Speciální pedagogika
Téma 5. Vznik postižení, vývoj a důsledky postižení pro osobnost člověka
Obsah tématu:
Příčiny vzniku postižení
a poruch.
Primární postižení a
sekundární důsledky postižení.
Otázky a zaměření
speciálního pedagoga na resilienci dětí a dospělých s postižením.
Co by se měl student naučit:
- Charakterizovat různé druhy a faktory, které vedou ke vzniku postižení a poruch ať už jsou na vrozeném nebo získaném podkladě.
- Vysvětlit možnost vzniku sekundárních důsledků postižení a jejich vlivu na kvalitu života člověka v kontextu různých druhů a stupňů postižení.
- Vysvětlit pojem resilience a souvislost s konkrétním životním obdobím a možnostmi zaměření práce speciálního pedagoga.
Studijní materiály: (vloženy v IS)
- Studijní text Speciální pedagogika (2021), podk. 4.1
- Prezentace Speciální pedagogika
- Studijní text Integrativní speciální pedagogika, kap. 2 a 3
Průběžný úkol:
Zaměřte se na podstatu
termínů "resilience" a "vyrovnání" a pokuste se najít ve svém okolí takové
příklady, které by vyjádřily podstatu těchto kontextů v praxi. Připravte
se na sdílení ústních zkušeností před zbytkem studijní skupiny.