Úvodní přednáška představí cíle a zaměření kurzu, podmínky k jeho absolvování i plánované výsledky učení. Dále jsou zde vymezeny vybrané pojmy a teoretická východiska související s komunikací (komunikační proces, obsahový a vztahový aspekt komunikace). Další část se zaměří na naslouchání jako jednu z komunikačních dovedností. Jsou zde přiblíženy jednotlivé techniky aktivního naslouchání.
Hlavním tématem přednášky je neverbální komunikace. V jejím úvodu je charakterizována specifičnost neverbální komunikace ve srovnání s verbální komunikací, i jejich vzájemný vztah. Dále jsou podrobně představeny jednotlivé druhy neverbální komunikace.
Tématem přednášky je verbální komunikace a její specifika. Přednáška představí hlavní druhy verbální komunikace. Zabývá se rozdílem mezi objektivním a subjektivním významem slov, upozorní také na roli aktivní a pasivní slovní zásoby. Přednáška se dále věnuje jazykovému prostředí a různým jazykovým stylům. Jsou zde rovněž představeny jednotlivé komunikační styly i druhy dotazování. Pozornost je rovněž věnována paralingvistice a jejím prvkům.
Přednáška se věnuje vlivu osobnostních typů na komunikaci. Představuje osobnostní typologii vycházející z teorie C. G. Junga a vymezuje hlavní rysy základních psychologických typů s ohledem na způsob komunikace. Po absolvování výuky studenti budou schopni charakterizovat jednotlivé psychologické typy s ohledem na jejich komunikační styly, analyzovat vliv psychologických typů na komunikaci, navrhnout postup při komunikaci s vybranými psychologickými typy.
Přednáška se zaměřuje na vliv kulturních rozdílů v komunikaci. Přibližuje vybrané typologie kulturních odlišností zastoupená teoriemi E. Halla, G. Hofstedeho a E. Meyer, a ukazuje působení kulturních odlišností při komunikaci. Dále se věnuje problematice sociálního vnímání a také přibližuje komunikační šumy a bariéry. Po absolvování výuky budete schopni charakterizovat jednotlivé typy kulturní odlišností s ohledem na komunikaci, charakterizovat hlavní typy komunikačních bariér odlišné komunikace a aplikovat znalost dimenzí kultur při analýze kulturně odlišné komunikace.
Hlavním tématem přednášky je prezentování jako jedna z komunikačních dovedností. Nejprve jsou zde představeny doporučené zásady plánování prezentace zahrnující mj. vymezení její hlavní myšlenky a analýzy publika. Následně jsou přiblíženy další kroky přípravy prezentace a tvorby jejího obsahu. Po absolvování výuky studenti budou schopni charakterizovat postup při plánování a tvorbě prezentace a vytvořit plán její přípravy i samotnou vhodně strukturovanou prezentaci.