Základy kamery II
Základy kamery II
Info
Term
Summer 2025

Průvodní list a organizace kurzu

Garant: prof. MgA. Marek Jícha

Vyučující: prof. MgA. Marek Jícha

Organizace kurzu: Kurs je rozčleněn do 13 lekcí, které odpovídají 13 týdnům semestru. To studenty podporuje v průběžném studiu a plnění úkolů; jednotlivé tutoriály jsou přitom v rámci semestru rozloženy pravidelně a umožňují průběžné konzultace a řízení procesu učení.

Podmínky absolvování: Odevzdání kamerových cvičení. 

Kontakt na vyučujícího: marek.jicha@fpf.slu.cz

Způsoby komunikace: Výuka v kombinované formě studia se odehrává podle rozvrhu zveřejněného na stránkách Ústavu filmové, televizní a rozhlasové tvorby a formou individuální konzultace s pedagogem. Komunikace s vyučujícím probíhá především univerzitním e-mailem, pomocí MS Teams nebo diskusní skupinou. Ověřování znalostí probíhá prezenčně formou diskusí na jednotlivých konzultacích, resp. prostřednictvím diskuzního fóra, popřípadě prostřednictvím individuální konzultace s pedagogem.

Cíle výuky: Student bude obeznámen se základy kameramanské problematiky, díky čemuž bude schopen natočit navazující praktická cvičení. Student se bude orientovat v základech jednoduchého kinematografického sdělení s důrazem na návaznost záběrů a jejich kompozici, osvětlení a dynamiku obrazu.

Osnova:

1.–2. Vypravěč a subjektivní pohled.

3.–4. Příprava scénáře. Narace a filmový obraz v dokumentárním filmu. Narace a filmový obraz v hraném

filmu. Příprava scénáře a obrazové složky.

5.–6. Zvuková a hudební složka filmového díla. Práce kameramana se zvukem a zvukovou složkou obrazu.

7.–8. Základy kompozice filmového obrazu. Komponování scény a rámování postav.

9.–10. Rozbory kompozic a stylů filmového obrazu.

11.–12. Velikosti záběrů a prostorové rozlišení. Analýzy filmů a grafy Barryho Salta.

13. Shrnutí a opakování, testy a projekce studentských prací.

Literatura

povinná:

MONACO, J. Jak číst film. Praha, 2004

AUMONT, J. Obraz. Praha: AMU, 2005.

ČERNÝ, J. Základy architektonického a scénického svícení I. a II. Praha: AMU, 2002–2007.

JÍCHA, M. Kamera OKO. Kamerové nástroje filmové řeči. Brno: JAMU, 2025.

JÍCHA, M. Základy kamery II. Opava: Slezská univerzita, 2021.

 

doporučená:

KARVÁNEK, L. Digitální kamery. Praha: AMU, 2010.

MARTIN, A. Mizanscéna a filmový styl. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2019.

ŠOFR, J. Teorie a praxe světlotonální koncepce filmu. Praha: AMU, 2013.

Vypravěč a subjektivní pohled jako kamerový nástroj filmové řeči. Seznámíte se s teorií subjektivního pohledu a s rozmanitostí vypravěčů, kteří společně předávají informace divákům o probíhajícím ději. Opora Základy kamery II, s. 6–12

Seznámení s úlohou kameramana při přípravě narativního a nenarativního filmu. Student/ka se seznámí s pracovním workflow přípravných prací umělecké sekce výrobního štábu. Úloha obhlídek, hereckých a kostýmních zkoušek a storyboardingu. Skripta s. 8–45, 118–119, 182–186 Opora Základy kamery II s. 13–25

Chapter contains:
1
Video
1
Web

Jak se vizuální složka kvadrofonního díla se přizpůsobuje zvukové složce. Student/ka se seznámí se způsoby, jakým kameraman/ka uvažuje při přípravách filmového díla o zvuku a hudbě a jak to ovlivňuje jeho/její práci. Skripta s. 112–117, 184–186

Kompozice obrazu jako kamerový nástroj filmové řeči. Student/ka se seznámí s funkcí matematických vzorů řešení kompozičních sktruktur a jejich nematematickými ekvivalenty. Opora Základy kamery II, s. 13–21

Chapter contains:
1
Video

Rozdílné způsoby tvorby filmového díla v návaznosti na různé kompoziční modely vycházející ze stylové čistoty anebo její kombinatoriky. Student/ka se seznámí s fenoménem „středu vesmíru“ a se třemi kompozičními body: 1) Střed rámu, 2) těžiště kompozice, 3) Ideový střed vesmíru. Opora Základy kamery II, s. 22–27

Velikosti záběrů jako kamerový nástroj filmové řeči. Student/ka se seznámí s funkcí velikostí záběrů a s jejich vazbou na prostorové rozlišení filmového formátu. Opora Základy kamery II, s. 28–46

Chapter contains:
2
Video
Previous