Průvodní list a organizace kurzu
Vyučující: MgA. Mgr. Jana Orlová, Ph.D.
Organizace kurzu: Kurz probíhá podle rozvrhu zveřejněného na stránkách Ústavu filmové, televizní a rozhlasové tvorby FPF Slezské univerzity v Opavě a v rámci individuálních konzultací s pedagogem nad průběžnými pracemi zadaného seminárního úkolu. Cílem ateliéru je práce na zadaném cvičení, předpokládá se individuální spolupráce studenta s pedagogem.
Podmínky absolvování: Podmínkou
získání zápočtu je vytvoření a
prezentace uměleckého díla. Na konci semestru se uskuteční povinná prezentace
semestrální práce každého studenta, která je zaměřena na analýzu formálních a
obsahových stránek výstupu. Výstup je ve formě záznamu provedené performance v
dohodnutém rozsahu a formátu. Tuto práci student průběžně konzultuje.
Kontakt na vyučujícího: jana.orlova@fpf.slu.cz
Způsoby komunikace: Student je v kontaktu s vyučujícím následovně: přímá výuka formou společného cvičení a individuálních konzultací. Kontaktní informace (e-mail, telefonní číslo) a konzultační hodiny jsou zveřejněny na webových stránkách Ústavu filmové, televizní a rozhlasové tvorby. Kontaktní informace jsou uvedeny také v IS SU.
Cíle výuky: Předmět se zaměřuje na rozvoj osobní
kreativity a kritického myšlení v estetických, příležitostně i sebereflexivních
souvislostech. Studenti se během semestru seznámí s
principy práce s vlastním tělem, pohybem, gestem, zvukem, prostorem, využita
bude rovněž průběžná skupinová a individuální zpětná vazba. Absolvent semináře
si osvojí autorské dovednosti, které bude moci využít nejen ve vlastní umělecké
činnosti, ale rovněž v každodenních situacích.
Osnova:
1.-2. Tělo profánní, sakrální, tělo umělecké
3.-4. Tělo normované, tělo „jiné“
5.-6. Tělo jako uzemnění, tělo jako břímě
7.-8. Tělo mediální a digitální
9. Výběr prostoru, vytváření prostoru
10. Interakce těla s prostorem
11. Rituál a tělo, rituál a performance
12. Realizace výstupu
13. Prezentace výstupu
Literatura
povinná:
BISHOP, Claire. Black Box, White Cube, Gray
Zone: Dance Exhibitions and Audience Attention. TDR: The Drama Review, 62(2),
s. 22–42. Dostupné z:
https://www.academia.edu/38135170/Black_Box_White_Cube_Gray_Zone_Dance_Exhibitions_and_Audience_Attention.
BISHOP, Claire. Delegated Peformance: Outsourcing Authenticity. CUNY
Academic Works, 2012. Dostupné z:
https://monoskop.org/images/f/f3/Bishop_Claire_2012_Delegated_Performance_Outsourcing_Authenticity.pdf.
BUDDEUS, Hanna. Zobrazení bez reprodukce?
Fotografie a performance v českém umění sedmdesátých let 20. století.
Praha: UMPRUM, 2017.
GOLDBERG,
RoseLee. Performance art: from futurism to the present. Třetí vydání.
New York: Thames &Hudson, 2001.
GOLDBERG, RoseLee. Performance Now: Live
Art for the Twenty-First Century. London: Thames & Hudson, 2018.
HAVLÍK, Vladimír (ed.). Akce a reakce:
performativní aspekty v současním umění a umělecké výchově. Olomouc:
Univerzita Palackého, 2015.
HESEMANS, Hanna. Why we should not try to
understand performance art. Studie, University College Maastricht [online].
2017 [cit. 2023-06-30]. Dostupné z: https://www.academia.edu/33662364/Why_we_should_not_try_to_understand_performance_art_-_About_the_ritualistic_aspects_of_performance_art_meaninglessness_and_rule.
MORGANOVÁ, Pavlína. Akční umění. Olomouc,
Votobia, 1999.
WOOD, Catherine. Performance in Contemporary Art. London: Tate
Publishing, 2018.
ZET, Martin. Performance
pro sebe. Brno: Galerie ESKORT, 2006.
doporučená:
CÍLEK, Václav a Radoslava SCHMELZOVÁ (ed.). Divadlo
v netradičním prostoru, performance a site specific: současné tendence.
Praha: Akademie múzických umění, 2010.
ERIKSEN, Thomas Hylland. Tyranie okamžiku: rychlý a pomalý čas v informačním
věku. Brno:
Doplněk, 2005.
JONES, Amelia. Presence’in Absentia:
Experiencing Performance as Documentation. Art Journal, 56(4), 1997. Dostupné
z: https://www.jstor.org/stable/i231724.
SCHECHNER, Richard. Performance studies:
an introduction. London; New York: Routledge, 2002.
SCHECHNER, Richard. Performance
theory. Rev. and expanded ed. London: Routledge, 2003.