Průvodní list a organizace kurzu
Vyučující: MgA. Tomáš Polenský, Ph.D.
Organizace kurzu: Kurz probíhá formou individuálních konzultací nad průběžnými pracemi zadaného seminárního úkolu. Cílem ateliéru je práce na zadaném cvičení, předpokládá se individuální spolupráce studenta s pedagogem.
Způsoby komunikace: Student je v kontaktu s vyučujícím následovně: přímá výuka formou společného cvičení a individuálních konzultací. Kontaktní informace (e-mail, telefonní číslo) a konzultační hodiny jsou zveřejněny na webových stránkách Ústavu filmové, televizní a rozhlasové tvorby. Kontaktní informace jsou uvedeny také v IS SU.
Cíle výuky: Meziročníkový, mezioborový ateliér. Cílem je úvod do problematiky dramatické tvorby a práce s hercem. Student se formou krátkých praktických cvičení a diskusí nad jejich výsledky seznamuje s rozzáběrováním a tvorbou technického scénáře, přípravou natáčení, vlastní realizací i postprodukcí krátkého narativního filmového tvaru, a získá tak základy filmové režie v oblasti hrané tvorby.
Osnova:
1. Práce s hercem – bytí před kamerou
2. Herecké cvičení
3. Režijní nástroje pro komunikaci s hercem
4. Režijní příprava nad scénářem pro vedení herce
5. Casting
6. Herecké zkoušky před natáčením
7. Herecké zkoušky během natáčení
8. Střih a jeho vliv na herecký výkon
9. Krátká scéna hádky dvou partnerů – příprava
10. Krátká scéna hádky dvou partnerů – herecké
zkoušky
11.
Krátká scéna hádky dvou partnerů – natáčení
12.
Krátká scéna hádky dvou partnerů – postprodukce
13. Opakování
Literatura
povinná:
BORDWEL, D. – THOMSONOVÁ, K. Umění filmu: Úvod do studia formy a stylu. Praha: AMU, 2011.
RABIGER, M – HURBIS-CHERRIER, M. Directing: film techniques and aesthetics. Focal Press, 2013.
doporučená:
BLÁHA, I. Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla. Praha: AMU, 2004.
MARTIN, A. Mizanscéna a filmový styl. Praha: Nakladatelství Akademie múzických umění, 2019.
MONACO, J. Jak číst film (Svět filmů, médií a multimédií). Praha: Albatros, 2008.
VALUŠIAK, J. Základy střihové skladby. Praha: AMU, 2005.