Informační etika 2
Mgr. Marek Timko, Ph.D.
Informační etika 2
Info
Term
Summer 2025

Anotace předmětu

Cílem předmětu je seznámit studenty zejména s problematikou etických zásad v rovině tvorby, šíření a užití informací – etický kodex knihovníka, citační etika apod. Předmětem přednášek jsou také konkrétní kauzy, které se týkají informační etiky.

Kromě mikroetických problémů bude reflexe zaměřena i na problémy makroetické (informační technologie a moc, digitální rozdělení společnosti, informační technologie a životní prostředí, etické problémy vývoje umělého života a umělé inteligence apod.).

V seminářích budou posluchači vedeni k samostatným úvahám zaměřeným např. na ochranu autorských práv, citační etiku, překážky a deformity i na etické problémy ve vztahu k novým informačním médiím a k informační společnosti. Kromě řešení dílčích etických problémů je cílem přednášek i semináře přispět k vytváření celkového etického profilu knihovníka, uživatele – čtenáře.

Rychlý náhled studijní opory

Jednotlivé kapitoly studijní opory korespondují s tématy jednotlivých přednášek kurzu Informační etika 2. Splnění cílů této opory, jako i úspěšné absolvování předmětu, předpokládá studium pramenných či interpretačních textů, na které jednotlivé kapitoly odkazují a které jsou také studentům přístupné online na oborovém webu. Otázky k zamyšlení či jednotlivé úkoly vychází právě z těchto textů, takže bez jejich studia není možné získat požadované znalosti.

Přednášky – a tedy i následující kapitoly – jsou prezentovány v tomto pořadí:

1.) Vývoj a vymezení informační etiky. Cíle informační etiky a její význam.

2.) Chápání informační etiky ve světě (R. Capurro).

3.) Informační etika a informační technika. Informační technologie a moc.

4.) Ontologické ukotvení informační etiky. Informace jako ontologická kategorie. Informační technologie a životní prostředí. Informační etika a axiologie. Hodnota informace (internalismus vs. externalismus).

5.) Zásady práce v infosféře. Obecné zásady informační etiky (koncepce L. Floridiho).

6.) Etické kodexy v informační etice (desatero počítačové etiky, kodex ACM, netiketa – netiquette Virginie Shea, novinářský kodex).

7.) Etické aspekty reklamy (propagace násilí, návykové látky, sexismus).

8.) Knihovnické kodexy – kodex ALA a  Kodex etiky českých knihovníků).

9.) Právo na informace vs. ochrana soukromí. Problém elektronického „šmírování“. Obchodování s osobními údaji. Obchodní tajemství vs. veřejný zájem.

10.) Ochrana duševního vlastnictví. Ochrana autorských prav vs. společenský zájem. Porušování citačních zásad.

11.) Svoboda projevu. Problém cenzury. Etické problémy reklamy a zavádějících a lživých informací. Waporware, spamming, hoax. Kyberaktivismus.

12.) Informační systémy omezující lidskou svobodu. Anonymní remailery. Online  gambling. Agresivní počítačové hry. MUDs a chat. Hacking a cracking.

Klíčová slova:

Informační etika, informační mikroetika, informační makroetika, informační společnost, etické kodexy, knihovnické etické kodexy, novinářský kodex, etika reklamy, kauzy pro informační etiku.

Chapter contains:
1
PDF
1
Study text
Teacher recommends to study from 17/2/2025 to 23/2/2025.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 24/2/2025 to 2/3/2025.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 3/3/2025 to 9/3/2025.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 10/3/2025 to 16/3/2025.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 17/3/2025 to 23/3/2025.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 24/3/2025 to 30/3/2025.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 31/3/2025 to 6/4/2025.
Chapter contains:
2
Image
1
Study text
Teacher recommends to study from 7/4/2025 to 13/4/2025.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 14/4/2025 to 20/4/2025.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 21/4/2025 to 27/4/2025.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 28/4/2025 to 4/5/2025.
Chapter contains:
2
Image
1
Study text
Teacher recommends to study from 5/5/2025 to 11/5/2025.
Chapter contains:
1
Study text
Teacher recommends to study from 12/5/2025 to 18/5/2025.
Previous