Ateliér performance, site specific, práce s tělem
Ateliér performance, site specific, práce s tělem

Průvodní list a organizace kurzu

Vyučující: MgA. Mgr. Jana Orlová, Ph.D.

Organizace kurzu: Kurz probíhá podle rozvrhu zveřejněného na stránkách Ústavu filmové, televizní a rozhlasové tvorby FPF Slezské univerzity v Opavě a v rámci individuálních konzultací s pedagogem nad průběžnými pracemi zadaného seminárního úkolu. Cílem ateliéru je práce na zadaném cvičení, předpokládá se individuální spolupráce studenta s pedagogem.

Podmínky absolvování: Podmínkou získání zápočtu je vytvoření a prezentace uměleckého díla. Na konci semestru se uskuteční povinná prezentace semestrální práce každého studenta, která je zaměřena na analýzu formálních a obsahových stránek výstupu. Výstup je ve formě záznamu provedené performance v dohodnutém rozsahu a formátu. Tuto práci student průběžně konzultuje.

Kontakt na vyučujícího: jana.orlova@fpf.slu.cz

Způsoby komunikace: 
Student je v kontaktu s vyučujícím následovně: přímá výuka formou společného cvičení a individuálních konzultací. Kontaktní informace (e-mail, telefonní číslo) a konzultační hodiny jsou zveřejněny na webových stránkách Ústavu filmové, televizní a rozhlasové tvorby. Kontaktní informace jsou uvedeny také v IS SU.


Cíle výuky: Předmět se zaměřuje na rozvoj osobní kreativity a kritického myšlení v estetických, příležitostně i sebereflexivních souvislostech. Studenti se během semestru seznámí s principy práce s vlastním tělem, pohybem, gestem, zvukem, prostorem, využita bude rovněž průběžná skupinová a individuální zpětná vazba. Absolvent semináře si osvojí autorské dovednosti, které bude moci využít nejen ve vlastní umělecké činnosti, ale rovněž v každodenních situacích.

Osnova:

1.-2. Tělo profánní, sakrální, tělo umělecké

3.-4. Tělo normované, tělo „jiné“

5.-6. Tělo jako uzemnění, tělo jako břímě

7.-8. Tělo mediální a digitální

9. Výběr prostoru, vytváření prostoru

10. Interakce těla s prostorem

11. Rituál a tělo, rituál a performance

12. Realizace výstupu

13. Prezentace výstupu


Literatura

povinná:

BISHOP, Claire. Black Box, White Cube, Gray Zone: Dance Exhibitions and Audience Attention. TDR: The Drama Review, 62(2), s. 22–42. Dostupné z: https://www.academia.edu/38135170/Black_Box_White_Cube_Gray_Zone_Dance_Exhibitions_and_Audience_Attention.
BISHOP, Claire. Delegated Peformance: Outsourcing Authenticity. CUNY Academic Works, 2012. Dostupné z: https://monoskop.org/images/f/f3/Bishop_Claire_2012_Delegated_Performance_Outsourcing_Authenticity.pdf.

BUDDEUS, Hanna. Zobrazení bez reprodukce? Fotografie a performance v českém umění sedmdesátých let 20. století. Praha: UMPRUM, 2017.

GOLDBERG, RoseLee. Performance art: from futurism to the present. Třetí vydání. New York: Thames &Hudson, 2001.

GOLDBERG, RoseLee. Performance Now: Live Art for the Twenty-First Century. London: Thames & Hudson, 2018.

HAVLÍK, Vladimír (ed.). Akce a reakce: performativní aspekty v současním umění a umělecké výchově. Olomouc: Univerzita Palackého, 2015.

HESEMANS, Hanna. Why we should not try to understand performance art. Studie, University College Maastricht [online]. 2017 [cit. 2023-06-30]. Dostupné z: https://www.academia.edu/33662364/Why_we_should_not_try_to_understand_performance_art_-_About_the_ritualistic_aspects_of_performance_art_meaninglessness_and_rule.

MORGANOVÁ, Pavlína. Akční umění. Olomouc, Votobia, 1999.
WOOD, Catherine. Performance in Contemporary Art. London: Tate Publishing, 2018.

ZET, Martin. Performance pro sebe. Brno: Galerie ESKORT, 2006.

 

doporučená:

CÍLEK, Václav a Radoslava SCHMELZOVÁ (ed.). Divadlo v netradičním prostoru, performance a site specific: současné tendence. Praha: Akademie múzických umění, 2010.
ERIKSEN, Thomas Hylland. Tyranie okamžiku: rychlý a pomalý čas v informačním věku. Brno:

Doplněk, 2005.

JONES, Amelia. Presence’in Absentia: Experiencing Performance as Documentation. Art Journal, 56(4), 1997. Dostupné z: https://www.jstor.org/stable/i231724.

SCHECHNER, Richard. Performance studies: an introduction. London; New York: Routledge, 2002.

SCHECHNER, Richard. Performance theory. Rev. and expanded ed. London: Routledge, 2003.

Úvodní hodina, seznámení se základní terminologií a historií žánru.

RoseLee GOLDBERG. Performance art: from futurism to the present. Třetí vydání. New York: Thames &Hudson, 2001.

Otázka osobní image, identity a její prezentace.

Pavlína MORGANOVÁ. Akční umění. Olomouc, Votobia, 1999.

Přístupy k práci s tělem v příbuzných praxích.

Richard SCHECHNER. Performance studies: an introduction. London; New York: Routledge, 2002

Dokumentace performance, její různé formy a proměny v čase. Otázka vztahu mezi živou akcí a jejíj dokumentací.

Hanna BUDDEUS. Zobrazení bez reprodukce? Fotografie a performance v českém umění sedmdesátých let 20. století. Praha: UMPRUM, 2017.

Seznámení se s různými druhy environmentů, galerijní prostor „white cube“ versus prostor veřejný a site-specific.

Claire BISHOP, „Black Box, White Cube, Gray Zone: Dance Exhibitions and Audience Attention“, TDR: The Drama Review, 62(2), s. 22–42. (https://www.academia.edu/38135170/Black_Box_White_Cube_Gray_Zone_Dance_Exhibitions_and_Audience_Attention)

Způsoby práce s tělem ve vybraném prostoru v současném umění.

Catherine WOOD. Performance in Contemporary Art. London: Tate Publishing, 2018.

Rituální aspekt performance, performance a spiritualita.

Hanna HESEMANS. Why we should not try to understand performance art. Studie, University College Maastricht, 2017. (https://www.academia.edu/33662364/Why_we_should_not_try_to_understand_performance_art_-_About_the_ritualistic_aspects_of_performance_art_meaninglessness_and_rule)

Práce za zápočtovém díle ve spolupráci s dalšími zapsanými studenty. Zápočtovým dílem se rozumí vytvoření vlastní performance ve vybraném prostředí a její dokumentace.

Prezentace zápočtového díla v rozsahu 20 min.

Previous