Základy střihové skladby II
Základy střihové skladby II
Info
Term
Summer 2024

Průvodní list a organizace kurzu

Garant: MgA. Tomáš Polenský, Ph.D.

Vyučující: MgA. Tomáš Polenský, Ph.D.

Cíle předmětu: Kurz navazuje na Základy střihové skladby I. V tomto kurzu se posluchač bude věnovat dramaturgii z pohledu střihače. Jak může střih a změna perspektivy ovlivnit vyprávění? Budeme se také věnovat specifikům střihu dokumentárního filmu.

Organizace kursu: Kurs je rozčleněn do 13 lekcí, které odpovídají 13 týdnům semestru. To studenty podporuje v průběžném studiu a plnění úkolů; jednotlivé tutoriály jsou přitom v rámci semestru rozloženy pravidelně a umožňují průběžné konzultace a řízení procesu učení.

Podmínky absolvování: Fotoscénář hraného výjevu na téma setkání 8–12 fotografií, vypracování střižené výpovědi z natočeného rozhovoru, ústní prezentace analýza vybrané scény dokumentárního filmu (ppt)

Kontakt na vyučujícího: tomas.polensky@fpf.slu.cz

Způsoby komunikace: Výuka v kombinované formě studia se odehrává podle rozvrhu zveřejněného na stránkách Ústavu Filmové, televizní a rozhlasové tvorby FPF Slezské univerzity v Opavě a prostřednictvím individuálních konzultací s pedagogem. Komunikace s vyučujícím probíhá především univerzitním emailem, pomocí MS Teams nebo diskuzní skupinou. Ověřování znalostí probíhá prezenčně formou diskuzí na jednotlivých konzultacích, resp. prostřednictvím diskusního fóra.

Osnova:

1. Základy vyprávění – příběh, struktury vyprávění

2. Perspektiva – Jak efektivně střídat perspektivu jednotlivých postav vyprávění

3. Specifika střihu dokumentárního filmu

4. Možnosti poetické vyprávění

5. Paralelní montáž versus křížový střih

6. Principy střihu výpovědi

7. Mizanscéna

8. Vnitrozáběrová montáž

9. Prezentace fotoscénářů

10. Prezentace střihů výpovědí

11. Skladebné snímání

12. Jak vybírat materiál ve střižně?

13. Jak může střihová skladba motivovat psychologii postavy

 

Literatura

povinná:

BORDWELL, D. a THOMSONOVÁ, K. Umění filmu: Úvod do studia formy a stylu. Praha: AMU 2018

BÖHM, M. a KOL. Česká střihová škola. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2023.

VALUŠIAK, J. Střihovou skladbou k n-té dimenzi. Praha: AMU 1993.

VALUŠIAK, J. Základy střihové skladby. Praha: AMU 2005.

 

doporučená:

AUMONT, J. Obraz. Praha: AMU, 2005.

Avid. Dokumentace.

KUČERA, J. Střihová skladba ve filmu a televizi. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2016.

XpressDV. Dokumentace.

Studenti se seznámí s tříaktovou strukturou, epizodickým vyprávěním, mozaikovým vyprávěním a příběhovým trojúhelníkem Roberta McKeeho. The Robert McKee's Story Triangle – dostupné z: http://www.umontanamediaarts.com/MART101L/the-mckee-triangle

Praktickým rozborem scénáře jedné scény z hraného filmu a jeho rozzáběrováním se studenti zamyslí nad možnostmi perspektivy vyprávění. Budou zvažovat otázku, jakým pohledem se na scénu dívat. A visual guide to the Point of View Shot (POV shot) with some of the best POV shots in film – dostupné z: https://youtu.be/BLCQAmTleP0

Studenti se seznámí se specifiky střihu dokumentárního filmu se zaměřením na střih výpovědi. Editing Documentaries – Dostupné z: https://youtu.be/COFpFGOSJV0

Studenti se seznámí se stylistickými figurami střihové skladby opora: str. 65-70

Studenti se seznámí s pojmy paralelní montáž a křížový střih na praktických příkladech současného filmu. opora: str. 40-41

Studenti se seznámí s postupem při střihu dramatického vyprávění. How ti Shoot an Interview – dostupné z: https://youtu.be/J7ENEuqXDwY

Studenti se seznámí s pojmem mizanscéna a příklady, jak pracovat s tzv. vnitrozáběrovou montáží. What is Mise en Scene — How Directors Like Kubrick Master the Elements of Visual Storytelling - dostupné : https://youtu.be/3euNFd7-TCg

Studenti prezentují svá cvičení se zaměřením na vnitrozáběrovou montáž a vzniká nad nimi konstruktivní diskuze. How to SHOOT a ONE-TAKE SHOT in 4 Minutes – dostupné z: https://youtu.be/9brE0J1_se0

Studenti prezentují své fotoscénáře – fotografické reportáže. Vzniká tvůrčí diskuze a návrhy řešení skladebných problémů. opora: str. 8-15

Studenti prezentují své sestřihy dramatického vyprávění.

Studenti natočí výměnu duše píchlé pneumatiky u kola. Jedná se o kolektivní práci pod vedením pedagoga. Studenti se tak učí komunikaci ve štábu. Opora: str. 38-65

Projekce natočeného materiálu opravy kola, kdy se studenty diskutujeme nad nejlepším jetím každého záběru a stanovujeme kritéria pro správnou volbu. Opora str. 77-82

Studenti společně stříhají materiál natočený při opravě kola a diskutujeme nad motivací hlavní postavy a tím, jak ji lze skladebně podpořit.

Previous