Základy kamery a střihové skladby II
Základy kamery a střihové skladby II

1. Průvodní list a organizace kurzu

Cíle výuky

Cílem je seznámit posluchače se základními pojmy střihové sklady jako jsou filmový prostor, čas, předsnímací jednoty apod. Student si pomocí praktických  i teoretického výkladu má uvědomit základní principy filmové tvorby. V tomto kurzu se budeme zaměřovat hlavně na hraný narativní film.


Osnova - bloky

1.–2. Úvod do práce se střihovým programem (Avid, Premiere Pro, Final cut)
3. Workflow střihače
4. Předsnímací jednoty
5. Práce s filmovým časem
6. Specifika střihu dokumentárního filmu
7. Principy střihu výpovědi
8. Paralelní montáž vs. křížový střih, vnitrozáběrová montáž
9. 
Detail a celek a jejich funkce ve střihové skladbě
10. Střih pohybu, popisný versus tvůrčí přístup
11. Jak vybírat materiál ve střižně
12. Prezentace námětů krátkometrážního dokumentárního filmu – pitching
13. Prezentace obrazové skladby a finálního střihu krátkometrážního dokumentárního filmu


Vyučující

Přednáška: prof. MgA. Marek Jícha (100 %)
Seminář: MgA. Kristína Pupáková (50 %), MgA. Tomáš Polenský, Ph.D. (50 %)



Organizace kursu

Kurs je rozčleněn do 13 lekcí, které odpovídají 13 týdnům semestru. To studenty podporuje v průběžném studiu a plnění úkolů; jednotlivé tutoriály jsou přitom v rámci semestru rozloženy pravidelně a umožňují průběžné konzultace a řízení procesu učení.


Podmínky absolvování

Odevzdání průběžných střihových cvičení. 


Literatura

Povinná literatura:

Monaco, J. Jak číst film. Praha 2004.
Aumont, J. Obraz. Praha 2005.
Černý, J. Základy architektonického a scénického svícení I. a II. Praha 2002 a 2007.

Doporučená literatura:
Karvánek, L. Digitální kamery. Praha 2010.

Šofr, J. Teorie a praxe světlotonální koncepce filmu. Praha 2013.

    Studenti se seznámí se střihovým softwarem AVID Media Composer a dalšími software používanými v profesionální sféře. Naučí se založit projekt, nastavit si klávesnici a interface a zkusí si střihnout krátkou sekvenci.

    Kapitola obsahuje:
    1
    PDF

    Studenti se seznámí s postupem práce střihače na celovečerním filmu od příprav až po závěrečné fáze postprodukce. Zaměří se na organizaci projektu ve střihovém software a seznámí se také s pojmy jako výběrka, hrubý střih, čistý střih a picture lock.

    Opora Základy střihové skladby: s. 77–81

    Kapitola obsahuje:
    1
    Studijní text

    Studenti se seznámí s tvorbou filmového časoprostoru a základními pravidly pro jeho konstrukci. Naučí se také pravidla kontinuity.

    Opora Základy střihové skladby: s. 14–33

    Kapitola obsahuje:
    1
    Studijní text

    Studenti se seznámí s možnostmi vyjadřování času ve filmu a křivkou zrání záběru.

    Opora Základy střihové skladby: s. 38–61

    Kapitola obsahuje:
    1
    Studijní text

    Studenti se seznámí se základními pravidly pro konstrukci filmového prostoru. Zopakují si tak látku z předchozích hodin na příkladech současných filmů.

    Opora Základy střihové skladby: s. 14–33

    Kapitola obsahuje:
    1
    Studijní text

    Studenti se seznámí s definicí pojmu dokumentární film, s dokumentaristickými mody Billa Nicholse a základními dokumentárními žánry, dále s rolí střihače dokumentárního filmu, včetně postupu jeho práce.

    Opora Základy střihové skladby IV: s. 33–45

    Kapitola obsahuje:
    1
    Studijní text

    Studenti se seznámí s typy mluveného slova a principy střihové práce s nimi. Seznámí se též s možnosti práce s výpovědí mimo obraz nebo v obraze, případně s jejich kombinací, a rovněž s praktickými tipy, jak vytvořit plynulou a srozumitelnou výpověď. Stručně se seznámí také s etickými otázkami týkajícími se střihu výpovědi.

    Opora Základy střihové skladby: s. 70–75; Základy střihové skladby IV, s. 63–67

    Kapitola obsahuje:
    1
    Studijní text

    Studenti se seznámí se základními způsoby vyprávění v závislosti na střihové práci s časem.

    Opora Základy střihové skladby: s. 40–58

    Kapitola obsahuje:
    1
    Studijní text

    Studenti se seznámí s funkcí detailu a celku ve střihové skladbě hraného filmu.

    Opora Základy střihové skladby: str. 9-12

    Kapitola obsahuje:
    1
    Studijní text

    Studenti se seznámí se střihem pohybu a možnostmi napojení pohybů v jednotlivých záběrech, a to v případě jedné časově i obsahově navazující sekvenci dodržující klasické jednoty místa, času a děje. Seznámí se také s prostředky diskontinuitní střihové skladby, např. jump cutem, skokem po ose či stop trikem. Na příkladu taneční sekvence se studenti prakticky naučí, jak se dá stříhat pohyb.

    Opora Základy střihové skladby: s. 81–84; Opora Základy střihové skladby III: s. 7–37

    Kapitola obsahuje:
    1
    Studijní text

    Studenti se seznámí s postupem práce střihače, od založení projektu a importu materiálu přes jednotlivé fáze střihu až po závěrečný střih, tzv. picture lock. Následně se seznámí s jednotlivými specifiky týkajícími se střihu záběrů a návazností mezi nimi.

    Opora Základy střihové skladby: s. 77–82

    Kapitola obsahuje:
    1
    Studijní text

    Prezentace námětu formou pitchingu, téma/logline, synopse, respondenti/sociální herci, režijní koncept/explikace, lokace, situace atd...

    Viz PPT pitching.

    Kapitola obsahuje:
    1
    PDF
    1
    Studijní text

    Studenti prezentují střihovou skladbu dokumentárního filmu. V tvůrčí diskuzi se učí přijímat konstruktivní kritiku a hledat optimální řešení vzniklých skladebných problémů.

    Kapitola obsahuje:
    1
    Studijní text
    Předchozí