Ateliér dramatické tvorby II
Ateliér dramatické tvorby II

Průvodní list a organizace kurzu

Vyučující: MgA. Tomáš Polenský, Ph.D.

Organizace kurzu: Kurz probíhá formou individuálních konzultací nad průběžnými pracemi zadaného seminárního úkolu. Cílem ateliéru je práce na zadaném cvičení, předpokládá se individuální spolupráce studenta s pedagogem.

Podmínky absolvování: odevzdání seminárních cvičení

Kontakt na vyučujícího: tomas.polensky@fpf.slu.cz

Způsoby komunikace: 
Student je v kontaktu s vyučujícím následovně: přímá výuka formou společného cvičení a individuálních konzultací. Kontaktní informace (e-mail, telefonní číslo) a konzultační hodiny jsou zveřejněny na webových stránkách Ústavu filmové, televizní a rozhlasové tvorby. Kontaktní informace jsou uvedeny také v IS SU.


Cíle výuky: Meziročníkový, mezioborový ateliér. Cílem je úvod do problematiky dramatické tvorby a práce s hercem. Student se formou krátkých praktických cvičení a diskusí nad jejich výsledky seznamuje s rozzáběrováním a tvorbou technického scénáře, přípravou natáčení, vlastní realizací i postprodukcí krátkého narativního filmového tvaru, a získá tak základy filmové režie v oblasti hrané tvorby.

Osnova:

1.  Práce s hercem – bytí před kamerou

2.  Herecké cvičení

3.  Režijní nástroje pro komunikaci s hercem

4.  Režijní příprava nad scénářem pro vedení herce

5.  Casting

6.  Herecké zkoušky před natáčením

7.  Herecké zkoušky během natáčení

8.  Střih a jeho vliv na herecký výkon

9.  Krátká scéna hádky dvou partnerů – příprava

10.  Krátká scéna hádky dvou partnerů – herecké zkoušky

11. Krátká scéna hádky dvou partnerů – natáčení

12. Krátká scéna hádky dvou partnerů – postprodukce

13. Opakování


Literatura

povinná:

BORDWEL, D. – THOMSONOVÁ, K. Umění filmu: Úvod do studia formy a stylu. Praha: AMU, 2011.

RABIGER, M – HURBIS-CHERRIER, M. Directing: film techniques and aesthetics. Focal Press, 2013.

 

doporučená:

BLÁHA, I. Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla. Praha: AMU, 2004.

MARTIN, A. Mizanscéna a filmový styl. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2019.

MONACO, J. Jak číst film (Svět filmů, médií a multimédií). Praha: Albatros, 2008.

VALUŠIAK, J. Základy střihové skladby. Praha: AMU, 2005.

Jednoduché herecké cvičení, kdy se herec snaží před kamerou pouze existovat bez konkrétního zadání.

Jaká cvičení pomáhají hercům v soustředění?

Aktivní slovesa, fakta, smyslové vjemy a kouzelné “jako kdyby” při práci s hercem.

Jak analyzovat scénář ve vztahu k práci s hercem?

Jak správně obsadit postavy a jakým způsobem je vybrat.

Jakým způsobem a jak intenzivně zkoušet s herci před natáčením?

Jakým způsobem zkoušet s herci během natáčení?

Jakým způsobem se podílí střih na tvorbě hereckého výkonu?

Jak ve scénáři odhalit minulost postav a jaká fakta ovlivňují herecký výkon?

Jakou roli má improvizace na herecký výkon?

Jakou roli hraje improvizace během natáčení?

Jak skrýt skriptové chyby při střihu?

Previous