Tvůrčí psaní
Tvůrčí psaní
Info
Term
Winter 2023

Průvodní list a organizace kurzu


Vyučující: 

Mgr. MgA. Jana Orlová, Ph.D.

Organizace kurzu: Kurs je rozčleněn do 13 lekcí, které odpovídají 13 týdnům semestru. To studenty podporuje v průběžném studiu a plnění úkolů; jednotlivé tutoriály jsou přitom v rámci semestru rozloženy pravidelně a umožňují průběžné konzultace a řízení procesu učení.

Studijní opora předmětu sleduje tyto cíle:

– Formuluje v souladu se sylabem základní témata obsahu předmětu, a to tak, aby si student osvojil podstatu sdělovaného tématu prostřednictvím náležité terminologie.

– Řídí proces učení (osvojení poznatku až do úrovně komunikace poznatkem): výkladový text je doplňován různými distančními prvky, zejména osvětlujícími příklady (aplikacemi), kontrolními otázkami a úkoly, jež poznatek upevňují.

– Propojení hlavního výkladového textu a systému autoevaluačních činností v IS SU zajistí osvojení učiva v postupných krocích.

– Student je přitom ve studiu řízen a podporován nejen studijní oporou, ale i kontaktem s učitelem – ve fázi přímé výuky, při konzultacích a prostřednictvím elektronické individuální nebo skupinové komunikace.

Podmínky absolvování: Prezentace vlastních uměleckých textů

Kontakt na vyučujícího: jana.orlova@fpf.slu.cz

Způsoby komunikace: výuka v kombinované formě studia se odehrává podle rozvrhu zveřejněného na stránkách Ústavu filmové, televizní a rozhlasové tvorby a formou individuální konzultace s pedagogem. Komunikace s vyučujícím probíhá především univerzitním e-mailem, pomocí MS Teams nebo diskusní skupinou. Ověřování znalostí probíhá prezenčně formou diskuzí na jednotlivých konzultacích, resp. prostřednictvím diskuzního fóra, popřípadě prostřednictvím individuální konzultace s pedagogem. 

Cíle výuky: Posluchači se formou diskusí a reflexe nad konkrétními díly studentů naučí pochopit základní mechanismy fungování elementárních literárních druhů a nabyté poznatky budou schopni zužitkovat v tvůrčí práci s dramatickým textem.

Osnova:

1. Psaní jako tvůrčí proces.

2. Literatura jako instituce (úpravy, opravy, editor, druhé oči).

3. Lyrika – co je a co není poezie.

4. Lyrika – kritická diskuse nad prvními texty.

5. Lyrika – opravy – kritická diskuse nad variantami předešlých textů.

6. Epika – jaká je funkce vyprávění.

7. Epika – vstup do fikčního světa. Diskuse nad úvody k povídkám.

8. Epika – rytmus – struktura epického díla, postavení pásma vypravěče a pásma postav, způsoby užití dialogu.

9. Epika – dialog. Diskuse nad podobou dialogu a přímé řeči v prozaickém díle.

10. Drama – jaká je dramatická situace?

11. Drama – k charakteristice postav mimo řeč.

12. Drama – postava stvořená ze slov.

13. Diskuse nad dramatickými pokusy studentů.


Tipy ke studiu

Během samostudia budete systémem úloh a testů vedeni tak, abyste si osvojili klíčové poznatky. Účinné je provádět další evaluaci své činnosti, např těmito činnostmi:

– Zamyslete se nad formulací cíle kapitoly (či celého předmětu): :

o    Dokážu zpaměti vysvětlit pojem/pojmy, který je součástí popisu cíle?

o    Uvědomuji si vztahy mezi dílčími cíli?

o    Chápu posloupnost cílů?

– Pokud nastanou o splnění cíle studia pochybnosti (přestože jste absolvovali sadu úloh v moodlu, absolvovali také Chaty s učitelem i studenty), vraťte se ke klíčovým pojmům.

o    Pamatuji si klíčová slova?

o    Znám jejich obsah?

o    Umím vysvětlit definici, která obsah pojmu charakterizuje?

o    Odhaluji při definování vztahy mezi pojmy?

o    Užívám náležitého jazyka při definování, vysvětlování a usouvztažňování pojmů? obsahu pojmu?

o    Doplňuji si znalosti o klíčových pojmech (a vztazích mezi nimi) z doporučené literatury? Dokážu vysvětlit, jak tyto pojmy a jejich užití reálně funguje při tvorbě textů a jejich rozumění?

– Je užitečné provést revizi práce při vyplňování úkolů:

o    Které z úkolů jsem dokázal splnit bez opory textu?

o    Jsem schopen splněný úkol popsat, tedy zpaměti reprodukovat jeho zadání, proces řešení, výsledek a jeho zdůvodnění?

Literatura

Povinná:

BRADBURY, R. Zen a umění psát. Devět esejů na téma radost z psaní. Praha: Pragma, 2004.

FIELD, S. Jak napsat dobrý scénář. Základy scenáristiky. Praha: Rybka Publishers, 2007.

FISCHER, Z. Tvůrčí psaní v literární výchově jako nástroj poznávání. Brno: Masarykova univerzita, 2012.

CHROBÁK, J. Chvála tvořivosti jako způsobu poznání. In: ZELINSKÝ, M. (ed.) Kdo umí, učí: RUV 2010–2015. Brno: Host, 2016, s. 56-62.

KOŽMÍN, Z. Tvořivý sloh. Malé traktáty a malé scénáře. Praha: Victoria Publishing, 1995.


Doporučená literatura:

CHROBÁK, J. Jsme tady. Česká poezie 2015–2016. In CHROBÁK, J. – SLÍVA, V. (eds.) Nejlepší české básně 2016. Brno: Host, 2016, s. 75–102.  

JEDLIČKA, J. České typy aneb Poptávka po našem hrdinovi. Praha: Nakladatelství Franze Kafky, 1992.

VANĚK, J. Způsoby estetického prožívání. Praha: Galerie Zdeněk Sklenář, 2009.

WATTS, N. Umění psát. Praha: Grada Publishing, 1998.

ZAHRÁDKA, P. (ed.) Estetika na přelomu milénia. Praha: Barrister and Principal, 2010.

V tomto okruhu se zaměříme na podstatu předmětu, jeho možnosti a způsoby, jak o něm přemýšlet. Ve stud. opoře studujeme s. 7–16.

Seznámení s oblastí práce s textem od editorských a korektorských poznámek, které jste už poznali i u práce s jinými druhy textů. U dramatických textů pak ještě přistupuje i práce dalších profesí, které se hrou pracují. Ve stud. opoře studujeme s. 61–66

V této části se zaměříme na lyriku, epiku a drama jako na obecné koncepty a literární druhy. V tomto okruhu půjde o hlubší vhled do lyrických textů i skrze vlastní tvůrčí výkony, které budou nedílnou součástí výuky. Spolu s diskusí nad nimi. Zde pozorně studujeme s. 19–21 a s. 26–37.

V tomto bodě už budeme především pracovat s vašimi texty, na nich si budeme blíže ukazovat onen proces od původní básnické suroviny k prvním pokusům formulovat a zcelit vyjádření v lyrický text. Studujeme oporu na s. 26–34.

Zde budeme sledovat, jak se rodí lyrický text na základě vaší vlastní práce s vašimi básnickými pokusy. Opakujeme a studujeme s. 31–37.

Zde se dostaneme na půdu epických textů, jejich zákonitostí, možností. V tomto bodě se zaměříme na vypravěče. Studujeme pozorně s. 38–45.

V tomto okruhu, opět na základě vašich prvních prozaických pokusů, budeme potěžkávat možnosti, jak prozaický text začít a jak v něm posouvat děj. Díky vaší tvořivé činnosti a následné reflexi se tak snad dobereme k intenzivnějšímu porozumění toho, jak epické texty fungují. K tomu je potřeba plnit zadané úkoly a hlavně se aktivně účastnit též Chatu. Studujeme s. 46–49.

V těchto dvou po sobě jdoucích okruzích se budeme na základě vaší tvořivé i kritické činnosti pokoušet vstupovat přímo do samotného vzniku a cizelování prozaického textu. Studujeme s. 49–55.

V tomto okruhu se stylisticky, jazykově a funkčně podíváme na to, jakou funkce má a může hrát dialog v epickém světě, jak jej používat, jak s ním pracovat a jak mu rozumět. Studujeme a především s vlastními texty konfrontujeme s. 49–55.

V tomto okruhu se přesuneme k poslednímu literárnímu druhu, k dramatu. Budeme se soustředit na to, jak se epické prostředky (zejména zprostředkovanost vyprávění) proměňují v dramatickém textu v cosi zcela jiného. Studujeme s. 56–59.

Zde, opět na podkladě vašich textů, budeme analyzovat základní stavební prvek dramatu, dramatickou situaci, co ji tvoří, jak se rodí, co ji určuje. Studujeme s. 59–61.

V tomto okruhu se zaměříme na styl nejen v dramatickém textu. Budeme pracovat důsledně ve vzájemném dialogu a pracovat s vašimi tvůrčími pokusy. V opoře se budeme orientovat celkovou znalostí látky s. 61-64.

Společný analytický seminář nad tvůrčími dramatickými pokusy studentů

Previous