Zpravodajsko-publicistický seminář II
Mgr. Monika Horsáková, Ph.D.
Zpravodajsko-publicistický seminář II

Vyučující: Mgr. Monika Horsáková, Ph.D.

Cíle předmětu: Cílem semináře je aplikace teoretických znalostí ve zpravodajsko-publicistické praxi. Rozbor novinových článků a zpravodajsko-publicistických pořadů, napříč různými typy médií. To vše s ohledem na společenskou úlohu médií, na zákony a etiku. Studenti se seznámí také s rolí tisku v regionu a specifiky regionálního rozhlasového a televizního studia.

Organizace kursu: Kurs je rozčleněn do 13 přehledných lekcí, které skladbou a sousledností odpovídají charakteristice předmětu v univerzitním informačním systému. Lekce jsou v rámci semestru rozloženy pravidelně a usnadňují průběžné konzultace a řízení procesu učení.

Podmínky absolvování: Účast na seminářích (75 %).Písemné a následně ústní prověření znalostí (zpravodajské a publicistické metody, postupy a nástroje).

Kontakt na vyučujícího: monika.horsakova@fpf.slu.cz

Způsoby komunikace: výuka v kombinované formě studia se odehrává podle rozvrhu zveřejněného na stránkách Ústavu historických věd FPF Slezské univerzity v Opavě. Komunikace s vyučujícím probíhá především univerzitním emailem, pomocí MS Teams nebo diskuzní skupinou. Ověřování znalostí probíhá prezenčně formou diskuzí na jednotlivých konzultacích, resp. prostřednictvím diskuzního fóra.

Osnova:

  1. úvod do problematiky, seznámení s povinnou a doporučenou literaturou
  2. obraz a média
  3. média a etika
  4. redakční systémy
  5. psaná reportáž 
  6. žánry televizní a rozhlasové publicistiky
  7. cross žánry
  8. interview jako žánr
  9. psané vs. audiovizuální interview
  10. příprava na interview a vedení rozhovoru pro interview
  11. editorská/dramaturgická práce v rozhlasové a televizní publicistice
  12. zpravodajství a nová média
  13. objektivita vs. předpojatost

Literatura:

Povinná
BURNS, L. S. Žurnalistika. Praha: Portál, 2004.
HORSÁKOVÁ, M. Současné zpravodajství v televizi veřejné služby. Ostrava: Ostravská univerzita, 2011.
MCLUHAN, M. Jak rozumět médiím. Praha: Odeon, 1991.
MCQUAIL, D. Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál, 1999.
RUβ-MOHL, S. – BAKIČOVÁ, H. Žurnalistika, komplexní průvodce praktickou žurnalistikou. Praha: Grada Publishing, 2005.

Doporučená
ČECHOVÁ, M. a kol. Současná stylistika. Praha: ISV, 2008.
HOFFMANNOVÁ, J. Ke stylu (současné) (české) konverzace. In Karlík, P. – Krčmová, M. (eds.) Jazyk a kultura vyjadřování. Milanu Jelínkovi k pětasedmdesátinám. Brno: MU, 1998, s. 49–56.
HRAŠE, J. – HŮRKOVÁ, J. Téma: Promluva. Praha: Akropolis, 2006.
MALLETTE, M. F. Příručka pro novináře střední a východní Evropy. Praha: Lidové noviny, 1991.
MÜLLEROVÁ, O. – HOFFMANNOVÁ, J. – SCHNEIDEROVÁ, E. Mluvená čeština v autentických textech. Praha: H & H, 1992.

Kurz navazuje na zimní semestr předmětu, s akcentem především do oblasti publicistické, studenti prohloubí znalost především v oblasti interview, podcastů, editorské práce – to vše s akcentem na konkrétní analýzy a příklady z praxe opora s. 5–10

Média a jejich práce s obrazem, média jako tvůrce obrazu – společnosti, úspěšného člověka atp., negativní vs. pozitivní obraz světa

Způsob získávání informací, narušování soukromí, zneužití postavení novináře, manipulace s informací, střet zájmů, úplatek, osobní angažovanost, extremismus, plagiátorství

Kapitola obsahuje:
1
PDF

Octopus, iNews, funkčnost, obsah, využití opora s. 37–38

Vymezení žánru, publicistika vs. zpravodajství, dějovost, vykreslení prostředí, kompozice, typy reportáže Reportáž je jeden z mnoha žánrů, který můžeme v dnešních médiích nalézt. Ačkoli jsou její vymezení různá, novinář by dle mého měl mít stále na paměti, že i reportáž by čtenáře měla informovat o tom, kdo, co, kdy a kde se odehrálo. Reportáž vedle např. glosy, interview, fejetonu, sloupku, komentáře a dalších žurnalistických útvarů řadíme mezi publicistické projevy. Na rozdíl od zpravodajství obsahují publicistické žánry soudy a postoje autora, jejich výsledkem není jen informování. Charakteristickým prvkem bývá svědectví.

Kapitola obsahuje:
1
Studijní materiály

Feature, interview, komentář

Kapitola obsahuje:
1
PDF

Definice pojmu, hledání nových přístupů, editorial, docudrama, hra-pásmo

Kapitola obsahuje:
1
PDF

Náplň práce editora, analýza konkrétní zpravodajské relace a příspěvku opora s.24–26

Informační technologie, propojování, sociální sítě, interaktivita, Česká televize a nová média, podcast opora s. 40, 54–57

Objektivita vs. subjektivita, výběr informace, manipulace, předpojatost opora s.26 Zpravodajství by mělo být objektivní. Mezi hlavní rysy objektivity patří odstup a neutralita vzhledem k tématu, absence služby třetí straně a oddanost přesnosti. Ovšem zpravodajství – vzhledem k tomu, že novinář vybírá fakta, které ve výstupu uvede – zcela objektivní být nemůže. Lze ovšem dosáhnout alespoň zpravodajství do značné míry vyváženého a nestranného.

Kapitola obsahuje:
1
PDF
Předchozí