Ateliér scenáristické tvorby II
Ateliér scenáristické tvorby II

1. Základní informace

Vyučující:

Mgr. Rudolf Merkner

Osnova:

1. Stručný popis prvotního nápadu – první verze životopisu dram. postavy

2. Formování prvotního nápadu, důraz na sdělitelnost myšlenky. Téma.

3. Sběr materiálu, uvěřitelnost, analýza dějových možností v závislosti na charakteru a typu postavy

4. Tvorba bodů zlomu – žánry, specifika

5. Základní prvky dramatizace – konflikt (budování a gradace)

6. Metody prohlubování postav (typy, archetypy)

7. Nové dramatické postavy v české kinematografii po roce 1989 - možnosti a nevyužité oblasti

8. Myšlenkové mapy – prohlubování tématu a charakteru dramatické postavy

9. Vybudovaná dramatická postava na svatbě

10. Vybudovaná dramatická postava na pohřbu.

11. Rituály v životě a možnosti využití pro scenáristické účely.

12. Prezentace mikropříběhů (příprava na pitching)

13. Opakování

2. Organizace kurzu

Kurz se bude věnovat budování dramatické postavy – originálnímu charakteru jako základu originálního

příběhu.

Smyslem scenáristického workshopu je individuální spolupráce studenta s pedagogem, ve které se uplatní

důraz na osobnost, autorský styl a metodiku postupu při psaní.

Součástí předmětu jsou vlastní scenáristická cvičení, osobně konzultovaná s pedagogem a v rámci přímé výuky

debatovaná v kolektivu dalších studentů ateliéru.

3. Podmínky absolvování


1/ 10 pozorování (max. půl strany) a jejich prezentace (čtení na semináři) + následný rozbor s kolegy

2/ Odevzdání synopse (1 normostrana) a treatmentu schváleného pedagogem filmu/tv seriálu (10 normostran)

3/ Aktivní práce na zadaných úkolech v rámci semináře

Ústní a písemné prověření znalostí (scenáristické metody, postupy a nástroje – na konkrétních scenáristických

cvičeních ověření zvládnutí scenáristického software, odevzdání částí scénářů, cvičení a etud).

Účast na seminářích (75 %).

Pozorování se píší průběžně.

Na synopsi a treatmentu probíhají konzultace průběžně.

4. Literatura

Povinná literatura:

ARONSONOVÁ, L. Scénář pro 21. století, AMU Praha, 2014.

CARRIERE, J.-C. Vyprávět příběh, Praha, 2014.

FIELD, S. Jak napsat dobrý scénář, Praha, 2007.

LABÍK, L. Dramaturgia strihovej skladby (horizontálna a vertikálna štruktúra filmového príbehu). Zlín: VeRBum,

2013.

MAKOVIČKA, D. Televizní příběh, DIFA JAMU, Brno, 1996.

Doporučená literatura:

CAMPBELL, J. Tisíc tváří hrdiny, Portál, Praha, 2000.

http://fondkinematografie.cz/assets/media/studie%20komplet.pdf

http://www.audiovizualnitvorba.cz/promeny-dramaturgie/

Vycházíme ze sociologických „prototypů“ (zdravotní sestra; bankovní úředník; učitel apod. Nejprve společně, a poté individuálně, pracujeme na individualizaci (hledání jedinečných gest, slov, pohybů postav). Postupujeme podle tří základních pilířů (minulost, přítomnost a budoucnost postavy = dramatický oblouk vývoje dram. postavy).

Každá postava se dá využít pro téměř jakýkoli příběh. Argumentace důvodů, proč tuto postavu (takto modelovanou figuru) využít právě v tomto příběhu. Hledání a pojmenování bazálních lidských témat. Klíče motivací dram. postav.

Kontext příběhu = uvěřitelnost. Základní výchozí bod scenáristy spočívá ve sběru informací k tématu, v obhlídkách, v seznamování se s tím, co už na dané téma vzniklo (1. scenáristická fáze). Druhá fáze spočívá v zúžení / zacílení /fokusaci na jeden aspekt daného tématu (výběr a volba na základě promýšlení dramatických možností).

Break pointy / plot pointy (teorie Syda Fielda, Blakea Snydera, Lindy Aronson). Průsečíky linie příběhu a linie vztahů (A a B příběh a jejich provázanost).

Základní struktura budování konfliktu (5 částí). Konflikty vnitřní a vnější. Temporytmus, práce s časem (výpustky a elipsy, čas na doznění).

Seznámení s teorií J. Campbella a jeho knihou Tisíc tváří hrdiny. Základní archetypy mužské i ženské.

S proměnou společnosti se rodí nové sociální skupiny (podnikatel), s uvolněním cenzury je možno představit dosud potlačované či umlčované sociální skupiny (např. postavy farářů, lidé s nejrůznějšími handicapy).

Seznámení se s metodou myšlenkových map formou polořízených asociací.

Dramatickou postavu z úvodu semestru (buď vlastní postavu bankovního úředníka či zdravotní sestry, nebo postavu z literární předlohy) umístíme do konkrétní situace.

Dramatickou postavu z úvodu semestru (buď vlastní postavu bankovního úředníka či zdravotní sestry, nebo postavu z literární předlohy) umístíme do konkrétní situace.

Seznámení se s některými postupy pro odblokování tvůrčích bloků.

Co je to pitching a jak se na něj připravit? Doprovodné texty (anotace, synopse, autorská explikace), tvorba prezentace a způsob prioritizace informací podle účelu pitchingu.

Shrnutí semestrální ateliérové práce, debata ve skupině studentů ateliéru, zhodnocení cvičení

Previous