Na úplném počátku se student seznámí s podstatou pojmu umění a základními otázkami, které kontakt s uměleckým dílem nebo výkonem divákovi, posluchači nebo čtenáři přináší. Studujeme na s. 7-9
Vztah k umění v dobách, kdy tyto artefakty nebyly chápány v tom smyslu, jak jim rozumíme dnes. Období pravěku a starověku. Studujeme s. 10-12
Umění antiky, tedy starověkého Řecka a starověkého Říma. Mezi oběma územně i časově následnými celky existují úzké vazby v oblasti umění a dodnes je umění této doby chápáno jako základ vzdělanosti a kultury. Studujeme s. 13-16
Budeme sledovat vývoj vztahu k umění v období středověku a na počátku historického novověku. Zmíníme vývoj pojetí umělce a umělecké tvorby a vztah církve k této části tvorby. Rozčleníme si celé období podle kanonizovaného členění dějin umění. Studujeme s. 17-21
U zrodu nejvlivnějšího myšlenkového proudu posledních století stojí přesvědčení, že lidský rozum dokáže vše vysvětlit, vyřešit politické, společenské a kulturní problémy a přivést lidstvo do vysněného zlatého věku. Šlo o nejostřejší výpad proti iracionalitě církevního vidění světa, který si postupně získával stále větší zastánce a vykladače. Projevil jsem jak v dobovém myšlení, tak také v umění. Studujeme s. 22-23
Estetika jako obecná teorie umění, která chtěla odevždy definovat, co je krása a proč na nás tak působí. Její vývoj se částečně překrývá s dějinami teorií umění, protože ty se vždy problematiky krásy dotýkaly. Studujeme s. 24-28
Kapitola pojednává o vztahu člověka a přírody pod zorným úhlem estetického přístupu, resp. přítomnosti nebo absence estetické funkce. Studujeme s. 29-32
Kapitola se věnuje člověku a jeho schopnostem vnímat sám sebe pod zorným úhlem estetického vnímání. Zásadním médiem tohoto vztahu je lidské tělo. Studujeme s. 33-35
Kapitola s kritickou distancí představuje antropocentrický pohled na svět, na člověka jako centrum veškerého dění a zdroj hodnot. Studujeme s. 36-39
Kapitola shrnuje význam pojmu estetické myšlení a zevrubněji pak představuje nitranskou školu umělecké komunikace, vlivnou metodologii, která vznikala a prosazovala se ve vědeckém světe i přesto, že byla pod ideologickým tlakem 70. a 80. let XX. st.. Studujeme s. 40-53
Kapitola přináší didaktický příklad analytického čtení textu v širokých estetických, literárněhistorických a lingvistických souvislostech. Předchází mu krátká úvaha o interpretaci uměleckého díla. Studujeme s. 54-64
Kapitola nás uvádí do světa užitého umění a designu jako do specifické estetické kategorie. Studujeme s. 65-67
Cílem studia této kapitoly je získání základních vědomostí o historii, teorii a současném stavu vnímání a významu pojmů kreativní a kulturní průmysly, a také o rolích těchto průmyslů ve veřejném společenském, kulturním a ekonomickém prostoru. Studujeme s. 68-82