Základy kamery II
Základy kamery II
Info
Term
Summer 2025

Cíle výuky

Cílem v zimním semestru je seznámit posluchače se základy kameramanské problematiky, čímž se vytvoří

základ pro navazující praktická cvičení. Student se seznámí se základy jednoduchého kinematografického

sdělení s důrazem na návaznost záběrů a jejich kompozici, osvětlení a dynamiku obrazu.

Osnova - bloky

1.–2. Vypravěč a subjektivní pohled.

3.–4. Příprava scénáře. Narace a filmový obraz v dokumentárním filmu. Narace a filmový obraz v hraném

filmu. Příprava scénáře a obrazové složky.

5.–6. Zvuková a hudební složka filmového díla. Práce kameramana se zvukem a zvukovou složkou obrazu.

7.–8. Základy kompozice filmového obrazu. Komponování scény a rámování postav.

9.–10. Rozbory kompozic a stylů filmového obrazu.

11.–12. Velikosti záběrů a prostorové rozlišení. Analýzy filmů a grafy Barryho Salta.

13. Shrnutí a opakování, testy a projekce studentských prací.

Vyučující

prof. MgA. Marek Jícha

Organizace kursu

Kurs je rozčleněn do 13 lekcí, které odpovídají 13 týdnům semestru. To studenty podporuje v průběžném

studiu a plnění úkolů; jednotlivé tutoriály jsou přitom v rámci semestru rozloženy pravidelně a umožňují

průběžné konzultace a řízení procesu učení.

Podmínky absolvování

Odevzdání průběžných kamerových cvičení

Literatura

povinná:

MONACO, J. Jak číst film. Praha, 2004

AUMONT, J. Obraz. Praha: AMU, 2005.

ČERNÝ, J. Základy architektonického a scénického svícení I. a II. Praha: AMU, 2002–2007.

doporučená:

BOUČEK, V. Filmová technika I. a II. Praha: ČVUT, 1972.

KARVÁNEK, L. Digitální kamery. Praha: AMU, 2010.

KALIŠ J. Filmové dramatické formy II. Film a filmová technika. Praha: SNTL, 1974.

ŠOFR, J. Teorie a praxe světlotonální koncepce filmu. Praha: AMU, 2013.

Study now

Vypravěč a subjektivní pohled jako kamerový nástroj filmové řeči. Seznámíte se s teorií subjektivního pohledu a s rozmanitostí vypravěčů, kteří společně předávají informace divákům o probíhajícím ději. Opora Základy kamery II, s. 6–12

Teacher recommends to study now - from 17/2/2025 to 23/2/2025.

Seznámení s úlohou kameramana při přípravě narativního a nenarativního filmu. Student/ka se seznámí s pracovním workflow přípravných prací umělecké sekce výrobního štábu. Úloha obhlídek, hereckých a kostýmních zkoušek a storyboardingu. Skripta s. 8–45, 118–119, 182–186 Opora Základy kamery II s. 13–25

Chapter contains:
1
Web
Teacher recommends to study from 24/2/2025 to 2/3/2025.

Jak se vizuální složka kvadrofonního díla se přizpůsobuje zvukové složce. Student/ka se seznámí se způsoby, jakým kameraman/ka uvažuje při přípravách filmového díla o zvuku a hudbě a jak to ovlivňuje jeho/její práci. Skripta s. 112–117, 184–186

Teacher recommends to study from 3/3/2025 to 9/3/2025.

Kompozice obrazu jako kamerový nástroj filmové řeči. Student/ka se seznámí s funkcí matematických vzorů řešení kompozičních sktruktur a jejich nematematickými ekvivalenty. Opora Základy kamery II, s. 13–21

Teacher recommends to study from 10/3/2025 to 16/3/2025.

Rozdílné způsoby tvorby filmového díla v návaznosti na různé kompoziční modely vycházející ze stylové čistoty anebo její kombinatoriky. Student/ka se seznámí s fenoménem „středu vesmíru“ a se třemi kompozičními body: 1) Střed rámu, 2) těžiště kompozice, 3) Ideový střed vesmíru. Opora Základy kamery II, s. 22–27

Teacher recommends to study from 17/3/2025 to 23/3/2025.

Velikosti záběrů jako kamerový nástroj filmové řeči. Student/ka se seznámí s funkcí velikostí záběrů a s jejich vazbou na prostorové rozlišení filmového formátu. Opora Základy kamery II, s. 28–46

Teacher recommends to study from 24/3/2025 to 30/3/2025.
Teacher recommends to study from 31/3/2025 to 6/4/2025.
Teacher recommends to study from 7/4/2025 to 13/4/2025.
Teacher recommends to study from 14/4/2025 to 20/4/2025.
Teacher recommends to study from 21/4/2025 to 27/4/2025.
Teacher recommends to study from 28/4/2025 to 4/5/2025.
Teacher recommends to study from 5/5/2025 to 11/5/2025.
Teacher recommends to study from 12/5/2025 to 18/5/2025.
Previous