Mediální prezentace dějin I
Mgr. Milan Hes, Ph.D.
Mediální prezentace dějin I
Vyučující: Mgr. Milan Hes, Ph.D.

Cíle předmětu: Studenti se seznámí se základy teorie masové komunikace a s rolí jednotlivých druhů médií a jejich významem při prezentaci výsledků historických bádání; budou upozorněni na možnosti využití témat z oblasti moderních dějin v rámci politického marketingu a ideologického ovlivňování; na konkrétních příkladech se seznámí s výsledky práce scénáristů a autorů mediálních prezentací témat z oblasti moderních dějin a s možnostmi využití orální historie a práce s pamětníky v této oblasti. Po absolvování předmětu se budou studenti lépe orientovat v problematice masové komunikace a v možnostech mediální prezentace a popularizace historických faktů.

Organizace kursu: Kurs je rozčleněn do 13 přehledných lekcí, které skladbou a sousledností odpovídají charakteristice předmětu v univerzitním informačním systému. Lekce jsou v rámci semestru rozloženy pravidelně a usnadňují průběžné konzultace a řízení procesu učení.

Podmínky absolvování: Aktivní účast ve výuce (75 %), splnění průběžně zadaných úkolů, seminární práce.

Kontakt na vyučujícího: milan.hes@fpf.slu.cz

Způsoby komunikace: Výuka v kombinované formě studia se odehrává podle rozvrhu zveřejněného na stránkách Ústavu historických věd FPF Slezské univerzity v Opavě. Komunikace s vyučujícím probíhá především univerzitním emailem, pomocí MS Teams nebo diskuzní skupinou. Ověřování znalostí probíhá prezenčně formou diskuzí na jednotlivých konzultacích, resp. prostřednictvím diskuzního fóra.

Osnova:
1. Úvod do problematiky médii a medializace.
2. Pojem historická kultura, historické vědomí, vizualita v historické kultuře.
3. Vizuální gramotnost.
4. Film jako historický pramen.
5. Problematika medializace historických událostí ve vztahu k současnosti a její společenské důsledky.
6. Medializace historie a paměť, historik jako nositel paměti.
7.–8. Medializace historie v knihách, časopisech a v novinách.
9.–11. Medializace historie v dokumentárním filmu.
12. Medializace historie ve vzdělávacím dokumentu, internetové servery.
13. Závěrečné shrnutí.

Literatura:

Povinná
Jirák, J. – Köpplová, B. Média a společnost: stručný úvod do studia médií a mediální komunikace. Praha 2003.

McLuhan, M. Jak rozumět médiím. Praha 1991.

Strobach, V. Historik jako nositel paměti, dějiny a hra, Dějiny – Teorie – Kritika 6, 2009, č. 2, s. 232–250.

Doporučená
Aumont, J. Obraz. Praha 2010.

Beneš, Z. Historický text a historická realita. Praha 1995.
Berger, P. – Luckmann, T. Společenská konstrukce reality. Praha 1999.
Gombrich, E. H. Umění a iluze: studie o psychologii obrazového znázorňování. Praha 2019.
Hes, M. Traumatická paměť holocaustu: K psychologickým aspektům vzpomínání. In: Mesiarkin, A. – Daniš, M. (eds.). Historia Medicinae Slovaca V. Fenomén vojny v kontexte dejín medicíny. Bratislava 2020, s. 103–113.
Jareš, J. – Pýcha, Č. Jak vystavujeme soudobé dějiny. Muzeum v diskuzi. Praha 2020.
Jirák, J. – Říchová, B. Politická komunikace a média. Praha 2000.
Kopal, P. (ed.). Film a média 1. Praha 2005.
Kopal, P. (ed.). Film a média 2: Adolf Hitler a ti druzí. Filmové obrazy zla. Praha 2009.
Kopal, P. (ed.). Film a média 3: Politická kamera – film a stalinismus. Praha 2012.(
Kopal, P. (ed.). Film a média 4: Normalizace. Praha 2014.
Kopal, P. (ed.). Film a média 5: Perestrojka/Přestavba. Praha 2016.
Kopal, P. (ed.). Film a média 6: Potkomunismus. Praha 2017.
Kopal, P. (ed.). Film a média: Propaganda. Praha 2005.
Kudláček, L. Dezinformace jako komunikační strategie bulvárního tisku. Brno 2013.

Mitchell, W. J. T. Teorie obrazu. Praha 2017.

Mallette, M. F. Příručka pro novináře střední a východní Evropy. Praha 1991.

Sontagová, S. O fotografii. Praha 2002.

Thompson, B. Média a modernita. Praha 2004.
Panofsky, E. Význam ve výtvarném umění. Praha 2013.
Pinkas, J. Jak vzpomínáme na normalizaci: Obrazy normalizační minulosti ve filmu. Praha 2020
Watson, J. Media Communication. London 1998.
Wittlich, F. Fotografie – přímý svědek? Praha 2012.

Žáček, R. – Hes, M. et al. Média – Dějiny – Společnost: Obraz Polska a Poláků v českých médiích. Opava 2020.