Praktikum filmového zvuku I
Praktikum filmového zvuku I
Info
Term
Winter 2023

Průvodní list a organizace kurzu


Garant: MgA. Mikuláš Odehnal

Vyučující: MgA. Petr Janoš

Cíle předmětu: Cílem předmětu je seznámit posluchače se základními zvukovými postupy, zařízeními a technologiemi a základy práce v terénu i ve zvukovém studiu. 

Organizace kursu: Kurs je rozčleněn do 13 lekcí, které odpovídají 13 týdnům semestru. To studenty podporuje v průběžném studiu a plnění úkolů; jednotlivé tutoriály jsou přitom v rámci semestru rozloženy pravidelně a umožňují průběžné konzultace a řízení procesu učení.

Podmínky absolvování: Odevzdání průběžných cvičení práce se zvukem, semestrální zvukový projekt.  

Kontakt na vyučujícího: mikulas.odehnal@fpf.slu.cz, petr.janos@fpf.slu.cz 

Způsoby komunikace: Výuka v kombinované formě studia se odehrává podle rozvrhu zveřejněného na stránkách Ústavu Filmové, televizní a rozhlasové tvorby FPF Slezské univerzity v Opavě a prostřednictvím individuálních konzultací s pedagogem. Komunikace s vyučujícím probíhá především univerzitním emailem, pomocí MS Teams nebo diskuzní skupinou. Ověřování znalostí probíhá prezenčně formou diskuzí na jednotlivých konzultacích, resp. prostřednictvím diskusního fóra.

Osnova:
1. Akustika.
2. Historie zvukové tvorby, vývoj zvukových studií.
3.–4. Základní zvuková zařízení a technologie.
5.–8. Druhy, typy a frekvenční charakteristiky mikrofonů, ukázky jejich použití při nahrávání v různých typech prostoru.
9.–13. Zvuková mixážní zařízení, zvuková reportáž (např. rozhovor dvou osob) od A do Z. 


Literatura:

Povinná

CHION, M. Hlas ve filmu. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2020.

VLACHÝ, V. Praxe zvukové techniky. Praha: Muzikus, 2008.

VRZAL, M. Střih záznamu hudby. Praha: AMU 2007.


doporučená:

BLÁHA, I.: Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla. Praha: AMU 2006

FORRÓ, D. Domácí nahrávací studio. Praha: Grada, 1996.

HŮRKA, M. Když se řekne zvukový film. Praha: ČFÚ, 1991.

CHION, M. Film, a Sound Art. New York: Columbia University Press, 2009.

KUNA, M. Zvuk a hudba ve filmu: k analýze zvukové dramaturgie filmu. Praha: Panton, 1969.

WHITE P. Recording and production techniques. London: Sanctuary Publishing Limited. 2002.

ZENKL, L. ABC hudební nauky. Praha: Editio Baerenreiter, 2003.

Dokumentace a literatura k technice a použitému SW.

Základní akustické pojmy, úvod do fyziologie sluchového vnímání. Student prostuduje distanční studijní text na s. 6–23

Vývoj záznamu a reprodukce zvuku od prvních vynálezů k současnosti. Student nastuduje kapitoly z knihy BLÁHA, Ivo – MOUDRÝ, Jiří. Úvod do oboru zvuková tvorba. [online]. s. 1–30. Dostupné z: https://docs.google.com/document/d/1baMuHKpccFsT_bJ9ckqvxcQCRwG1nRDV/edit?usp=drive_link&ouid=102389180208421694381&rtpof=true&sd=true

Základní informace o současné digitální technologii záznamu a editace zvuku, krátký exkurz do minulosti v kontextu digitalizace analogového zvukového signálu. Student nastuduje distanční studijní text na s. 24–36

Porozumění rozdílům mezi mikrofony a jejich frekvenční a směrové charakteristice. Student nastuduje distanční studijní text na s. 37–55

Schopnost samostatné realizace natočení zvukové reportáže a její základní postprodukce. Student nastuduje distanční studijní text na s. 55–80

Previous