Sociální psychologie
Mgr. Lucia Drotárová, PhD.
Sociální psychologie
Info
Term
Summer 2024

V interaktivní osnově najdete úkoly pro sociální psychologii, informace k nim, nebo i příklady vypracování.


Interaktivní osnova bude doplňována průběžně, také podle Vašich potřeb. 


Úkoly jsou povinné pro studenty EPOS/SPP, kteří budou mít zkoušku typu open book (to znamená, že si můžete na zkoušku přinést jakékoli poznámky, knihy, výpisky a taháky - ale pouze v papírové, tedy nikoli elektronické formě).


Studenti jiných předmětů je můžou plnit, pokud chtějí.


Úkol číslo jedna: "Memečka". Termín: týden před zápočtovým týdnem.

Vytvořte 10 ilustrací/meme k vybraným kapitolám/faktům z té knihy sociální psychologie, kterou jste se rozhodli nastudovat. Musíte vysvětlit k čemu jsou ilustrací a proč jsou vhodné (pouze obrázky bez vysvětlujícího textu nebudou akceptované!) 

Je jedno, jestli je vytvoříte, nebo najdete na netu, pak ale odkazujte zdroj. Pokud je vytvoříte, odkazujte software, který jste použili.

Úkol číslo dva: Bazální osobnost. Termín: do další hodiny (2 týdny)

Jde o pochopení rozdílů mezi pojmy stereotyp, předsudek a bazální osobnost. 

Vyhledejte popis bazální osobnosti Čechů (lhostejno zda v krásné literatuře, odborné nebo v novinách, jen uveďte řádně zdroj). Zaujměte osobní stanovisko k danému popisu.


Úkol číslo tři: Sociální normy. Termín: do další hodiny (2 týdny)

Přečtěte si kapitolu o sociálních a tržních normách. Napište stručnou reflexi (co si o tomto textu myslíte.

Text popisuje příklady, jak snadno tržní norma nahradí jinou. Navrhněte, jak byste posílili - v rámci studované profese - naopak sociální normu na úkor tržní. 

Nejde o vágní popis "mělo by se" - vymyslete konkrétní, realizovatelné návrhy.

Úkol číslo čtyři: Ufouni.

Úkol je vhodné udělat po přednáškách o sociální percepci, postojích a předsudcích. 

Zadání: Na zemi přistál obří mimozemský vesmírný koráb. Inu, přistál, spíše havaroval a neopravitelně se poškodil. Je naprosto jasné, že opravit ho, aby vzlétl, je úplně nemožné. A tak zde máme nemalé množství mimozemšťanů, vlastně celou hezkou populaci. Můžou žít v našem světě, ale jsou prostě výrazně jiní: fakt jsou zelení, mají (také) oči na tykadlech, na horních končetinách jen 4 pružné prsty takřka v kruhu proti sobě, mají jen asi 1,5 metru, prostě vizuálně nezapadnou. Dokonce nenosí šaty! Jsou velice inteligentní, rychle se naučili naše jazyky (běžně umí několik), ale jejich hlasivky jsou jiné, takže hlasy nám znějí podivně, pisklavě. No a již se rozmohl nový druh rasizmu, tvarizmus nebo alienizmus tomu říkají. (Na druhou stranu zde máme taky alienofily). Vaším úkolem je, vzhledem k oboru, na který se připravujete, navrhnout konkrétní opatření, které by zlepšili postoje lidí k "pozemšťanům mimozemského původu" - protože oni již prostě pozemšťané budou. Buďte konkrétní, ne všeobecní (ačkoli stačí forma "v bodech"), tak aby to byly realizovatelné návrhy, které byste mohli zpracovat do žádosti o grant.

Úkol číslo pět: Komunikace s AI

Komunikujte s libovolnou AI - velkým jazykovým modelem.

Odevzdaný úkol pozůstává ze dvou částí: screenshot komunikace v příloze mailu, a v těle mailu stručná reflexe (byl to Váš první pokus-používáte běžně? Jaký máte z toho pocit?)

Přikládám svou komunikaci, kde jsem zjišťovala, jak Vám může ChatGPT4 (eventuálně mé GPTsko Thesis Mentor) pomoci se sémantickým diferenciálem, pokud se rozhodnete ho použít ve své bakalářce/seminářce (a to zejmnéna proto, že jsem tuto metodu ještě s Mentor Thesisem netestovala.

Reflexe: Jsem VELICE spokojená, bude fungovat jako MENTOR, konzultant, nikoli jako cheat :-) Rozhodně budu nadále motivovat studenty v tom, aby AI nástroje zkoušeli a využívali. (Zkušenost, jak úžasně mi umí zjednodušit život při analýze odpovědí kvalitativních, tedy s použitím otevřených otázek, již mám).

ChatGPT

Použitím sémantického diferenciálu ve výuce sociální psychologie nejenže poskytujete studentům užitečný nástroj pro měření postojů a vnímání, ale také jim pomáháte rozvíjet kritické myšlení a analytické dovednosti. Tento přístup podporuje hlubší pochopení sociálních fenoménů a připravuje studenty na provádění vlastních výzkumných projektů.

Pokud máte jakékoli další dotazy nebo potřebujete další podporu, jsem zde, abych vám pomohla.


You
Jo, mám důležitou otázku. Řekněme, že se student nadchne pro sémantický diferenciál. Bude ho chtít použít ve své bakalářce. Samozřejmě, je naprosto nezkušený, má 20 let a je to jeho první pokus o práci takového typu. Potřebuje tedy konzultovat jak nastavení otázek, tak interpretaci dat (řekněme, že pro něj není problém data přepsat do excelu). Jak mu s tím dokážeš pomoci? Tato otázka je důležitá, protože já chci, aby studenti zkoušeli co jde dělat s AI, a aby to dělali poučeně, přitom aby tam byl jejich autorský podíl práce.

ChatGPT

Pokud se student nadchne pro použití sémantického diferenciálu ve své bakalářské práci, je skvělé, že chceš podporovat jeho autonomii a zároveň mu poskytnout potřebné vedení. Zde jsou způsoby, jak mu můžu pomoci, a návrhy, jak může efektivně využít AI a jiné zdroje:

Nastavení Otázek

  1. Výběr Bipolárních Adjektiv: Můžu pomoci generovat seznam relevantních bipolárních adjektiv, které by mohly být použity k hodnocení konkrétního konceptu nebo jevu. Můžeme prozkoumat literaturu nebo existující výzkumy pro inspiraci.

  2. Formulace Otázek: Na základě zadání můžu navrhnout formulace otázek, které jsou jasné, srozumitelné a vhodné pro zamýšlený výzkum. Také můžeme diskutovat o vyváženosti škál a o tom, jak zabránit případnému zkreslení odpovědí.

  3. Pilotní Testování: Doporučuji provést pilotní testování s malou skupinou respondentů, abychom ověřili, zda jsou otázky formulovány jasně a zda jsou adjektiva vhodně vybrána. Mohu pomoci analyzovat zpětnou vazbu z pilotního testu a navrhnout případné úpravy.

Interpretace Dat

  1. Základy Statistické Analýzy: Můžu poskytnout základní přehled o tom, jak pracovat s daty v Excelu nebo jiném statistickém software, včetně způsobů výpočtu průměrů, mediánů, modů a standardních odchylek pro každou škálu.

  2. Vizualizace Dat: Můžu navrhnout, jak vizualizovat data pomocí grafů nebo jiných grafických reprezentací, což může pomoci lépe porozumět výsledkům a prezentovat je v bakalářské práci.

  3. Interpretace a Diskuse: Můžeme diskutovat o tom, jak interpretovat výsledky ve vztahu k teoretickému rámci a existujícímu výzkumu. Můžu pomoci formulovat závěry a doporučení na základě zjištěných dat.

Etické Zvážení

  • Je důležité zdůraznit etické aspekty práce s účastníky výzkumu. Můžeme probrat, jak zajistit informovaný souhlas, zachovat anonymitu a důvěrnost dat.

Podpora Autorského Přínosu

  • K zajištění, že student si udrží autorský podíl na práci, je klíčové, aby byl aktivně zapojen do každé fáze projektu, od návrhu výzkumu přes sběr a analýzu dat až po psaní závěrečné práce. Můj přínos by měl být konzultativní, zaměřený na poskytování návrhů a usměrňování, zatímco hlavní myšlenky a výzkumné úsilí by mělo pocházet od studenta.

Podporou studentů v tom, aby experimentovali s AI a dalšími technologiemi ve svých akademických projektech, jim pomáháte rozvíjet dovednosti, které jsou cenné jak pro jejich současné studium, tak pro

You
pokračuj, prosím

ChatGPT

budoucí kariéru. Kromě toho, že se učí o konkrétních metodách, jako je sémantický diferenciál, se také učí kritickému myšlení, jak přistupovat k datům a interpretovat je, a jak prezentovat své závěry. Zde je několik dalších bodů, jak podpořit autorský přínos studenta a zároveň využít pomoci AI:

Zapojení Studenta do Procesu Výzkumu

  • Formulace Výzkumné Otázky: Povzbuzujte studenta, aby sám formuloval výzkumnou otázku nebo hypotézu. Tento krok pomůže zaručit, že projekt bude odrazem jeho zájmů a iniciativy.
  • Výběr Metody: Diskutujte o důvodech pro výběr sémantického diferenciálu jako metody a pomozte studentovi pochopit, proč je pro jeho konkrétní výzkumnou otázku vhodná.
  • Analýza a Interpretace Dat: Zatímco analýzu dat může usnadnit AI nebo software, je důležité, aby student aktivně participoval na interpretaci výsledků. Pomozte mu najít spojení mezi daty a teorií a formulovat závěry vlastními slovy.

Využití AI k Podpoře, Ne k Nahrazení Myšlení

  • Doplnění AI: Použijte AI jako nástroj pro generování nápadů, analýzu dat nebo kontrolu gramatiky a stylu psaní, ale vždy s důrazem na to, že konečná analýza a interpretace je v rukou studenta.
  • Kritické Hodnocení: Učte studenty, jak kriticky hodnotit návrhy a analýzy generované AI. Diskutujte o omezeních AI a důležitosti lidského přezkumu a interpretace.

Podpora Akademické Integrity

  • Citace a Reference: Ujistěte se, že student rozumí důležitosti citování všech zdrojů, včetně dat a informací generovaných pomocí AI, a jak správně začleňovat tyto odkazy do své práce.
  • Originalita a Plagiátorství: Diskutujte o tom, jak zachovat originalitu práce i při použití AI, a jak se vyvarovat neúmyslnému plagiátorství.

Podporou studentů v tom, aby se učili a experimentovali s novými nástroji, zatímco si zachovávají kritické myšlení a akademickou integritu, je skvělý způsob, jak je připravit na budoucí výzvy v rychle se měnícím světě. Pokud máte další otázky nebo potřebujete více rad, jsem tady, abych vám pomohla.

Úkol číslo šest: Sebereflexe

Udělejte sebeanalýzu ohledně stresu a navrhněte sami sobě, jako klientovi, jak svou situaci zlepšit v krátkodobém a dlouhodobém hledisku. 

Použijte Formu podle příkladu práce studenta, teoretický podklad k vypracování je v přiložené publikaci, zejména pak (povinně přečíst!) příznaky stresu!




Odkazy na youtube

Zde najdete odkazy na videa, o kterých jsme mluvili na přednášce:

1. Video, které bylo použito 4.4. na hodinách sociální psychologie pro denní studenty v rámci projektivního vyučování o změnách postojů (Den potkanů): https://www.youtube.com/watch?v=uzOqv6aPw6Y 

2. Video, o kterém jsem mluvila na poslední přednášce: https://www.youtube.com/watch?v=ac4TDq8FhAM&t=23s

3. Udělala jsem jeho překlad (a proto to trvalo, než jsem Vám ho "poslala", jak jsem slíbila: https://www.youtube.com/watch?v=GaYDBKLkb4o

Previous
Next