První kapitola seznamuje studenta s typologií festivalu, druhem a žánrem. Cíle kapitoly: · Charakterizovat základní pojmy. · Popsat typologii festivalu. · Rozlišovat základní dělení festivalu. · Rozumět žánrům festivalu. Ve studijní opoře studujeme str. 8 - 11.
Druhá kapitola stručně představuje vývoj a tradici divadelních festivalů v ČR. Cíle kapitoly: · Popsat historický vývoj festivalu v ČR. · Rozlišovat přístupy organizace festivalu od historických po soudobé. · Pojmenovat a rozlišit primární festivaly v ČR. Ve studijní opoře studujeme str. 12 - 15.
Ve třetí kapitole se budeme věnovat specifické organizaci studentských festivalů v ČR. Cíle kapitoly: · Popsat historický vývoj festivalu v ČR. · Rozlišovat přístupy organizace festivalu od historických po soudobé. · Pojmenovat a rozlišit primární festivaly v ČR. Ve studijní opoře studujeme str. 16 - 18.
O organizaci divadelního festivalu nemáme mnoho konkrétních odborných studií. I přesto, že festivaly byly ve 20. století velmi profesionálně organizovány, základní terminologie související s jeho organizací se časem měnila, ale vždy zůstala ta stejná kostra (dramaturgie – finance – produkce). V této kapitole přinášíme širší spektrum základních pojmů. Cíle kapitoly: · Charakterizovat základní pojmy festivalu. · Pochopit základ marketingového mixu. · Rozvíjet kreativní a logické myšlení. · Vyvíjet a vylepšovat organizační schopnosti. Ve studijní opoře studujeme str. 19 - 25.
Pátá kapitola seznamuje se studentským festivalem Na cestě, což je multižánrový festival Kulturní dramaturgie v divadelní praxi (KDDP), pořádaný od roku 2007 studenty Slezské univerzity v Opavě (obor Kulturní dramaturgie se zaměřením na divadlo). Každý ročník festivalu organizuje nová skupina studentů. Program nabízí události pro všechny věkové kategorie, již od pohádek pro nejmenší. Festival se především odehrává v nové budově Slezské univerzity na Hauerově ulici č. p. 4. Cíle kapitoly: · Představit vznik festivalu Na cestě. · Popsat historický vývoj festivalu Na cestě. · Srovnat organizační posun. · Rozumět specifické organizaci festivalu. Ve studijní opoře studujeme str. 26 - 30.
Tvořivý prvek při koncipování a vyhraňování nového festivalu, nebo při formování programu a repertoáru stávajícího, je zřejmý. Před samotnou strategií festivalu je zapotřebí vytvořit si vizi a tým. Podpůrnou součást strategie tvoří tým festivalu, který je synergicky efektivní. Tým festivalu je tvořen lidmi se společným zájmem a výbornými schopnostmi. Cíle kapitoly: · Seznámit se s tvorbou vize. · Charakterizovat strategii. · Vysvětlit proces tvorby strategie. · Specifikovat tým festivalu. · Definovat synergický efekt. · Umět sestavit tým. Ve studijní opoře studujeme str. 31 - 34.
Základní a výchozí funkcí managementu je předvídání a plánování, což je nekončící proces diagnózy stávající situace, výchozího stavu v aktuálním konkurenčním prostředí, analýza vlastních silných a slabých stránkách, jakož i u konkurence. Stanovení cíle nebo cílů, artikulace možností rozvoje a podnikatelských možností, komparace možných scénářů, odhad trendů a rozhodnutí co dělat, jak to dělat, kdy to dělat a kdo to bude dělat. Cíle kapitoly: · Charakterizovat teoretickou přípravu. · Specifikovat primární a sekundární cíle. · Definovat podstatu úkolu. Ve studijní opoře studujeme str. 35 - 38.
Tvořivý prvek při koncipování a vyhraňování nového festivalu, nebo při formování programu a repertoáru stávajícího, je zřejmý. Před samotnou strategií festivalu je zapotřebí vytvořit si vizi. Teprve poté začít s tvorbou strategie v rámci procesu. Cíle kapitoly: · Seznámit se s tvorbou vize. · Charakterizovat strategii. · Vysvětlit proces tvorby strategie. Ve studijní opoře studujeme str. 39 - 42.
Každý festival lze specifikovat jako ojedinělý projekt – divadelní, hudební nebo jinak žánrově zaměřený. Vzhledem k velkému množství těchto přehlídek, které si v současné době navzájem konkurují, a snaží se přilákat co největší počet diváků, je nutná pečlivá příprava a originální dramaturgie programu. V kapitole se seznamujeme s úkoly dramaturgie, profilací dramaturga a klademe důraz na dramaturgii přehlídky, která by měla být funkční, zodpovídající nebo finálně jen atraktivní pro nejširší spektrum potenciálních diváků, přičemž je nutné se soustředit na segmentaci publika – podle demografických kritérií. Cíle kapitoly: · Charakterizovat pojem dramaturgie. · Rozvíjet kreativní myšlení, vnímání a pozorování. · Rozlišovat profilaci divadelního a festivalového dramaturga. · Aplikovat festivalovou dramaturgii a práci dramaturga. Ve studijní opoře studujeme str. 43 - 48.
Před konáním festivalu si musíme ujasnit jaké prostory jsou pro festival vhodné. V této kapitole naleznete mimo standardních i site specific prostory. Cíle kapitoly: · Charakterizovat netradiční prostory pro konání festivalu. · Umět vysvětlit význam landart festivalu. · Vyjmenovat příklady technických požadavků na festival. Ve studijní opoře studujeme str. 49 - 52.
Česká republika stejně jako většina evropských států řešila tvorbu legislativy na ochranu kulturního dědictví a kulturního prostředí po druhé světové válce. Prošla i etapou přímého financování, včetně vybudování kulturní infrastruktury. Cíl kapitoly: · Charakterizovat druhy financování. Ve studijní opoře studujeme str. 53 - 55.
Ve většině evropských zemí se do konce dvacátého století zformulovala kulturní politika do následujících obecných cílů: · podpora účasti občanů na kultuře, · podpora kulturní rozmanitosti, · podpora kulturní identity, · podpora tvořivosti. Prostřednictvím grantových systémů v současné době existuje princip vícezdrojového financování. Cíle kapitoly: · Rozlišovat různé druhy kulturní podpory. · Umět zpracovat projekt a podat grant. · Orientovat se v dotačních institucích a organizacích. Ve studijní opoře studujeme str. 56 - 61.
Pojmy koprodukce a postprodukce jsou nedílnou součástí festivalu. Ačkoliv se může zdát, že pojem postprodukce se týká jen filmu, tak i divadlo skýtá určitou její formu. Příkladem může být fotografická postprodukce divadelní scény. V této kapitole nahlédneme do oblasti koprodukce, která je festivalovým přínosem jak na národní, tak i na mezinárodní půdě. Někdy se jedná jen o divadelní koprodukci a někdy festivalovou (Festival ZARÁZ – divadelní přehlídka Městského divadla Zlín a Slováckého divadla Uherské Hradiště). Dále si představíme typologii postprodukce, postprodukční zpracování a etapy ve vytváření zvukového záznamu. Cíle kapitoly: · Seznámit se s pojmem koprodukce a postprodukce. · Vyjmenovat koprodukční principy. · Popsat typologii postprodukce. · Rozlišit etapy nahrávání zvukového záznamu. Ve studijní opoře studujeme str. 62 - 67.