Tvůrčí psaní
Tvůrčí psaní
Info
Období
léto 2024

1. Průvodní list a organizace kurzu

Sylabus

Cíle výuky:

Tento seminář tvůrčího psaní je určen především studentům prvních tří ročníků bc. studia bohemistických oborů. Je zaměřen na kompetenci literární, na formálně uzavřený literární artefakt v oboru poezie, prózy a okrajově též dramatu - s případným přesahem do odvětví, kde se psaní uplatňuje v odlišné podobě: odborného a manažerského, publicistického a žurnalistického. Zásadou je ale jakýsi čtenářský obrat, tzn., že jde především o to, aby studenti skrze tvorbu vlastních textů intimněji pronikli do struktury jednotlivých literárních druhů.

Osnova - bloky:

1.       Co je to tvůrčí psaní?

2.       Tři literární druhy jako tři oblasti, nebo způsoby prožívání?

3.       Lyrické bezčasí a zastavování času v prostoru básní.

4.       Zastavený čas a možnosti revize.

5.       Reflexe autorských oprav a zásahů. Konečná redakce.

6.       Epika: v centru všeho je vyprávění. Kdo ale vypráví?

7.       Jak se dá vstoupit do prozaického světa? In medias res, postupně, obrácená chronologie.

8.       Dialog.

9.       Jak psát prózu I: zaplňování konceptu?

10.    Jak psát prózu II: psaní po stránce? 

11.    Drama I: Kdo zde mluví a kdo vypráví?

12.    Drama II: Dramatická situace.

13.   Reflexe autorských oprav a zásahů zejména v rovině stylové. Shrnutí a analýzy všech tří literárních pokusů.

Vyučující

Mgr. Jakub Chrobák, Ph.D.

Organizace kursu

Kurs je rozčleněn do 13 lekcí, které odpovídají 13 týdnům semestru. To studenty podporuje v průběžném studiu a plnění úkolů; jednotlivé tutoriály jsou přitom v rámci semestru rozloženy pravidelně a umožňují průběžné konzultace a řízení procesu učení.

Studijní opora předmětu sleduje tyto cíle:

·        Formuluje v souladu se sylabem základní témata obsahu předmětu, a to tak, aby si student osvojil podstatu sdělovaného tématu prostřednictvím náležité terminologie.

·        Řídí proces učení (osvojení poznatku až do úrovně komunikace poznatkem): výkladový text je doplňován různými distančními prvky, zejména osvětlujícími příklady (aplikacemi), kontrolními otázkami a úkoly, jež poznatek upevňují.

·        Propojení hlavního výkladového textu a systému autoevaluačních činností v systému moodle zajistí osvojení učiva v postupných krocích.

·        Student je přitom ve studiu řízen a podporován nejen studijní oporou, ale i kontaktem s učitelem – ve fázi přímé výuky, při konzultacích a prostřednictvím elektronické individuální nebo skupinové komunikace.

Podmínky absolvování

Kurs se ukončuje zápočtem, který má formu úkolů zadaných v prostředí LMS Moodle a tamtéž vytvořených testů. Předmětem jsou především nejdůležitější schopnosti a způsoby práce. Zápočet by měl proběhnout v zápočtovém týdnu, případně s možností opravy ve zkouškovém období dle termínů vypsaných v systému STAG.

 

2. Způsoby komunikace

Výuka v kombinované formě studia probíhá podle rozvrhu zveřejněného na http://bohemistika.fpf.slu.cz/?page_id=704

Kontakt na vyučujícího:

e-mail: jakub.chrobak@fpf.slu.cz

telefon: (+420) 553 684 410

konzultační hodiny najdete na: http://bohemistika.fpf.slu.cz/?page_id=9

Komunikace s vyučujícím může probíhat buď s využitím výše uvedených kontaktních informací, nebo lze zadat dotaz do fóra. Informace o změnách v rozvrhu a různá další urgentní upozornění mohou být zasílána přes hromadný e-mail (v systému STAG), proto prosím sledujte své školní e-mailové schránky.

Fórum je možné používat i ke komunikaci mezi studenty, příspěvky ve fóru nebudou sloužit jako podklad pro hodnocení studenta. Podobně je tomu s úkoly v rámci jednotlivých okruhů s označením Chat.

3. Tipy ke studiu a literatura

Tipy ke studiu

Během samostudia budete systémem úloh a testů vedeni tak, abyste si osvojili klíčové poznatky. Účinné je provádět další evaluaci své činnosti, např těmito činnostmi:

·         Zamyslete se nad formulací cíle kapitoly (či celého předmětu): :

o    Dokážu zpaměti vysvětlit pojem/pojmy, který je součástí popisu cíle?

o    Uvědomuji si vztahy mezi dílčími cíli?

o    Chápu posloupnost cílů?

·         Pokud nastanou o splnění cíle studia pochybnosti (přestože jste absolvovali sadu úloh v moodlu, absolvovali také Chaty s učitelem i studenty), vraťte se ke klíčovým pojmům.

o    Pamatuji si klíčová slova?

o    Znám jejich obsah?

o    Umím vysvětlit definici, která obsah pojmu charakterizuje?

o    Odhaluji při definování vztahy mezi pojmy?

o    Užívám náležitého jazyka při definování, vysvětlování a usouvztažňování pojmů? obsahu pojmu?

o    Doplňuji si znalosti o klíčových pojmech (a vztazích mezi nimi) z doporučené literatury? Dokážu vysvětlit, jak tyto pojmy a jejich užití reálně funguje při tvorbě textů a jejich rozumění?

·         Je užitečné provést revizi práce při vyplňování úkolů:

o    Které z úkolů jsem dokázal splnit bez opory textu?

o    Jsem schopen splněný úkol popsat, tedy zpaměti reprodukovat jeho zadání, proces řešení, výsledek a jeho zdůvodnění?

Literatura

Povinná literatura:

ECO, U. Meze interpretace. Praha: Karolinum, 2004.
HAMAN, A. Kontexty a konfrontace. Praha: ARSCI, 2010.
JEDLIČKOVÁ, A. (ed.) Průvodce po světové literární teorii 20. stol. Brno: Host, 2012.
KOŽMÍN, Z. Interpretace básní. Brno: MU, 1997.
MUKAŘOVSKÝ, J. Studie I. Brno: Host, 2000. 

Doporučená literatura:
ARISTOTELES. Poetika. Praha: Svoboda, 1996. 
BOURDIEU, P. Pravidla umění. Brno: Host, 2010.
FRYNTA, E. Zastřená tvář poezie. Praha: Nakl. F. Kafky, 1993. Také In týž: Eseje. Praha: Torst, 2013.
KUBÍNOVÁ, M. (ed.) O poetice literárních druhů. Praha: ÚČL AV ČR, 1995.
MANGUEL, A. Dějiny čtení. Brno: Host, 2007.

 

Distanční prvky

Ve studijních materiálech či popiscích studijních zdrojů a jiných interaktivních modulů elektronického kurzu můžete narazit na různé distanční prvky. Přehled těchto distančních prvků najdete na konci hlavního studijního textu. 

V tomto okruhu se zaměříme na podstatu předmětu, jeho možnosti a způsoby, jak o něm přemýšlet. Ve stud. opoře studujeme s. 7-16.

Kapitola obsahuje:
1
PDF

V této části se zaměříme na lyriku, epiku a drama jako na obecné koncepty a literární druhy. Ve stud. opoře studujeme s. 18-24.

V tomto okruhu půjde o hlubší vhled do lyrických textů i skrze vlastní tvůrčí výkony, které budou nedílnou součástí výuky. Spolu s diskusí nad nimi. Zde pozorně studujeme s. 19-21 a velmi přehledově s. 26-37.

V tomto bodě už budeme především pracovat s vašimi texty, na nich si budeme blíže ukazovat onen proces od původní básnické suroviny k prvním pokusům formulovat a zcelit vyjádření v lyrický text. Studujeme s. 26-34.

Zde budeme sledovat, jak se rodí lyrický text na základě vaší vlastní práce s vašimi básnickými pokusy. Opakujeme a studujeme s. 31-37.

Zde se dostaneme na půdu epických textů, jejich zákonitostí, možností. V tomto bodě se zaměříme na vypravěče. Studujeme pozorně s. 38-45.

V tomto okruhu, opět na základě vašich prvních prozaických pokusů, budeme potěžkávat možnosti, jak prozaický text začít a jak v něm posouvat děj. Díky vaší tvořivé činnosti a následné reflexi se tak snad dobereme k intenzivnějšímu porozumění toho, jak epické texty fungují. K tomu je potřeba plnit zadané úkoly a hlavně se aktivně účastnit též Chatu. Studujeme s. 46-49.

V tomto okruhu se stylisticky, jazykově a funkčně podíváme na to, jakou funkce má a může hrát dialog v epickém světě, jak jej používat, jak s ním pracovat a jak mu rozumět. Studujeme a především s vlastními texty konfrontujeme s. 49-50.

V těchto dvou po sobě jdoucích okruzích se budeme na základě vaší tvořivé i kritické činnosti pokoušet vstupovat přímo do samotného vzniku a cizelování prozaického textu. Studujeme s. 50-55.

Zde budeme pokračovat v předchozím okruhu, jen se zaměříme na odlišný způsob psaní prozaického textu. Opakujeme a konfrontujeme předchozí stránky se studiem stran 51-56.

V tomto okruhu se přesuneme k poslednímu literárnímu druhu, k dramatu. Budeme se soustředit na to, jak se epické prostředky (zejména zprostředkovanost vyprávění) proměňují v dramatickém textu v cosi zcela jiného. Studujeme s. 56-59.

Zde, opět na podkladě vašich textů, budeme analyzovat základní stavební prvek dramatu, dramatickou situaci, co ji tvoří, jak se rodí, co ji určuje. Studujeme s. 59-61.

V tomto okruhu se zaměříme na styl nejen v dramatickém textu. Budeme pracovat důsledně ve vzájemném dialogu a pracovat s vašimi tvůrčími pokusy. V opoře se budeme orientovat celkovou znalostí látky s. 61-66.

Předchozí