Praktikum filmového zvuku I
MgA. Petr Janoš
Praktikum filmového zvuku I
Info
Term
Winter 2023

Vyučující: MgA. Petr Janoš

Cíle předmětu: Cílem předmětu je seznámit posluchače se základními zvukovými postupy, zařízeními a technologiemi a základy práce v terénu i ve zvukovém studiu. 

Organizace kursu: Kurs je rozčleněn do 13 lekcí, které odpovídají 13 týdnům semestru. To studenty podporuje v průběžném studiu a plnění úkolů; jednotlivé tutoriály jsou přitom v rámci semestru rozloženy pravidelně a umožňují průběžné konzultace a řízení procesu učení.

Podmínky absolvování: Odevzdání průběžných cvičení práce se zvukem, semestrální zvukový projekt.  

Kontakt na vyučujícího: petr.janos@fpf.slu.cz 

Způsoby komunikace: Výuka v kombinované formě studia se odehrává podle rozvrhu zveřejněného na stránkách Ústavu historických věd FPF Slezské univerzity v Opavě. Komunikace s vyučujícím probíhá především univerzitním emailem, pomocí MS Teams nebo diskuzní skupinou. Ověřování znalostí probíhá prezenčně formou diskuzí na jednotlivých konzultacích, resp. prostřednictvím diskuzního fóra.

Osnova:
1. Akustika.
2. Historie zvukové tvorby, vývoj zvukových studií.
3.–4. Základní zvuková zařízení a technologie.
5.–8. Druhy, typy a frekvenční charakteristiky mikrofonů, ukázky jejich použití při nahrávání v různých typech prostoru.
9.–13. Zvuková mixážní zařízení, zvuková reportáž (např. rozhovor dvou osob) od A do Z. 

Literatura:

Povinná
VLACHÝ, V. Praxe zvukové techniky. Praha: Muzikus, 2008.
VRZAL, M. Střih záznamu hudby. Praha: AMU 2007.

Doporučená
BLÁHA, I.: Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla. Praha: AMU 2006.
BOUČEK, V. Filmová technika I. a II. Praha: ČVUT, 1972.
FORRÓ, D. Domácí nahrávací studio. Praha: Grada, 1996.
HŮRKA, M. Když se řekne zvukový film. Praha: ČFÚ, 1991.
CHION, M. Film, a Sound Art. New York: Columbia University Press, 2009.
KUNA, M. Zvuk a hudba ve filmu: k analýze zvukové dramaturgie filmu. Praha: Panton, 1969.
WHITE P. Recording and production techniques. London: Sanctuary Publishing Limited. 2002.
ZENKL, L. ABC hudební nauky. Praha: Editio Baerenreiter, 2003.
JANOUŠEK, I. ABC akustiky pro hudební praxi. Praha: Supraphon, 1979.
Dokumentace a literatura k technice a použitému SW.

- základní akustické pojmy - úvod do fyziologie sluchového vnímání (studijní opora Zvuková dramaturgie filmového díla, str. 7-22)

- vývoj záznamu a reprodukce zvuku od prvních vynálezů k současnosti BLÁHA, Ivo – MOUDRÝ, Jiří. Úvod do oboru zvuková tvorba. [online]. s. 1–30. Dostupné z: https://docs.google.com/document/d/1baMuHKpccFsT_bJ9ckqvxcQCRwG1nRDV/edit?usp=drive_link&ouid=102389180208421694381&rtpof=true&sd=true

- základní informace o současné digitální technologii záznamu a editace zvuku - krátký exkurz do minulosti v kontextu digitalizace analogového zvukového signálu (studijní opora Zvuková dramaturgie filmového díla, str. 38-47)

- porozumění rozdílům mezi mikrofony a jejich frekvenční a směrové charakteristice (studijní opora Zvuková dramaturgie filmového díla, str. 50-61)

- schopnost samostatné realizace natočení zvukové reportáže a její základní postprodukce

Previous