě,
drobná
sakrální architektura, čekárny atd./
ch/ různé
- reklamní plochy
- místa pro skládku odpadu
- garáže
- zahrádky
- oplocení domů
- stavby
- obchody, tržiště, hypermarkety
- toalety /nápisy na zdech, kresby/
- sklepy, půdy
- stravovací a restaurační zařízení
- diskotéky, tančírny, veřejné domy
- sportovní stadióny, haly
- kluby podnikatelů, rockové a další subkulturní prostory
- sídla společenských organizací, politických stran a hnutí
IV.
Okruh - Užší životní, kulturní a sociální prostředí
Tento okruh zahrnuje
nukleární rodinu - otce, matku, děti. Každý jedinec je nositelem
sociálního dění, proto i rodinná a
portrétní fotografie, dokumenty denní potřeby,
památky, domácí knihovna mohou být účinným východiskem pro fotografickou
dokumentaci a kvalitativní analýzu. Jedná se o nejobtížnější část
dokumentace vzhledem
ke složitému rozpoznávání a
interpretaci symbolů, faktů, ikon. Dále tento přirozený
systém - zobrazená sociální realita, je výslednicí historie vztahů,
tradic, hodnot,
rodinných událostí a dalších faktorů, se kterými jsme většinou málo
obeznámeni.
Cílem fotografické dokumentace užšího životního prostředí je zachytit
vnitřní dispozici
konkrétních jednotek, vnitřní
vybavení, hmotné artefakty, symboly,
uspořádání,
výzdobu, dekorace, zátiší, které vypovídají o stylu,
vkusu, hodnotách, zájmech, sociálních a
ekonomických souvislostech, sociálním zařazení, sociálních rolích. Dále je
cílem fotografické dokumentace zachytit formy komunikace v malém prostoru.
Fotografie by měli informovat i o atmosféře v přirozených
podmínkách.
Okruhy, témata a situace pro analýzu
Zahrnují dokumentaci interiérů a sociálního dění v níže uvedených
mikroprostředích /fotograficko-sociologická témata
- byty:
- typy
bydlení /trendy, komparace/
- vybavení
domácností /o smyslu věcí, kterými se obklopujeme, utváření životního stylu, komparace/
- nové
ikony /televize, internet, video, DVD, počítačové hry, grily a rožně/
- ”byty” bezdomovců
- bydlení
na okraji /nemocnice, ústavy, bezdomovci, alternativy – squat, zlaté
klece podnikatelského baroka/
·
pozice a
role v rodinách
·
soukromý
prostor
·
děti
·
ženy
·
muži
·
vícegenerační
rodiny
·
rodina
na vesnici a ve městě
·
komunity
·
svobodné
matky
·
homosexuální
soužití
·
nové
formy soužití
·
volný a
vázaný čas v rodinném prostředí
Z fotografického materiálu můžeme získat informace o následných
kategoriích:
- Prostředí
/kontext/ - obecná informace o prostředí, celková jednotka analýzy
např. anonymní, studené prostředí, intimní
prostor, domov
- Participace -
celková participace osoby v daném prostředí nebo celková
adaptace osoby na toto prostředí, např.
sociální distance, domov jako noclehárna
- Aktivita - akce
delšího trvání, něco, co představuje významný element v
participaci lidí
- Akt - dočasná
akce krátkého trvání
Poznámka:
akt i aktivity se mohou pravidelně opakovat,
rituály všedního dne /sledování televize,
internet, mailová komunikace, sex, forma
stravování např. rodinný obřad u stolu,
kutilství, záliby atd./
- Události -
specifické, solitérní, výjimečné aktivity
Vztahy a sociální
struktury - neoficiálně
definované vzorce vztahů mezi členy rodiny
V.
Okruh - Galerie
sociálních typů v rámci dané společnosti
Cílem analýzy je
sociálně - psychologické postižení lidských typů
nejrůznějších sociálních statusů a rolí /manažer, moderátor, úředník,
ředitel, podnikatel,
dělník atd. s příslušnými atributy moci, v přirozeném
prostředí atd./
Z výše uvedených požadavků vyplývá, že
sociolog kultury při dokumentaci životního stylu dané kultury:
- by měl být dobře obeznámen s prostředím a sociální situací
portrétovaného
- by se měl snažit splynout s prostředím, stát se jeho součástí,
jinak budou aktéři jeho
fotografií
hrát role, budou se stylizovat a nebudou přirození,
- by si měl být vědom, že každé prostředí má svou atmosféru, kterou
lze vnímat
i
zaznamenat
- by měl rozumět, chápat a umět se vcítit se do různých sociálních
situací a pozic
- by měl umět rozlišovat a zachycovat především situace typické a ne
individuální
- by nikdy neměl situaci nahrávat a jinak manipulovat za účelem
estetizace nebo atrakce
sdělení
- by měl rozlišovat mezi typickou a výjimečnou situací /u typického
jevu se situace
opakuje,
proto ji můžeme multiplikovat v různých modifikacích, až do fáze nasycení
vzorku
- by si měl souběžně s vizuální dokumentací vést deník s
faktografickými a doprovodnými
poznámkami
- by si měl být vědom, že zachycuje souběžně aktuální stav, ale i
kulturní a sociální změnu
- by si měl být vědom, že pozorování a dokumentace je činnost na
poli intimity, proto by se měl vždy
řídit vrozenými etickými principy
Vizuální podpora k tématu
/diapozitivy, CDR, video/
Filmy z archivu Nadace film a sociologie a Člověk v tísni
Reprodukce fotografií:
/piktorialisté, Bonfils, Talbot, Marville, Fenton, , Le
Gray, Coburn, Weston, Adams, Blossfeldt,
Sudek, Luskačová, Martinček, Ságl, Bílek, Koudelka, Paar, Long,
Smithson, Baltz, Basilico, Goldin, Pohribný,
Kawada, Baňka, Salgado/
Dokumentace zachycuje:
- proměny
vztahu společnosti a člověka k přírodě /filozofické, ekonomické,
náboženské, rituální, sociální aspekty/
- život
mezi budovami a utváření sociálních vztahů /prostory setkávání, místa
nikoho, poetika míst – chrám, hospoda, hřbitov/
- prostředí
jako zdroj kultivace nebo degenerace osobnosti člověka a společnosti
/výchova prostředím, sociální fobie, estetická podnětnost a strádání
v prostoru
- životní prostředí jako
zdroj informací
při pozorování a dokumentování se soustředíme
na:
A/
Socioekonomickou /profesní/ strukturu obyvatel,
která zahrnuje především vztahy a postavení v
systému vlastnictví, majetku, příjmů,
diferenciace životní úrovně /podnikatelé,
byrokracie, umělci, dělníci, nezaměstnaní,
studenti atd./
B/ Demografickou strukturu obyvatel, která zahrnuje: a/ rozdílnost postavení a
úlohy mužů a žen /emancipace, feminismus/
b/ rozdílné věkové skupiny - neformální
skupiny vrstevníků /dětské hrové
skupiny, party, mládežnické skupiny
atd./
generaci dospělých /střední věk, stáří/
C/
Subkultury
/náboženské komunity, motorkáři, bruslaři, sprejeři, homosexuálové atd./
D/ Národnostní
menšiny
E/
Sociální patologii a deviaci /mafie, podsvětí, kriminalita, gangy, sekty, bandy/
Pozornost věnujeme:
1/ Všem sociálním interakcím v rámci
pracovního času
- výkon profese, podřízenost, komunikace, schůze, porady, přestávky
2/ Všem sociálním interakcím v rámci vázaného
času
- doprava, rituály nakupování, vyřizování formalit, zdravotnické
procedury
jednání
s byrokracií, čekárny, fronty, hloučky
3/ Všem sociálním interakcím v rámci volného
času
- kulturní a sportovní akce - pasivní /diváci, fanoušci/, aktivní
účast
- společenské akce /světské a církevní náboženské rituály/ - svatby,
pohřby, křty,
jubilea
atd.
- rekreace, volný čas, životní styl, formy turismu /diferenciace dle
pohlaví, bydliště,
zdravotního
stavu, rodinného stavu, profese, věku atd./
Poznámky:
·
Žádná společnost není kulturně homogenní /každý
má tendenci hodnotit cizí kulturu
ze své
pozice a tím vnášet i svůj hodnotový systém do cizího prostředí/
- Různé profesionální i generační subkultury mohou mít specifické
hodnotové systémy,
které
jsou odlišné od oficiálních, obecných hodnot
- Rozhodujícím momentem pro dokumentaristu je schopnost vhledu, vcítění
a pochopení
specifické
sociální situace
- Sociální jevy se mění v průběhu času, každý jev má svůj začátek,
vrchol
a
doznívání. Tzv. vrcholný okamžik v sobě koncentruje několik vrstev
informací o daném jevu.
- Dokumenty se stejnou sociální situací v různých prostředích vedou
k formulaci
Hypotézy o způsobu chování určité subkultury
/sledování televize, nakupování atd./
- Rozlišujeme realitu všedního dne a svátečnosti.
Doporučená literatura:
Člověk a příroda. Sborník. Národní galerie v Praze, Praha
1989.
Eliade, M.: Posvátné a profánní. ČKA, Praha 1994.
Gojda, M.: Archeologie krajiny. Academia, Praha 2000.
Kulturní krajina. Sborník MŽP, Praha 2000.
Librová, H.: Láska ke krajině. Blok, Brno 1988.
Librová, H.: Pestří a zelení. Duha, Brno 1994.
Seed,J.-Naess,A.: Myslet jako hora. Nadácia Zelená nádej,
Levoča 1993.
Schulz, Ch.N.: Genius loci. Odeon, Praha 1994
Svobodová, H.: Krajina jako domov.Impreso, Žďár nad Sázavou
1996.
Lidé Hlučínska 90. let 20. století. ITF PFP SU v Opavě,
Opava 1999.
Bauman, Z.: Globalizace. MF, Praha 1999.
Berger,P.L., - Luckmann,T.: Sociální konstrukce reality.
CKD, Brno 1999.
Černoušek, M.: Psychologie životního prostředí. UK, Praha
1992.
Gehl, J.: Život mezi budovami. PPVP, Brno 2000.
Eliade, M.: Posvátné a profánní. ČKA, Praha 1994.
Musil, J.: Lidé a sídliště. Svoboda, Praha 1985.
Ortega y Gasset, J.: Vzpoura davů. Naše vojsko, Praha 1993.
Schmeidler, K.: Sociologie v architektuře a
urbanistické tvorbě. UK, Praha 1993.
Schulz, Ch.N.: Genius loci. Odeon, Praha 1994
Svobodová, H.: Krajina jako domov. Impreso, Žďár nad Sázavou
1996.
Slavnostní průvody. Slovácké muzeum, Uherské Hradiště, 1993.
Lidé Hlučínska 90. let 20. století. ITF PFP SU v Opavě,
Opava 1999.
Zlín a jeho lidé. ITF FPF SU v Opavě, Opava 2002.
Bauman, Z.: Postmoderní sociologie. Slon, Praha 1996.
Bauman, Z.: Úvahy o postmoderní době. Slon, Praha 1995.
Berger, P.: Pozvání do sociologie. FMO, Praha 1991.
Hendl, J.: Úvod do kvalitativního výzkumu. Karolinum,
Praha1997.
Disman, M.: Jak se vyrábí sociologická znalost. Karolinum,
Praha 1993.
Hájek, T.: Příběh drobných památek. Studio JB 2001.
Hubík, S.: Sociologie vědění. Slon, Praha 1999.
Keller, J.: Až na dno blahobytu. Duha, Brno 1993.
Keller, J.: Úvod do sociologie. Slon, Praha 1992.
Ligocki, A.: Czy istnieje fotografia socjologiczna?
Wydawnictwo literackie, Krakow 1987.
Petrusek, A.: Alternativní sociologie. KOS, Praha 1992.
Strauss,A.-Corbinová,J.: Základy kvalitativního
výzkumu.SCAD, Brno 1999.
Sociologické školy, směry, paradigmata. Slon, Praha 1994.
Soéciální a kulturní antropologie. Slon, Praha 2000.
Svobodová, H.: Česká krajina dnes. Karolinum, Praha 1994.
Alan, J.: Etapy života očima sociologie. Pyramida, Praha
1985.
De Singly, F.: Sociologie současné rodiny. Portál, Praha
1999.
Encyklopedie kulturních trendů 90. let. Jota, Brno 1999.
Friedlanderová, H.- Tuček, M.: Češi na prahu nového
tisíciletí. Slon, Praha 2000.
Jung, R. 1992: „Struktura sociálního jednání.“ Studia
humanistica, č.5, s.71-98.
Možný, I.: Moderní rodina. Blok, Brno 1990.
Šubert, J.: Čas a společnost. ISV, Praha 2003.
Toffler, A.: Šok z budoucnosti. Práce, Praha 1992.
Sexuální chování obyvatel České republiky. AlbertaPlus,
Praha 1999.
Thorne, T.: Slownik pojec kultury postmodernistycznej.Muza
Sa, Warszawa, 1995.
Zpráva o stavu českého člověka 1997. Reklamní agentura Leo
Burnet.Praha 1997.
Češi na prahu nového tisíciletí. Reklamní agentura Leo
Burnet.Praha 2000.
Lidé Hlučínska 90. let 20. století. ITF PFP SU v Opavě,
Opava 1999.
Zlín a jeho lidé. ITF FPF SU v Opavě, Opava 2002.
Bauman, Z.: Úvahy o postmoderní době. Slon, Praha 1993.
Slownik pojec kultury postmodernistycznej. MUZA SA, Warszawa
1995.
Quesnell,M,D.: Co si myslíme, čemu věříme a kdo jsme.
Academia, Praha 2002.
Vlachová, K.1995.“Oděv a móda jako sociální fenomény.“
Sociologický časopis, č.2, s.267-277.
Zamojska, E.: Kulturowa tozsamosc mlodeizy. UAM, Poznaň
1998.
Zpráva o stavu českého člověka 1997. Reklamní agentura Leo
Burnet.Praha 1997.
Češi na prahu nového tisíciletí. Reklamní agentura Leo
Burnet.Praha 2000.
Vizuální podpora k tématu /diapozitivy, CDR,
video/
Archiv – Film a
sociologie
Festival Jeden svět - ve spolupráci s o.p.s.
Člověk v tísni při ČT
Vyučující:
Prof. Mgr. Jiří Siostrzonek, Ph.D.
Hlavní 130, 747 06
Opava
Tel.: 776185199
e-mail jiri.sio@email.cz