Garant: prof. MgA. Marek Jícha
Vyučující: prof. MgA. Marek Jícha
Organizace kurzu: Kurs je rozčleněn do 13 lekcí, které odpovídají 13 týdnům semestru. To studenty podporuje v průběžném studiu a plnění úkolů; jednotlivé tutoriály jsou přitom v rámci semestru rozloženy pravidelně a umožňují průběžné konzultace a řízení procesu učení.
Podmínky absolvování: Odevzdání kamerových cvičení.
Kontakt na vyučujícího: marek.jicha@fpf.slu.cz
Způsoby komunikace: Výuka v kombinované formě studia se odehrává podle rozvrhu zveřejněného na stránkách Ústavu filmové, televizní a rozhlasové tvorby a formou individuální konzultace s pedagogem. Komunikace s vyučujícím probíhá především univerzitním e-mailem, pomocí MS Teams nebo diskusní skupinou. Ověřování znalostí probíhá prezenčně formou diskusí na jednotlivých konzultacích, resp. prostřednictvím diskuzního fóra, popřípadě prostřednictvím individuální konzultace s pedagogem.
Cíle výuky: Student
se bude hlouběji orientovat v problematice filmového prostoru, vztahu obrazu a
světlotonální koncepce filmového díla. Bude rozumět filmovému obrazu s ohledem
na aktivní a pasivní části obrazové složky, na vztah osvětlení a prostoru,
filmové efekty a narační obrazové principy.
Osnova:
1.–4. Hloubka pole a třídimenzionální vzhled filmového obrazu.
5.–8. Osy a úhly. Konzultace scénáře, obrazové vyjádření jednotlivých
záběrů.
9.–12. Světlo
a stín. Světlo a filmový prostor v ateliéru. Zobrazení herce ve světle, volba
velikosti záběru vzhledem k „řeči těla“.
13. Shrnutí a opakování, testy a projekce studentských prací.
Literatura
povinná:
MONACO, J. Jak číst film.
Praha, 2004
AUMONT, J. Obraz. Praha:
AMU, 2005.
ČERNÝ, J. Základy
architektonického a scénického svícení I. a II. Praha: AMU, 2002–2007.
JÍCHA, M. Kamera OKO. Kamerové
nástroje filmové řeči. Brno: JAMU, 2025.
JÍCHA, M. Základy kamery III.
Opava: Slezská univerzita, 2021.
doporučená:
KARVÁNEK, L. Digitální
kamery. Praha: AMU, 2010.
MARTIN, A. Mizanscéna a
filmový styl. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2019.
ŠOFR, J. Teorie a praxe
světlotonální koncepce filmu. Praha: AMU, 2013.