Ateliér scenáristické tvorby II
Ateliér scenáristické tvorby II

Průvodní list a organizace kurzu

Vyučující: Mgr. Rudolf Merkner 

Organizace kurzu: Kurz probíhá formou individuálních konzultací nad průběžnými pracemi zadaného seminárního úkolu. Cílem ateliéru je práce na zadaném cvičení, předpokládá se individuální spolupráce studenta s pedagogem.

Podmínky absolvování: Na konkrétních scenáristických cvičeních ověření zvládnutí scenáristického software, odevzdání částí scénářů, cvičení a etud. Student odevzdá: 

– 10 pozorování (max půl strany) a jejich prezentace (pozorování se píší průběžně)

– synopsi (1 normostrana) a treatment filmu/seriálu schváleného pedagogem (10 normostran) 

 

Kontakt na vyučujícího: rudolf.merkner@fpf.slu.cz

Způsoby komunikace: 
Student je v kontaktu s vyučujícím následovně: přímá výuka formou společného cvičení a individuálních konzultací. Kontaktní informace (e-mail, telefonní číslo) a konzultační hodiny jsou zveřejněny na webových stránkách Ústavu filmové, televizní a rozhlasové tvorby. Kontaktní informace jsou uvedeny také v IS SU.


Cíle výuky: Meziročníkový, mezioborový ateliér. Smyslem scenáristického workshopu je individuální spolupráce studenta s pedagogem, ve které se uplatní důraz na osobnost, autorský styl a metodiku postupu při psaní. Výstupem předmětu jsou vlastní scenáristická cvičení.

Osnova:

1. Stručný popis prvotního nápadu – první verze životopisu dram. postavy

2. Formování prvotního nápadu, důraz na sdělitelnost myšlenky. Téma.

3. Sběr materiálu, uvěřitelnost, analýza dějových možností v závislosti na charakteru a typu postavy

4. Tvorba bodů zlomu – žánry, specifika

5. Základní prvky dramatizace – konflikt (budování a gradace)

6. Metody prohlubování postav (typy, archetypy)

7. Nové dramatické postavy v české kinematografii po roce 1989 - možnosti a nevyužité oblasti

8. Myšlenkové mapy – prohlubování tématu a charakteru dramatické postavy

9. Vybudovaná dramatická postava na svatbě

10. Vybudovaná dramatická postava na pohřbu.

11. Rituály v životě a možnosti využití pro scenáristické účely.

12. Prezentace mikropříběhů (příprava na pitching)

13. Opakování


Literatura

Povinná:

ARONSONOVÁ, L. Scénář pro 21. století, AMU Praha, 2014.

FIELD, S. Jak napsat dobrý scénář, Praha, 2007.

 

Doporučená:

CAMPBELL, J. Tisíc tváří hrdiny, Portál, Praha, 2000.

CARRIERE, J.-C. Vyprávět příběh, Praha, 2014. 

CZECH, J. O rozhlasové hře. Praha: Panorama, 1987.

MANDER, J. Čtyři důvody pro zrušení televize. Brno: Doplněk, 2000.

MAKOVIČKA, D. Televizní příběh. Brno: DIFA JAMU, 1996.

McLUHAN, M. Jak rozumět médiím. Praha: MF, 2011.

http://fondkinematografie.cz/assets/media/studie%20komplet.pdf

http://www.audiovizualnitvorba.cz/promeny-dramaturgie/

Vycházíme ze sociologických „prototypů“ (zdravotní sestra; bankovní úředník; učitel apod. Nejprve společně, a poté individuálně, pracujeme na individualizaci (hledání jedinečných gest, slov, pohybů postav). Postupujeme podle tří základních pilířů (minulost, přítomnost a budoucnost postavy = dramatický oblouk vývoje dram. postavy).

Každá postava se dá využít pro téměř jakýkoli příběh. Argumentace důvodů, proč tuto postavu (takto modelovanou figuru) využít právě v tomto příběhu. Hledání a pojmenování bazálních lidských témat. Klíče motivací dram. postav.

Kontext příběhu = uvěřitelnost. Základní výchozí bod scenáristy spočívá ve sběru informací k tématu, v obhlídkách, v seznamování se s tím, co už na dané téma vzniklo (1. scenáristická fáze). Druhá fáze spočívá v zúžení / zacílení /fokusaci na jeden aspekt daného tématu (výběr a volba na základě promýšlení dramatických možností).

Break pointy / plot pointy (teorie Syda Fielda, Blakea Snydera, Lindy Aronson). Průsečíky linie příběhu a linie vztahů (A a B příběh a jejich provázanost).

Základní struktura budování konfliktu (5 částí). Konflikty vnitřní a vnější. Temporytmus, práce s časem (výpustky a elipsy, čas na doznění).

Seznámení s teorií J. Campbella a jeho knihou Tisíc tváří hrdiny. Základní archetypy mužské i ženské.

S proměnou společnosti se rodí nové sociální skupiny (podnikatel), s uvolněním cenzury je možno představit dosud potlačované či umlčované sociální skupiny (např. postavy farářů, lidé s nejrůznějšími handicapy).

Seznámení se s metodou myšlenkových map formou polořízených asociací.

Dramatickou postavu z úvodu semestru (buď vlastní postavu bankovního úředníka či zdravotní sestry, nebo postavu z literární předlohy) umístíme do konkrétní situace.

Dramatickou postavu z úvodu semestru (buď vlastní postavu bankovního úředníka či zdravotní sestry, nebo postavu z literární předlohy) umístíme do konkrétní situace.

Seznámení se s některými postupy pro odblokování tvůrčích bloků.

Co je to pitching a jak se na něj připravit? Doprovodné texty (anotace, synopse, autorská explikace), tvorba prezentace a způsob prioritizace informací podle účelu pitchingu.

Shrnutí semestrální ateliérové práce, debata ve skupině studentů ateliéru, zhodnocení cvičení

Previous