Ateliér mediálního umění
Ateliér mediálního umění
Info
Term
Summer 2025

Průvodní list a organizace kurzu

Vyučující: MgA. Mgr. Jana Orlová, Ph.D.

Organizace kurzu: Kurz probíhá podle rozvrhu zveřejněného na stránkách Ústavu filmové, televizní a rozhlasové tvorby FPF Slezské univerzity v Opavě a v rámci individuálních konzultací s pedagogem nad průběžnými pracemi zadaného seminárního úkolu. Cílem ateliéru je práce na zadaném cvičení, předpokládá se individuální spolupráce studenta s pedagogem.

Podmínky absolvování: Podmínkou získání zápočtu je vytvoření a prezentace vlastního novo-mediálního uměleckého díla. Na konci semestru se uskuteční povinná prezentace semestrální práce každého studenta, která je zaměřena na analýzu formálních a obsahových stránek výstupu. Semestrální práci student průběžně konzultuje.

Kontakt na vyučujícího: jana.orlova@fpf.slu.cz

Způsoby komunikace: 
Student je v kontaktu s vyučujícím následovně: přímá výuka formou společného cvičení a individuálních konzultací. Kontaktní informace (e-mail, telefonní číslo) a konzultační hodiny jsou zveřejněny na webových stránkách Ústavu filmové, televizní a rozhlasové tvorby. Kontaktní informace jsou uvedeny také v IS SU.


Cíle výuky: V rámci předmětu se student seznámí s nedůležitějšími koncepty a přístupy tzv. umění nových médií, které posléze zúročí při tvorbě vlastního uměleckého díla. Absolventovi semináře nabyté znalosti umožní orientaci v současných audiovizuálních trendech, a to zejména v mezioborových souvislostech.

Osnova:

1.–2. Specifika nových médií, multimédia, interaktivita, postinternet

3.–4. Digitální obrat, postprodukce, apropriace

5.–6. Video art (počátky, historie a současnost)

7.–8. Net art, umění na internetu, artivismus, hacktivismus

9. Zvukové objekty a instalace, site specific, videomapping, 3D tisk

10.–11. Posthumanismus, koncept kyborga, digitální tělo a identita

12. Realizace výstupu

13. Prezentace výstupu


Literatura

povinná:

BOURRIAUD, Nicolas. Postproduction, 2001 „Documents sur l'art“. Dijon: transit, 2002.

FRANCOVÁ, Jana. Navigátor Úvod do umění nových médií. 1. vyd. Brno: muni PRESS, 2021.

MARTIN, Sylvia. Video Art. Koln, 2006.

MEIXNEROVÁ, Marie (ed.). #mm net art – internetové umění ve virtuálním a fyzickém prostoru prezentace. Pastiche Filmz, 2014.

RUSNÁKOVÁ, Katarína.V toku pohyblivých obrazov: antológia textov o elektronickom a digitálnom umení v kontexte vizuálnej kultúry.  Bratislava: Vysoká škola výtvarných umení, 2005.

SHANKEN, Edward A. Art and electronic media. New York: Phaidon Press, 2009.

VOJTĚCHOVSKÝ, Miloš (ed.). Vašulkova kuchyňská kniha #1. Texty k médiím: první & poslední. Centrum umění nových médií – Vašulka Kitchen Brno, 2020.

 

doporučená:

LISTER, M., J. DOVEY, S. GIDDINGS, I. GRANT a K. KELLY. New media. A critical introduction. Routledge, 2003.

Susan SCHNEIDER. Artificial you: AI and the future of your mind. Princeton – Oxford: Princeton University Press, 2019.

MANOVICH, Lev. The language of new media. Cambridge: MIT Press, 2001.

ROSS, Benjamin. The philosophy of transhumanism: a critical analysis. Bingley, England: Emerald Publishing, 2020.

ŽÁČKOVÁ, Eva. Člověk a nové technologie. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2014.

Seznámení se základní terminologií a historií žánru.

M. LISTER, J. DOVEY, S. GIDDINGS, I. GRANT & K. KELLY. New media. A critical introduction. Routledge, 2003.

Student se věnuje digitálnímu obratu, využívání postprodukce a apropriace jako uměleckého postupu.

Nicolas BOURRIAUD. Postproduction, 2001 «Documents sur l'art». Dijon: transit, 2002.

Student se věnuje historii a současnosti videoartu.

Sylvia MARTIN. Video Art. Koln, 2006.

Student se zaměřuje na net art, umění na internetu, artivismus a hacktivismus.

Edward A. SHANKEN. Art and electronic media. New York: Phaidon Press, 2009.

Student se zaměřuje na zvukové objekty a instalace, site specific, videomapping, 3D tisk.

Jana FRANCOVÁ. Navigátor Úvod do umění nových médií. 1. vyd. Brno: muni PRESS, 2021.

Student se zaměřuje na posthumanismus, digitální tělo a identitu.

Susan SCHNEIDER. Artificial you: AI and the future of your mind. Oxford: Princeton University Press, 2019.

Práce za zápočtovém díle: individuálně, či spolupráci s dalšími zapsanými studenty. Zápočtovým dílem se rozumí vytvoření vlastního novomediálního díla či díla, v němž jsou ve velké míře novomediální postupy uplatňovány.

Prezentace zápočtového díla v rozsahu 20 min.

Previous