Úvod do filmové kritiky a filmová analýza I
Úvod do filmové kritiky a filmová analýza I

Průvodní list a organizace kurzu

Vyučující: Mgr. Martin Novosad

Organizace kurzu: Kurs je rozčleněn do 13 lekcí, které odpovídají 13 týdnům semestru. To studenty podporuje v průběžném studiu a plnění úkolů; jednotlivé tutoriály jsou přitom v rámci semestru rozloženy pravidelně a umožňují průběžné konzultace a řízení procesu učení.

Podmínky absolvování: Písemná prezentace (ročníková seminární práce)

Kontakt na vyučujícího: martin.novosad@fpf.slu.cz

Způsoby komunikace: výuka v kombinované formě studia se odehrává podle rozvrhu zveřejněného na stránkách Ústavu filmové, televizní a rozhlasové tvorby a formou individuální konzultace s pedagogem. Komunikace s vyučujícím probíhá především univerzitním e-mailem, pomocí MS Teams nebo diskusní skupinou. Ověřování znalostí probíhá prezenčně formou diskuzí na jednotlivých konzultacích, resp. prostřednictvím diskuzního fóra, popřípadě prostřednictvím individuální konzultace s pedagogem. 

Cíle výuky: Posluchač bude schopen komplexním způsobem vnímat umělecký hraný film na základě rozboru jeho jednotlivých složek a jejich vzájemné provázanosti: od dílčích aspektů stylu (práce kamery, mizanscéna, zvuk, střih) přes narativní výstavbu (fabule/syžet, vyprávění/popis, vypravěč/postava, čas/prostor) až po významovou rovinu, související s otázkou interpretace. To znamená, že zvládne postihnout nejen obsah, ale i způsob filmového vyjádření. A to především rozborem celkové i detailní kompozice díla ve smyslu struktury jeho skladby.

Student rozvíjí základní schopnosti potřebné při kritickém a analytickém psaní o filmu na základě použitých výrazových prostředků a reflexe kritické praxe. Student bude schopen napsat krátký kritický text na úrovni akceptovatelné v odborném tisku a je schopen reflektovat a diskutovat o textech jiných autorů. Bude znát základní nástroje, pojmy a postupy, jak napsat filmově-kritický text. 

Osnova:

1.–2. úvod do problematiky analýzy (metody, historie, analýza vs. interpretace)

3.–4. analýza filmu: metody, možnosti, spektrum filmové analýzy

5.–6. (neo)formalistická analýza: faktory, komponenty a postupy

7. –9. příklady a ukázky, rozbory jiných analýz

10.–13. samostatná práce, procvičování a konzultace


Literatura

povinná:

FIELD, S. Jak napsat dobrý scénář. Praha: Rybka Publishers, 2007.

KOKEŠ, R. D. Rozbor filmu. Brno: Masarykova univerzita, 2015.

MONACO, J. Jak číst film (Svět filmů, médií a multimédií). Praha: Albatros, 2008.

ODEHNAL, M. Úvod do filmové kritiky a filmová analýza I. Distanční studijní text. Opava: Slezská univerzita, 2024.

 

doporučená:

BLAŽEJOVSKÝ, J. Spiritualita ve filmu. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 2007.

CIESLAR, J. Concettino ohlédnutí. Praha: NFA, 1996.

CARRIERE, J.-C. Vyprávět příběh. Praha: NFA, 1993.

KERR, W. Jak nepsat hru. Praha, Orbis, 1963.

LUKEŠ J. Orgie střídmosti. Olomouc: Votobia, 2001.

Rozhovory Hitchcock – Truffaut. Praha: ČS Filmový ústav, 1987.

WAJDA A. Moje filmy. Olomouc: Votobia, 1996.

str. 6-8 opory /// V úvodní části se zaměříme na vysvětlení pojmů filmové kritiky a filmové analýzy jako základních disciplín umožňujících hlubší zkoumání filmového média a díla. Uvedeme zde rozdíly a popíšeme vztahy mezi pojmy kritika, analýza a interpretace. Na základě porozumění těmto pojmům budeme schopni dále pracovat a rozvíjet kompetence, které nám v dalších fázích umožní realizovat analytickou a kritickou činnost týkající se konkrétního filmového díla.

str. 10-13 opory /// Tato část přibližuje pojem filmové analýzy jako strukturovaného procesu myšlení nad dílem a jeho vnitřním fungováním. V této části student porozumí základním možnostem a metodám, které lze využít při filmově-analytické činnosti a díky kterým lze analyzovat různými způsoby jakékoli audiovizuální dílo bez ohledu na žánr, obsahové či formální aspekty. Po studiu této kapitoly student porozumí komplexním možnostem filmové analýzy a jejím různorodým aspektům.

str. 14-23 opory /// V této části se zaměříme na možnosti a aspekty (neo)formalistické analýzy a konkrétní způsoby jejího využití při analýze audiovizuálních děl.

str. 24-63 opory /// Cílem tohoto bloku je představit studentům praktické příklady filmově-analytických textů a útvarů včetně obrazových ukázek pro ilustraci konkrétních postupů, způsobů a možností filmové analýzy. Student tak získá praktickou zkušenost s konkrétním textovým rozborem existujících filmových děl různých typů a žánrů.

Studenti se zaměří na vlastní analytickou činnost, která bude konzultována s pedagogem.

Previous