Surdopedie
PaedDr. Yveta Odstrčilíková, Ph.D.
Surdopedie
Surdopedie je obor speciální pedagogiky, který se zabývá výchovou, vzděláváním a integrací osob se sluchovým postiženímCílem surdopedie je komplexní péče o sluchově postižené a jejich zapojení do společnosti. Termín pochází z latinského "surdus" (hluchý) a řeckého "paideia" (výchova) (Horáková, R. 2012).

Vymezení základních termínů a pojmů oboru surdopedie; historický přístup ke vzdělávání osob se sluchovým postižením.

Chapter contains:
1
Discussion Forum
2
PDF
1
Study text
3
Web
Teacher recommends to study from 22/9/2025 to 28/9/2025.

Úvod do fyziologie sluchu. Anatomie sluchového orgánu; metody vyšetření sluchu, sluchové zkoušky, audiometrie, screening v gesci zdravotnictví a orientační vyšetření sluchu ve školství.

Chapter contains:
4
PDF
1
Study Materials
1
Study text
6
Web
Teacher recommends to study from 29/9/2025 to 5/10/2025.

Patologie sluchového analyzátoru ̶ klasifikace, etiologie a symptomatologie sluchových vad; specifika jednotlivých fází vývoje řeči u jedinců se sluchovým postižením.

Chapter contains:
2
PDF
1
Study text
2
Web
Teacher recommends to study from 6/10/2025 to 12/10/2025.

Vývoj péče o osoby se sluchovým postižením v historii a vývoj školského systému pro děti a žáky se sluchovým postižením. Rozvoj škol a institucí v kontextu vývoje a požadavků společnosti.

Chapter contains:
4
PDF
1
Study text
Teacher recommends to study from 13/10/2025 to 19/10/2025.

Systém institucionální péče o sluchově postižené. Střediska rané péče, speciálněpedagogická centra. Školy pro sluchově postižené.

Chapter contains:
1
Discussion Forum
2
PDF
1
Study text
6
Web
Teacher recommends to study from 20/10/2025 to 26/10/2025.

Inkluzivní tendence a socializace sluchově postižených u nás a v zahraničí; začlenění jedinců se sluchovým postižením do majoritní společnosti. Pracovní uplatnění sluchově postižených.

Chapter contains:
2
PDF
1
Study Materials
1
Study text
2
Web
Teacher recommends to study from 27/10/2025 to 2/11/2025.

Komunikace a komunikační styly ̶ audioorální komunikační systémy a vizuálněmotorické komunikační systémy; základy komunikačního chování; základy specifických dorozumívacích dovedností použitelných pro funkční komunikaci s jedinci se sluchovým postižením.

Chapter contains:
1
PDF
1
Study text
2
Web
Teacher recommends to study from 3/11/2025 to 9/11/2025.

Didaktické zásady a specifika odlišných charakteristik vizuální percepce odezírání; globální čtení, počáteční čtení, orální řeč a její charakteristika, prstová abeceda - jednoruční a dvojruční daktyl, znakové jazyky těžce sluchově postižených.

Chapter contains:
2
PDF
1
Study text
3
Web
Teacher recommends to study from 10/11/2025 to 16/11/2025.

Základní a metodické přístupy ve vzdělání a výchově jedinců se sluchovým postižením, specifika dorozumívacích dovedností, použitelných pro funkční komunikaci s jedinci se sluchovým postižením.

Chapter contains:
2
Image
1
PDF
1
Study text
3
Web
Teacher recommends to study from 17/11/2025 to 23/11/2025.

Vstupní diagnostické metody u jedinců se sluchovým postižením; screening, depistáž, včasná intervence.

Chapter contains:
4
PDF
1
Study text
3
Web
Teacher recommends to study from 24/11/2025 to 30/11/2025.

Role logopeda/surdopeda v edukaci a reedukaci sluchu.

Chapter contains:
1
Image
3
PDF
1
Study text
Teacher recommends to study from 1/12/2025 to 7/12/2025.

Kompenzační, technické a učební pomůcky u jedinců se sluchovým postižením. Aplikace a řešení modelových situací, které vyvstávají při práci s jedinci se sluchovým postižením.

Chapter contains:
2
PDF
1
Study Materials
1
Study text
1
Web
Teacher recommends to study from 8/12/2025 to 14/12/2025.
Study now

Zpracování a odevzdání návrhu pomůcky pro dítě/žáka se sluchovým postižením

Chapter contains:
1
PDF
Teacher recommends to study now - from 15/12/2025 to 20/12/2025.
Previous