Týmová práce
Týmová práce
Info
Období
léto 2024

Úvod

Disciplína je zaměřená na psychologii týmové spolupráce a strategie efektivního vedení týmu. Také se zaměřuje na zpracování žádostí o grant a celkovou modulaci konkrétních projektů.

Fórum je nejen nástěnkou novinek kurzu, ale také nástrojem umožňující diskusi s vyučujícím či kolegy v kurzu. Včasná komunikace je správným krokem k úspěchu: mějte kuráž – komunikujte.

O kurzu podrobněji

Obecné, trvalé a závazné informace o kurzu: způsobu komunikace se studenty, studijních materiálech, podmínkách absolvování atp. Nepřehlédněte!

Sylabus

Cíle výuky

Disciplína je zaměřená na psychologii týmové spolupráce a strategie efektivního vedení týmu. Studenti si projdou základy týmové práce (pozice v týmů, strukturování týmu) a zorientují se v přípravách realizace konkrétních kulturně-uměleckých projektů.

 

Osnova - bloky

1. Úvod do problematiky týmové práce

 

2. Cíle a normy. Vedení a řízení. Jak si najít svou vlastní pozici

 

3. Umění budování týmu: struktura, stavba skupiny. Pozice a role. Atmosféra ve skupině.

 

4. Proces řešení problému týmovou prací. Mám nápad na projekt, co s ním?

 

5. Týmová práce a profesionální etika. Granty a grantový systém ČR

 

6. Jak dosáhnout efektivity týmové práce. Učíme se psát žádost o grant

 

7. Týmová práce v rámci realizace kulturního festivalu. Rozpočet a nutná administrativa

 

8. Týmová práce v rámci realizace filmového díla. Píšeme konkrétní žádost

 

9. Týmová práce v rámci realizace divadelní inscenace. Získali jsme grant, co dál?

 

10. Praktická realizace projektu. Realizace konkrétního projektu a závěrečné vyúčtování

 

11. Praktická realizace projektu. Návrhy na konkrétní projekty

 

12. Praktická realizace projektu. Zhodnocení navrhovaných projektů

 

13. Opakovací hodina

 

Vyučující

Mgr. Stanislava Schupplerová, Ph.D.

 

Organizace kursu

Kurs je rozčleněn do 13 lekcí, které odpovídají 13 týdnům semestru. To studenty podporuje v průběžném studiu a plnění úkolů; jednotlivé tutoriály jsou přitom v rámci semestru rozloženy pravidelně a umožňují průběžné konzultace a řízení procesu učení.

 

Podmínky absolvování

Posluchači vypracují individuální podrobnou analýzu samostatně/společně realizovaného týmového úkolu z hlediska uplatnění strategií týmové práce, týmových rolí, způsobu řešení problému etc. S doporučeními směrem k dalšímu rozvoji a zlepšení týmu a jeho činnosti - rozsah bude stanoven podle velikosti týmu a náročnosti týmového úkolu (předpoklad je 3-4 strany textu), seminární práce bude odevzdána v písemné podobě a podmínkou k zápočtu bude její obhájení. V teoretické rovině přináší informace o teambuildingu, dynamice skupinového vývoje, synergii v týmu, mechanismech posilujících skupinovou kohezi, loajalitu a motivaci členů týmu aj. Praktický výcvik v seminářích učí posluchače prožitkovou formou vnímat jejich týmové role, chápat vlastní přínos v týmu i význam ostatních členů. Při řešení praktických úloh učí posluchače volit správné strategie týmové práce s důrazem na kooperativní strategie, efektivně komunikovat, řešit konfliktní situace, vzájemně spolupracovat např. v situacích časové komprese

  

Doporučená literatura

 

JANÁČKOVÁ, L. Praktická komunikace pro každý den. Praha: Grada, 2009. info

PLAMÍNEK, J. Komunikace a prezentace : umění mluvit, slyšet a rozumět. Praha : Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2706-6. info

MILLER, B. C. Teambuilding. Brno: Computer Press, 2007. info

PAYNE, V. Teambuilding workshop. Brno: Computer Press, 2007. info

KHELLEROVÁ, V. Komunikační a obchodní dovednosti manažéra. Praha: Grada, 2006. info

PLAŇAVA, I. Průvodce mezilidskou komunikací. Přístupy-dovednosti-poruchy. Praha: Grada, 2005. info

KLEINOVÁ, M. Objav sám seba. Modra: Persona, 2003. info

BRATSKÁ, M. Zisky a straty v záťažových situáciách alebo príprava na život. Bratislava: Práca, 2001. info

DOBŠOVIČ, Ľ. Naučte sa riešiť konflikty. Modra: Persona, 2000. info

HLAVÁČKOVÁ, D., PRUŠA, J. Psychologické aspekty týmové práce v RLP a RZPZDN. České Budejovice: Mediprax CB, 2000. URL info

VYBÍRAL, Z. Psychologie lidské komunikace. Praha : Portál, 2000. ISBN 80-7178-291-2. info

BIRKENBIHLOVÁ, V. F. Umenie komunikácie. Bratislava: Aktuell, 1999. info

BERNE, E. Co řeknete až pozdravíte. Praha: Lidové noviny, 1997. info

HARRIS, T. A. Já jsem OK, ty jsi OK. Praha, 1997. ISBN 80-7205-508-9. info

KRAUSZ, R. Organisational Scripts. In Transactional Analysis Journal. 1993. info

CAPPONI, V., NOVÁK, T. Sám sobě dospělým, dítětem i rodičem. Praha: Grada, 1993. info

BERNE, E. Jak si lidé hrají. Liberec: Dialog, 1992. info

BERNE, E. The Structure and Dynamics of Groups and Organizations. New York: Random House Publishing Group, 1963. info

Na úvod je nutné si stanovit základní okruhy témat, co vůbec problematika týmové práce obnáší. Studenti by se měli seznámit s různými typy týmů.

Čeká nás trocha psychologie. Každý by si měl umět definovat svou vlastní pozici v konkrétním týmu (ať už se bude jednat např. o filmový štáb či realizační tým festivalu) na základě svých zkušeností, dovedností i dosavadní praxe.

Když už víme, kdo v čem vyniká a čemu by se rád v budoucnu věnoval, vyzkoušíme si sestavit pracovní tým. V praxi si tak vyzkoušíme, jak je kdo schopen týmové práce, kompromisů a domluvy s ostatními účastníky předmětu.

Nyní je možné se zaměřit na realizaci konkrétních projektů.

Seznámíme se s grantovým systémem v ČR za pomoci odkazů na konkrétní již realizované projekty tak, aby studenti mohli v budoucnu žádosti sami podávat a věděli, na jakou konkrétní instituci se v konkrétní oblasti obrátit.

Za pomoci ukázkového formuláře se studenti seznámí se základními náležitostmi, které by měla žádost o grant obsahovat.

Nestačí mít jen nápady na projekty, k jejich realizaci je nutná znalost nejrůznější administrativy. Opět na základě ukázkové dokumentace se studenti seznámí se základními náležitostmi.

Na základě předešlých seminářů si studenti vyzkouší vyplnit žádost o grant.

Pouhou úspěšně podanou žádostí žádný projekt nekončí, ale teprve začíná. Co vše je nutné zajistit při organizaci kulturně-uměleckých projektů?

Když máme finance, můžeme "nechat proběhnout" akci a pustit se do závěrečné rovinky.

Studenti sestaví vlastní tým a pokusí se zpracovat návrh na projekt, který by byl z jejich pohledů nejen zajímavý, ale také realizovatelný.

Společně projdeme navrhované projekty. Feedback ve větší skupině je vždy nejcennější.

Předchozí