Žurnalistické praktikum
Mgr. Monika Horsáková, Ph.D.
Žurnalistické praktikum
Info
Období
zima 2023

Vyučující: Mgr. Monika Horsáková, Ph.D.

Cíle předmětu: Cílem semináře je naučit studenty základní jazykové a komunikační dovednosti, vést rozhovor a následně jeho výsledky zpracovat do kýženého publicistického tvaru (zpráva, rozšířená zpráva, reportáž, recenze, kritika, rozhovor, komentář, analýza...). Po absolvování praktika by měl student bez problémů napsat novinovou zprávu na základě archivních zdrojů, informací získaných na tiskové konferenci a vlastního pozorování. Z téhož vytvořit textovou kostru televizního a rozhlasového příspěvku. Napsat rozhovor s osobností (určen rozsah a typ média). Rozebrat a srovnat dva odlišné publicistické pořady zacílené na stejné téma.

Organizace kursu: Kurs je rozčleněn do 13 přehledných lekcí, které skladbou a sousledností odpovídají charakteristice předmětu v univerzitním informačním systému. Lekce jsou v rámci semestru rozloženy pravidelně a usnadňují průběžné konzultace a řízení procesu učení.

Podmínky absolvování: Účast na seminářích (75 %). Splnění všech zadaných úkolů během semestru. Tvorba a veřejná prezentace vlastních textů. Ústní zkouška.

Kontakt na vyučujícího: monika.horsakova@fpf.slu.cz

Způsoby komunikace: Výuka v kombinované formě studia se odehrává podle rozvrhu zveřejněného na stránkách Ústavu historických věd FPF Slezské univerzity v Opavě. Komunikace s vyučujícím probíhá především univerzitním emailem, pomocí MS Teams nebo diskuzní skupinou. Ověřování znalostí probíhá prezenčně formou diskuzí na jednotlivých konzultacích, resp. prostřednictvím diskuzního fóra.

Osnova:

1.     úvod do problematiky, seznámení s povinnou a doporučenou literaturou
2.     analýza vybrané zpravodajské relace
3.     příprava zpravodajského příspěvku – téma, respondenti, zdroje informací
4.     tisková konference, vedení rozhovoru
5.     psaná zpráva na zadané téma
6.     televizní zpráva na zadané téma
7.     psaná reportáž na zadané téma
8.     analýza vybraných publicistických pořadů
9.     publicistická reportáž na zadané téma
10.  analýza vybraných interview
11.  vedení rozhovoru pro interview s vybranou osobností
12.  interview dle zadání
13.  média a etika – kritická reflexe

Literatura:

Povinná literatura:
BURNS, L. S. Žurnalistika. Praha: Portál, 2004. 
ČECHOVÁ, M. a kol. Současná stylistika. Praha: ISV, 2008.
HOFFMANNOVÁ, J. Ke stylu (současné) (české) konverzace. In Karlík, P. – Krčmová, M. (eds.) Jazyk a kultura vyjadřování. Milanu Jelínkovi k pětasedmdesátinám. Brno: MU, 1998, s. 49–56.
HORSÁKOVÁ, M. Současné zpravodajství v televizi veřejné služby. Ostrava: Ostravská univerzita, 2011.
HRAŠE, J. – HŮRKOVÁ, J. Téma: Promluva. Praha: Akropolis, 2006.

Doporučená literatura:
MALLETTE, M. F. Příručka pro novináře střední a východní Evropy. Praha: Lidové noviny, 1991.
MCLUHAN, M. Jak rozumět médiím. Praha: Odeon, 1991. 
MCQUAIL, D. Úvod do teorie masové komunikace. Praha: Portál, 1999. 
MÜLLEROVÁ, O. – HOFFMANNOVÁ, J. – SCHNEIDEROVÁ, E. Mluvená čeština v autentických textech. Praha: H & H, 1992.

RUβ-MOHL, S. – BAKIČOVÁ, H. Žurnalistika, komplexní průvodce praktickou žurnalistikou. Praha: Grada Publishing, 2005.

Cílem semináře je naučit studenty základní jazykové a komunikační dovednosti, vést rozhovor a následně jeho výsledky zpracovat do kýženého publicistického tvaru (zpráva, rozšířená zpráva, reportáž, recenze, kritika, rozhovor, komentář, analýza...). Po absolvování praktika by měl student bez problémů napsat novinovou zprávu na základě archivních zdrojů, informací získaných na tiskové konferenci a vlastního pozorování. Z téhož vytvořit textovou kostru televizního a rozhlasového příspěvku. Napsat rozhovor s osobností (určen rozsah a typ média). Rozebrat a srovnat dva odlišné publicistické pořady zacílené na stejné téma. Teoretické i praktické informace k předmětu čerpá student z opory Zpravodajsko publicistický seminář I, II. Odevzdaná korespondenční cvičení student následně konzultuje s pedagogem a opravuje dle připomínek a diskuse.

Analýza konkrétních zpráv z hlediska kompozice, jazykových prostředků, obrazové skladby, analýza televizní zpravodajské relace z hlediska výběru témat, jejich řazení a časového prostoru

Na konkrétním zadaném tématu (v Opavě proběhne nový ročník festivalu Opavský páv) si studenti vyzkouší přípravu (zjistí informace ze zdrojů, vytipují konkrétní respondenty)

Na konkrétním zadaném tématu (v Opavě proběhne nový ročník festivalu Opavský páv) si studenti vytvořit otázky pro rozhovory s vytipovanými respondenty (pedagog na ně následně odpoví)

Na konkrétním zadaném tématu (v Opavě proběhne nový ročník festivalu Na cestě) na základě odpovědí na otázky z „tiskové konference“ studenti napíší psanou zprávu v rozsahu 40 normativních řádků (2400 znaků včetně mezer)

Na konkrétním zadaném tématu (v Opavě proběhne nový ročník festivalu Na cestě) na základě odpovědí na otázky z „tiskové konference“ studenti napíší scénář televizní zprávy

Na základě účasti studentů na konkrétní kulturní události (festival, představení, koncert, výstava, debata) studenti napíší reportáž

Analýza konkrétního pořadu České televize

Scénář k televizní publicistické reportáži.

Analýza konkrétního interview ČT.

Příprava otázek pro konkrétní interview.

Mluvené vs. psané interview – rozdíly, výhody a nevýhody tvorby.

13. Média a etika – kritická reflexe

Předchozí