Téma 6. Systém péče a podpory, metody a intervence ve speciální pedagogice
Obsah tématu:
Komplexní rehabilitační
péče a systém podpory o osoby v ČR v uceleném smyslu.
Prevence vzniku postižení
a prevence důsledků postižení a poruch.
Pedagogická rehabilitace
– základní speciálněpedagogické metody, přístupy a intevence ve speciální
pedagogice.
Co by se měl student naučit:
- Popsat podstatu komplexního rehabilitačního systému u nás, rozdělit jeho složky podle účasti státních i nestátních resortů;
- Definovat prevenci a její stupně, v praktickém pojetí vysvětlit jednotlivé stupně.
- Vymezit pedagogickou rehabilitaci z komplexního rehabilitačního systému a definovat její cíl a zaměření.
- Definovat základní metody ve speciální pedagogice včetně praktického příkladu: reedukace, kompenzace, rehabilitace.
- Vymezit intervenci ve speciální pedagogice.
Studijní materiály:(vloženy v IS)
- Studijní text Speciální pedagogika (2021), podk. 4.4
- Prezentace Speciální pedagogika.
Průběžný úkol - poslední:
Připravujte se již na zkoušku z předmětu speciální pedagogika např. nejen studiem všech témat, ale také krátkým zkušebním testem, jehož odpovědi můžete prokonzultovat v posledním semináři s vyučujícím i s ostatními studenty.
Přeji hodně úspěchů se studiem!
1. SVP znamená: |
|
||||||||||||||
a) Středisko výchovné pomoci, které zajišťuje preventivní programy pro
rizikové skupiny osob |
|
||||||||||||||
b) Středisko výchovné péče, které zajišťuje péči, prevenci a terapii
dětem a mládeži s problémovým chováním |
|||||||||||||||
c) Středisko výchovné péče, které patří ke speciálně pedagogickým
diagnostickým zařízením |
|
||||||||||||||
d) Středisko výchovné práce, které zajišťuje metodické vedení dětí se
sklonem k delikvenci |
|
||||||||||||||
|
|||||||||||||||
2. Raná péče je v ČR definována jako: |
|
||||||||||||||
a) ambulantní služba poskytována rodičům dítěte do 3 let |
|
||||||||||||||
b) ambulantní služba poskytována dítěti do 3 let |
|
||||||||||||||
c) terénní služba poskytovaná dítěti a rodičům dítěte ve věku do sedmi
let |
|
||||||||||||||
d) terénní služba poskytovaná dítěti a rodičům dítěte ve věku do tří let |
|
||||||||||||||
|
|||||||||||||||
3. Původní klasifikaci tzv. pedií speciální pedagogiky stanovil: |
|
||||||||||||||
a) Zdeněk Matějček |
|
||||||||||||||
b) Miloš Sovák |
|
||||||||||||||
c) Bohumír Popelář |
|
||||||||||||||
d) Ján Jesenský |
|
||||||||||||||
|
|||||||||||||||
4. Sekundární důsledky postižení: |
|
||||||||||||||
a) jsou kombinací postižení, které vznikají sekundárně |
|
||||||||||||||
b) jsou parciálními poruchami. |
|
||||||||||||||
c) se projevují poruchami ve vztahu k sobě a k prostředí. |
|
||||||||||||||
d) jsou sekundární symptomy, které souvisí s primárním organickým
postižením |
|
||||||||||||||
|
|||||||||||||||
5. Na rozvoj uchovaných možností postižené funkce je zaměřena: |
|
||||||||||||||
a) speciálněpedagogická metoda rehabilitace |
|
||||||||||||||
b) speciálněpedagogická metoda prevence |
|
||||||||||||||
c) speciálněpedagogická metoda kompenzace |
|
||||||||||||||
d) speciálněpedagogická metoda reedukace |
|
||||||||||||||
|
|||||||||||||||
6. Rehabilitace: |
|
||||||||||||||
a) je jedna se speciálně pedagogických zásad |
|
||||||||||||||
b) je přežitkem speciální pedagogiky, metodou, která se již nepoužívá |
|
||||||||||||||
c) je nejčastěji používaná metoda u dětí se sluchovou vadou |
|
||||||||||||||
d) je souhrn speciálně pedagogických postupů, které jsou zaměřeny na
komplexní rozvoj osobnosti |
|||||||||||||||
|
|||||||||||||||
7. Příkladem reedukace může být: |
|
||||||||||||||
a) opětovné zjišťování míry a rozsahu postižení u dítěte se SVP |
|
||||||||||||||
b) sluchové cvičení u dítěte s nedoslýchavostí |
|
||||||||||||||
c) poskytnutí a vytvoření podmínek v běžné třídě |
|
||||||||||||||
d) zabezpečení naslouchadla pro dítě s vrozenou hluchotou |
|
||||||||||||||
|
|||||||||||||||
8. Psychopedie: |
|
||||||||||||||
a) je disciplína spec.ped., která se zabývá jedinci s mentálním
postižením a kombinovanými vadami |
|||||||||||||||
b) je obor, který se zabývá jedinci s duševním postižením |
|
||||||||||||||
c) je obor, který se zabývá dětmi s mentální retardací |
|
||||||||||||||
d) je disciplína spec.ped., která se zabývá jedinci s mentálním
postižením a jedinci s autismem |
|
||||||||||||||
|
|||||||||||||||
9. Mezi negativní psychosociální vlivy nepatří: |
|
||||||||||||||
a) vysoké požadavky na učení dítěte |
|
||||||||||||||
b) virové onemocnění |
|
||||||||||||||
c) rozvodovost |
|
||||||||||||||
d) neurózy |
|
||||||||||||||
|
|||||||||||||||
10. Louis Braille žil v období: |
|
||||||||||||||
a) 1850-1926 |
|
||||||||||||||
b) 1906-1983 |
|
||||||||||||||
c) 1806 - 1852 |
|
||||||||||||||
d) 1767-1841 |
|