Cíle předmětu: Studenti se seznámí se základy teorie
masové komunikace a s rolí jednotlivých druhů médií a jejich významem při
prezentaci výsledků historických bádání; budou upozorněni na možnosti využití
témat z oblasti moderních dějin v rámci politického marketingu a
ideologického ovlivňování; na konkrétních příkladech se seznámí s výsledky
práce scénáristů a autorů mediálních prezentací témat z oblasti moderních
dějin a s možnostmi využití orální historie a práce s pamětníky
v této oblasti. Po absolvování předmětu se budou studenti lépe orientovat
v problematice masové komunikace a v možnostech mediální prezentace a
popularizace historických faktů.
Organizace kursu: Kurs je
rozčleněn do 13 přehledných lekcí, které skladbou a sousledností odpovídají charakteristice
předmětu v univerzitním informačním systému. Lekce jsou v rámci semestru
rozloženy pravidelně a usnadňují průběžné konzultace a řízení procesu učení.
Podmínky absolvování:
Aktivní
účast ve výuce (75 %), splnění průběžně zadaných úkolů, seminární
práce.
Kontakt na
vyučujícího: milan.hes@fpf.slu.cz
Způsoby
komunikace: Výuka v
kombinované formě studia se odehrává podle rozvrhu zveřejněného na stránkách
Ústavu historických věd FPF Slezské univerzity v Opavě. Komunikace s vyučujícím
probíhá především univerzitním emailem, pomocí MS Teams nebo diskuzní skupinou.
Ověřování znalostí probíhá prezenčně formou diskuzí na jednotlivých
konzultacích, resp. prostřednictvím diskuzního fóra.
Osnova:
1. Úvod do problematiky médii a
medializace.
2. Pojem historická kultura, historické
vědomí, vizualita v historické kultuře.
3. Vizuální gramotnost.
4. Film jako historický pramen.
5. Problematika medializace historických
událostí ve vztahu k současnosti a její společenské důsledky.
6. Medializace historie a paměť, historik
jako nositel paměti.
7.–8. Medializace historie v knihách,
časopisech a v novinách.
9.–11. Medializace historie v
dokumentárním filmu.
12. Medializace historie ve vzdělávacím
dokumentu, internetové servery.
13. Závěrečné shrnutí.
Literatura:
Povinná
Jirák, J. – Köpplová, B. Média a společnost: stručný úvod do
studia médií a mediální komunikace. Praha 2003.
McLuhan, M. Jak rozumět médiím. Praha
1991.
Strobach, V. Historik jako nositel
paměti, dějiny a hra, Dějiny –
Teorie – Kritika 6, 2009,
č. 2, s. 232–250.
Doporučená
Aumont, J. Obraz. Praha 2010.
Beneš, Z. Historický text a historická realita. Praha 1995.
Berger, P. – Luckmann, T. Společenská konstrukce reality. Praha
1999.
Gombrich, E. H. Umění a iluze: studie o psychologii obrazového
znázorňování. Praha 2019.
Hes, M. Traumatická paměť holocaustu: K psychologickým aspektům
vzpomínání. In: Mesiarkin,
A. – Daniš, M. (eds.). Historia
Medicinae Slovaca V. Fenomén vojny v kontexte dejín medicíny. Bratislava
2020, s. 103–113.
Jareš, J. – Pýcha, Č. Jak vystavujeme soudobé dějiny. Muzeum
v diskuzi. Praha 2020.
Jirák, J. – Říchová, B. Politická komunikace a média. Praha
2000.
Kopal, P. (ed.). Film a média 1. Praha 2005.
Kopal, P. (ed.). Film a média 2: Adolf Hitler a ti druzí.
Filmové obrazy zla. Praha 2009.
Kopal, P. (ed.). Film a média 3: Politická kamera – film a
stalinismus. Praha 2012.(
Kopal, P. (ed.). Film a média 4: Normalizace. Praha 2014.
Kopal, P. (ed.). Film a média 5: Perestrojka/Přestavba.
Praha 2016.
Kopal, P. (ed.). Film a média 6: Potkomunismus. Praha 2017.
Kopal, P. (ed.). Film a média: Propaganda. Praha 2005.
Kudláček, L. Dezinformace jako komunikační strategie bulvárního
tisku. Brno 2013.
Mitchell, W. J. T. Teorie obrazu. Praha 2017.
Mallette, M. F. Příručka pro novináře
střední a východní Evropy. Praha 1991.
Sontagová, S. O fotografii. Praha 2002.
Thompson, B. Média a modernita. Praha 2004.
Panofsky, E. Význam ve výtvarném umění. Praha 2013.
Pinkas, J. Jak vzpomínáme na normalizaci: Obrazy normalizační
minulosti ve filmu. Praha 2020
Watson, J. Media Communication. London 1998.
Wittlich, F. Fotografie – přímý svědek? Praha 2012.
Žáček, R. – Hes, M. et al. Média – Dějiny – Společnost: Obraz Polska a Poláků v českých médiích. Opava
2020.