Zvuková dramaturgie filmového díla
MgA. Mikuláš Odehnal
Zvuková dramaturgie filmového díla

1. Základní informace

Vyučující:

MgA. Mikuláš Odehnal


Osnova lekcí:

1. Úvod do sluchového vnímání

2. Zvukový materiál, zvukový objekt jako autonomní estetický element

3. Situace zvuku a jeho vztah k obrazu a AV dílu

4. Separátní záznam zvuku v kontextu AV díla

5. Tvorba a záznam akusticky generovaného zvuk. materiálu

6. Tvorba a záznam elektronického zvuku

7. Zvukové prostředí (soundscape), poslech, záznam a analýza

8. Současné možnosti a technologie tvůrčí editace zvuku

9. Intermediální práce se zvukovým materiálem

10. Vlastní praxe

11.–13. Vlastní praxe


2. Organizace kurzu

Kurz je rozčleněn do 13 lekcí, které odpovídají 13 týdnům semestru. To studenty podporuje v průběžném studiu a plnění úkolů; jednotlivé tutoriály jsou přitom v rámci semestru rozloženy pravidelně a umožňují průběžné konzultace a řízení procesu učení.


3. Podmínky absolvování

Odevzdání samostatného zvukového projektu


4. Literatura

povinná:

BLÁHA, I. Zvuková dramaturgie audiovizuálního díla. Praha: AMU 2006.

 

doporučená:

BOUČEK, V. Filmová technika I. a II. Praha: ČVUT, 1972.

FORRÓ, D. Domácí nahrávací studio. Praha: Grada, 1996.
FRANĚK, M. Hudební psychologie. Karolinum 2005.

HŮRKA, M. Když se řekne zvukový film. Praha: ČFÚ, 1991.

CHION, M. Film, a Sound Art. New York: Columbia University Press, 2009.

KUNA, Milan. Zvuk a hudba ve filmu: k analýze zvukové dramaturgie filmu. 1. vyd. Praha: Panton, 1969.
SYROVÝ, V. Hudební zvuk. AVU 2014.

WHITE P. Recording and production techniques. London: Sanctuary Publishing Limited. 2002.

ZENKL, L. ABC hudební nauky. Praha: Editio Baerenreiter, 2003.

porozumění základním akustickým pojmům základní orientace ve fyziologii lidského sluchu a zvukového vnímání (opora s. 7–22)

charakteristika základních typů zvukových objektů porozumění akustickému materiálu v kontextu dramaturgické práce (opora s. 23–31)

pochopení vztahu lidského sluchu a dalších smyslů při vnímání AV díla Obrazová a zvuková složka se ve filmovém díle projevují a vůči sobě vzájemně staví v několika základních modelech, které přináší specifické funkční možnosti pro různé tvůrčí situace, s nimiž se můžeme v průběhu výroby filmu setkat. (opora s. 32–36)

porozumění akustickému signálu a jeho charakteristice orientace v různých typech zvukového signálu z akustického hlediska znalost obalové křivky a základní terminologie popisující zvukový objekt (opora s. 37–45)

schopnost popsat rozdíl mezi analogovým a digitálním signálem schopnost popsat a rozeznat různé typy mikrofonů dle jejich konstrukčního řešení základní orientace v technologiích zvukového záznamu (opora s. 46, 50–63)

porozumění procesu digitalizace a digitálnímu záznamu zvuku schopnost popsat a rozeznat různé typy mikrofonů dle jejich konstrukčního řešení základní orientace v technologiích zvukového záznamu (opora s. 47, 50–63)

Práce na vlastním sound-artovém projektu – individuální konzultace. Zdroje, které lze distančně využít jako informační bázi pro vlastní praxi se zvukovou produkcí a postprodukcí. Mimo několik uvedených publikací lze zejména v oblasti digitální produkce a postprodukce využít velkého množství on-line materiálů a videonávodů k dílčím oblastem rozmanité zvukové editace. V případě zájmu o oblast akustiky a nahrávání přirozených zdrojů zvukového signálu doporučuji k teoretické přípravě publikaci: SYROVÝ, Václav. Hudební akustika. 3., dopl. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2013. Akustická knihovna Zvukového studia Hudební fakulty AMU. ISBN 978-80-7331-297-8. Pro rozšíření teoretické báze informací o komplexních vlastnostech zvuku a kreativních aspektech zvukově-dramaturgické práce doporučuji publikaci: SYROVÝ, Václav. Hudební zvuk: příspěvek k teorii zvukové tvorby. 2., dopl. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2014. Akustická knihovna Zvukového studia Hudební fakulty AMU. ISBN 978-80-7331-323-4. Zájemcům o fenomén zvukového prostředí (soundscape) jako úvodní publikaci k samo-studiu doporučuji publikaci: SCHAFER, R. M. Soundscape: Our Sonic Environment and the Tuning of the World. Rochester Vt: Destiny Books, 1994. ISBN 0-89281-455-1 Jako základní úvod do problematiky zvukové syntézy a elektronické produkce zvuků doporučuji zájemcům publikaci: TEOCHARISOVÁ, Vanda. Sound design: zvuková syntéza a tvůrčí programování zvuků v praxi. Praha: Muzikus, 2009. ISBN 978-80-86253-53-4 Pro zájemce o teoretický ponor do oblasti hudební psychologie je k dispozici publikace: FRANĚK, Marek. Hudební psychologie. V Praze: Karolinum, 2005. ISBN 80-246-0965-7.

Previous