Speciální pedagogika

Téma 3. Vývoj péče o osoby s postižením v průběhu dějin

Obsah tématu:

Postupný vývoj péče o osoby s postižením ve společnosti – stádia vývoje.

Zaměření na vývoj péče o osoby s postižením na období do konce 17.století.

Zaměření na vývoj péče o osoby s postižením a začátky vzdělávání od 18. století do konce 19. století.

Zaměření na vývoj péče o osoby s postižením a vzdělávání od začátku 20. století do současnosti.

 

Co by se měl student naučit:

  • Charakterizovat postupný vývoj péče o osoby s postižením podle postupujících období v historii lidstva.
  • Vymezit tři stěžejní období – do konce 17. století, do konce 19. století a do současnosti.
  • Přiblížit stěžejní události konkrétních období včetně důležitých osobností, které hrály nespornou roli v základech speciálněpedagogické péče, podpory a vzdělávání.

Studijní materiály: (vloženy v IS)

  • Studijní text Speciální pedagogika (2021), podk. 1.4, 2.1
  • Prezentace Speciální pedagogika
  • Studijní text Integrativní speciální pedagogika, kap. 1

 

Průběžný úkol:

Pokuste se písemně shrnout po sobě jdoucí období v historii speciálněpedagogické péče vlastními slovy. Dohledejte si další literaturu – např. Lechta (Inkluzivní pedagogika), Slowík (Speciální nebo Inkluzivní pedagogika, Pipeková (Speciální pedagogika), Vítková (Integrativní speciální pedagogika) a další. Úkol si připravte jako shrnutí do následujícího semináře se zaměřením na jednu zajímavou událost.