Základy televizní a rozhlasové scenáristiky
Základy televizní a rozhlasové scenáristiky

Průvodní list a organizace kurzu

Garant:

MgA. Irena Pustina Kocí, Ph.D.

Vyučující: 

Mgr. Rudolf Merkner

Organizace kurzu: Kurz je rozčleněn do 13 lekcí, které odpovídají 13 týdnům semestru. To studenty podporuje v průběžném studiu a plnění úkolů; jednotlivé tutoriály jsou přitom v rámci semestru rozloženy pravidelně a umožňují průběžné konzultace a řízení procesu učení.

Podmínky absolvování: splnění průběžně zadaných úkolů.

Kontakt na vyučujícího: monika.horsakova@fpf.slu.cz

Způsoby komunikace: výuka v kombinované formě studia se odehrává podle rozvrhu zveřejněného na stránkách Ústavu filmové, televizní a rozhlasové tvorby a formou individuální konzultace s pedagogem. Komunikace s vyučujícím probíhá především univerzitním e-mailem, pomocí MS Teams nebo diskusní skupinou. Ověřování znalostí probíhá prezenčně formou diskuzí na jednotlivých konzultacích, resp. prostřednictvím diskuzního fóra, popřípadě prostřednictvím individuální konzultace s pedagogem.

Cíle studia: Student se bude orientovat v systému výchozích i specifických poznatků, nezbytných pro postupné zvládnutí a osvojení specifických metod scenáristiky. Bude ovládat tvorbu různých typů scénářů a práci s výrazovými a vyjadřovacími prostředky audiovizuální tvorby. Bude schopen vytvořit scénáře ke scenáristickým a studiovým cvičením na zadaná témata – dialog se změnou dominance postavy, minutová hra, bodový scénář krátkého dokumentárního filmu, treatment k pětiminutovému filmu na volné téma.

Osnova:

1. specifika rozhlasové scenáristiky – formální podoba scénáře, způsoby psaní

2. první scénář rozhlasového mikrotvaru; ukázky konkrétních scénářů z praxe

3. specifika televizní scenáristiky – dvě základní podoby formy scénáře (televizní vs hollywoodský)

4. první scénář audiovizuálního díla – mikrotvar

5. premisa – formulace nápadu do premisy, variace možností, přenášení důrazů a změny v tématu

6. outline a bodový scénář – nástroj scenáristy a dramaturga

7. treatment – co to je a jak s tímto scenáristickým nástrojem zacházet – nácvik

8. praktické zkoušení treatmentu; makrostruktura příběhu

9. základní scenáristické struktury (trojaktovka, čtyřaktovka, mozaika atp.)

10. další texty ke scénáři / projektu

11. praktické nácviky synopse, anotace k příběhům z hodin

12. co je to autorská explikace, nácvik tohoto typu textu

13. sdílení scénářů filmových nebo televizních (studenti sobě navzájem dramaturgy)

 

Literatura

povinná:

ARONSONOVÁ, L. Scénář pro 21. století. Praha: AMU, 2014.

CARRIERE, J.-C. Vyprávět příběh. Praha: NFA, 2014.

FIELD, S. Jak napsat dobrý scénář. Praha: Rybka Publishers, 2007.

LABÍK, L. Dramaturgia strihovej skladby (horizontálna a vertikálna štruktúra filmového príbehu). Zlín: VeRBum, 2013.

MAKOVIČKA, D. Televizní příběh. Brno: DIFA JAMU, 1996.

 

doporučená:

CAMPBELL, J. Tisíc tváří hrdiny. Praha: Portál, 2000.

http://fondkinematografie.cz/assets/media/studie%20komplet.pdf

http://www.audiovizualnitvorba.cz/promeny-dramaturgie/

Student prostuduje distanční studijní text na s. 6–8 a 17–18. Scénář je podkladem pro práci dalších profesí. Cílem scénáře je vytvořit psanou formou přehled všech složek, s nimiž jako scenárista počítáme, že se stanou součástí výsledného audiovizuálního či auditivního tvaru. V profesi scenáristy jsou mnohé postupy zažité, existují základní zákonitosti postupů. Student se seznámí s nástroji, které mají scenáristé k dispozici.

Student prostuduje distanční studijní text na s. 15–17. Podoba rozhlasových scénářů vychází z formy divadelních dramat. U dramatických rozhlasových děl je rovněž zvykem pracovat se soupisem postav. Student se pokusí o přípravu scénáře rozhlasové minutové hry.

Student prostuduje distanční studijní text na s. 8–14. Student se seznámí se základními formami a formáty scénářů.

Student se pokusí samostatně napsat scénář k tříminutovému dialogovému cvičení . Téma: dvě postavy nastoupí do auta, uvnitř se prozradí zrada jedné z nich, druhá postava vystoupí.

Student prostuduje distanční studijní text na s. 20–37. Scénář je podkladem pro práci dalších profesí. V profesi scenáristy jsou mnohé postupy zažité, existují základní zákonitosti postupů. Student se stručně seznámí se základními postupy práce na scénáři, jeho vývojem od nápadu přes námět po stanovení premisy.

Student prostuduje distanční studijní text na s. 37–39. Synopse vs. Outline.

Praktická ukázka přípravy treatmentu historického filmu v přiloženém videu, diskuse.

Chapter contains:
1
Web

Student prostuduje distanční studijní text na s. 42–55. Seznámí se se základními postupy práce na scénáři. Soustředí se na 2 základní přístupy ke scenáristické práci; od dramatických postav a od příběhu. Seznámí se se základními pilíři tvorby plastických dramatických postav a s některými strukturálními modely účelného vedení vyprávění.

Student prostuduje distanční studijní text na s. 59–61. Scenáristé píší kromě scénářů ještě jiné typy textů – jako např. životopisy postavy, možná deníky (svoje, případně deníky svých dramatických postav), a také tzv. doprovodné texty, jako jsou anotace, synopse či explikace. Tyto texty plní nejen účely rychlého a pokud možno co nejvýstižnějšího popsání svých projektů (grantové výzvy, účast na pitchingu), ale zároveň mohou být nápomocny v samotné tvůrčí scenáristické práci. Přimějí totiž au-tora příběhu poodstoupit od jednotlivostí a nahlédnout svůj projekt z odstupu. Student se seznámí se základními postupy práce na jednotlivých typech doprovodných textů.

Student prostuduje distanční studijní text na s. 61–62.

Student prostuduje distanční studijní text na s. 65–71.

Student prostuduje distanční studijní text na s. 56–58. Scénář je podkladem pro práci dalších profesí. V profesi scenáristy jsou mnohé postupy zažité, existují základní zákonitosti postupů. V profesionálním světě jsou scenáristům ná-pomocni dramaturgové. Student se seznámí s podstatou dramaturgické práce. Dramaturg jako spolupracovník i oponent, spojka mezi scenáristou a režisérem, potažmo producentem.

Previous