Multimédia a internet
Mgr. Bc. Michal Novotný
Multimédia a internet
Info
Období
léto 2024
Předmět Multimédia a internet si klade za cíl seznámit posluchače s trendem multimediálnosti moderní internetové publicistiky. Základní cíle jsou představit a využít širokou paletu nástrojů pro podporu foto, audio a video výstupů a jejich propojení s klasickým textem; poukázat na aktuální marketingové nástroje sloužící k podpoře a propagaci vlastní tvorby a produktů.

Předmět Multimédia a internet si klade za cíl seznámit posluchače s trendem multimediálnosti moderní internetové publicistiky. Základní cíle jsou představit a využít širokou paletu nástrojů pro podporu foto, audio a video výstupů a jejich propojení s klasickým textem; poukázat na aktuální marketingové nástroje sloužící k podpoře a propagaci vlastní tvorby a produktů.

Kapitola obsahuje:
1
PDF
1
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 12. 2. 2024 do 18. 2. 2024.

Facebook a Youtube představují jedny z nejnavštěvovanějších stránek nejenom v celosvětovém měřítku, ale také v rámci České republiky. Jejich předností je silný komunitní charakter (Facebook) a Youtube (snadná přístupnost), resp. multimediální charakter. Důležitou součástí obou služeb je reklamní a inzertní platforma.


Kapitola obsahuje:
2
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 19. 2. 2024 do 25. 2. 2024.

Sdílení fotografií a videí je čím dál tím populárnější. Doba se zrychluje, často je důležité zachycení okamžiku, pro který jsou vhodná multimédia. Navíc se aplikace propojují (zejména pak Instagram) s mobilními platformami. Význam zmíněných sítí dokazuje meziroční růst uživatelů „fotosociálních“ sítí.


Kapitola obsahuje:
2
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 26. 2. 2024 do 3. 3. 2024.

LinkedIn je profesní sociální síť, na které se setkávají profesionálové a diskutují o svých pracovních zájmech. To říká jedna ze základních definic. Ačkoliv není úplně tou nejrozšířenější sociální sítí, má oproti ostatním jeden základní benefit: přívlastek „profesní“. Pro zjednodušení: práce a její nabídky, zaměstnání, nábory a kontakty.


Kapitola obsahuje:
2
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 4. 3. 2024 do 10. 3. 2024.

V době, kdy online prostředí představuje jednu z nejdůležitějších platforem komunikace, jsou live aplikace a live přenosy nesmírně důležité. Se stoupající velikostí online obsahu, který se liší kvalitou a využitím v čase (některý zveřejněný materiál je zítra již starý) řada uživatelů užívá možnosti pro dočasné sdílení, které již nabízí řada aplikací.


Kapitola obsahuje:
2
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 11. 3. 2024 do 17. 3. 2024.

Základní definice vychází z názvu. PPC = Pay per Click (platba za proklik). Svým principem se PPC odlišuje od klasických reklamních formátů (reklama v rozhlase, televizi, inzerce v tisku, bannerová reklama na internetu), kdy neprobíhá platba dopředu za poskytnutí reklamního prostoru, ale platba probíhá za proklik. Výhodou PPC je vedle přístupné ceny také možnost přesného zacílení (reklama se bude zobrazovat jen relevantnímu publiku). Nejsofistikovanějším systémem je Google, v českých podmínkách mu sekunduje také Sklik (Seznam).


Kapitola obsahuje:
2
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 18. 3. 2024 do 24. 3. 2024.

Reklama na Facebooku principálně vychází se stejných premis jako ve vyhledávacích (Google a Sklik), nicméně na rozdíl od nich nepracuje s klíčovými slovy, ale tzv. publiky dle specifikaci (např. věk, pohlaví, zájmy), které vychází z informací, které o sobě uvedou uživatelé Facebooku. Využívá navíc různé formáty (desktopy, mobilní zařízení), resp. různé aplikace (messenger, Instagram). Specifickou součást světa sociálních sítí tvoří tvorba obsahu na youtube (youtubering).


Kapitola obsahuje:
2
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 25. 3. 2024 do 31. 3. 2024.

Denní tisk je aktuálně na ústupu, od toho se také odvíjí možnosti inzerce na těchto platformách (mladší generace noviny vůbec nečte). Oproti tomu časopisy, které se zaměřují zájmově, podobnou nouzí tolik netrpí. Možnostmi, jak se prezentovat v těchto médiích, je několik – plošná inzerce, PR články, přílohy.


Kapitola obsahuje:
2
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 1. 4. 2024 do 7. 4. 2024.

Elektronická média zahrnují především rozhlas, televizi a internet. Poslechovost, sledovanost a čtenost se dá u všech měřit (projekty typu TV-metr u televize, resp. netmonitor u internetu). Od velikosti publika se odvíjejí možnosti inzerce, resp. určování jejich ceny. U všech platforem je velkou výhodou multimediální obsah sdělení (spojení audiovizuální a vizuální složky).


Kapitola obsahuje:
2
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 8. 4. 2024 do 14. 4. 2024.

E-mailing patří mezi nástroje přímého marketingu, je to cílené rozesílání komerčních i nekomerčních zpráv na přesně stanovený seznam e-mailových adres. K tomu, aby společnosti mohly e-maily na dané e-mailové adresy oprávněně rozesílat, musí mít od příjemců jejich souhlas (v rámci GDPR). Pro cílovou skupinu zpravodajských webů má tu výhodu, že pokud uživatel nemá možnost být online 24/7, může si nastavit rozesílku zpráv dle vlastních požadavků a potřeb. Pro e-mailing se využívá celá řada nástroj (např. smartemailing).


Kapitola obsahuje:
2
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 15. 4. 2024 do 21. 4. 2024.

Pro vytvoření webových stránek je možné využití nejenom služeb odborníků na tvorbu webu, ale také řadu opensourcových platforem (Wordpress). Pro vytvoření start svého blogu je doporučuje vytvořit některou z dostupných služeb (např. Google). Pro úspěšné blogování je pak dobré mít připraven obsahový koncept.


Kapitola obsahuje:
2
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 22. 4. 2024 do 28. 4. 2024.

K vytvoření vlastních webových stránek jsou zapotřebí dvě základní věci. Pokud pomineme samotný obsah stránek, klíčový je výběr domény druhého řádu (např. seznam.cz) a volba vhodného hostingu (místa, kde budou stránky uloženy), který bude představovat vhodnou kombinaci ceny a výkonu služby.


Kapitola obsahuje:
2
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 29. 4. 2024 do 5. 5. 2024.

Systém pro správu obsahu je software zajišťující správu dokumentů, nejčastěji webového obsahu. V dnešní době se jako CMS zpravidla chápou webové aplikace, někdy s případným doplňkovým programovým vybavením u klienta. Pro CMS se někdy používají i oborově podobné termíny redakční či publikační systém. Práce s nimi je výhradně online (vytvoření, editace a správa).


Kapitola obsahuje:
2
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 6. 5. 2024 do 12. 5. 2024.

Online zpravodajství dominuje médiím 21. století. Hlavními výhodami jsou bezesporu rychlost a aktuálnost, které jim získávají rozhodující náskok před tištěnými médii, dále pak multimediální charakter a pluralita, která válcuje klasický broadcasting (rozhlas a TV). Hlavními nevýhodami je ale informační kvalita, která jde na úkor rychlosti, ale také fundovanosti novinářů.


Kapitola obsahuje:
2
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 13. 5. 2024 do 19. 5. 2024.
Předchozí