OPF LA01 Akademie pro lídry
Název anglicky: Leadership Academy
profesní vzdělávání, kombinovaný, vyučovací jazyk: čeština čeština
Zahrnut v programu: OPF C-OPF-MIC Mikrocertifikáty

Charakteristika plánu CŽV

  • Představení plánu CŽV (cíle vzdělávání)

    Cílem kurzu je rozvíjet pedagogické kompetence akademických pracovníků tak, aby byli schopni kvalitně, efektivně a inovativně plánovat, realizovat, hodnotit a reflektovat výuku. Důraz je kladen nejen na podporu aktivního učení studentů, ale také na osobní a profesní růst vyučujících, rozvoj jejich digitálních dovedností a posilování jazykových kompetencí potřebných pro práci v mezinárodním prostředí.

  • Cílová skupina
    Akademičtí pracovníci a studenti doktorského studia Slezské univerzity.
  • Další informace

    Oborové znalosti

    Absolvent umí:

    - charakterizovat základní principy vysokoškolské pedagogiky a didaktiky,

    - popsat metody a formy výuky podporující aktivní učení studentů,

    - vysvětlit zásady efektivního plánování, realizace a hodnocení výuky,

    - popsat možnosti využití digitálních technologií a moderních nástrojů v prezenční i online výuce,

    - objasnit význam inkluze, diverzity a motivace ve vysokoškolské výuce,

    - charakterizovat nároky a specifika komunikace v akademickém prostředí v českém i mezinárodním kontextu.

    Oborové dovednosti

    Absolvent je schopen:

    - naplánovat a připravit strukturu výuky v souladu s cíli kurzu a potřebami studentů,

    - zvolit a uplatnit vhodné metody a formy výuky podporující aktivní učení,

    - využívat digitální technologie a moderní nástroje pro obohacení výuky,

    - hodnotit výsledky učení studentů a poskytovat konstruktivní zpětnou vazbu,

    - adaptovat výukové strategie na různorodé skupiny studentů a vytvářet inkluzivní prostředí,

    - efektivně komunikovat odborný obsah v češtině i v cizím jazyce.

    Obecné způsobilosti

    Absolvent je schopen:

    - samostatně a odpovědně plánovat a rozvíjet svou pedagogickou činnost s ohledem na specifika akademického prostředí,

    - kriticky reflektovat vlastní výukovou praxi a přijímat zpětnou vazbu,

    - spolupracovat s kolegy při sdílení zkušeností a příkladů dobré praxe,

    - adaptovat se na nové podmínky výuky a flexibilně reagovat na měnící se potřeby studentů,

    - celoživotně se vzdělávat a rozvíjet své pedagogické, digitální a jazykové kompetence.

  • Výstupy z učení
    Po absolvování kurzu bude účastník schopen plánovat a strukturovat výuku v souladu s cíli kurzu a potřebami studentů, volit a využívat vhodné výukové metody a techniky podporující aktivní učení a reflektovat i hodnotit výsledky učení studentů s využitím odpovídajících forem hodnocení a zpětné vazby. Dále dokáže vytvářet inkluzivní a motivující studijní prostředí, které podporuje spolupráci a respektuje diverzitu, efektivně využívat digitální technologie a moderní nástroje pro podporu výuky v prezenčním i online prostředí a prezentovat odborný obsah srozumitelně v češtině i cizím jazyce, přičemž bude připraven komunikovat v mezinárodním akademickém prostředí. Současně bude schopen rozvíjet vlastní pedagogickou praxi prostřednictvím sebereflexe a sdílení zkušeností s kolegy.
  • Podmínky přijetí
    Kurz je určen pro akademické pracovníky a studenty doktorského studia Slezské univerzity.
  • Průběh vzdělávání
    Studium kombinuje teoretické samostudium s praktickými úkoly a interaktivními setkáními. Účastníci absolvují čtyři prezenční setkání v rozsahu čtyř hodin. První tři setkání jsou zaměřena na sdílení zkušeností, rozvoj pedagogických dovedností a aplikaci získaných poznatků do vlastní praxe. Čtvrté setkání je věnováno prezentaci portfolia, diskuzi a sdílení výsledků aplikace obsahu kurzu do výuky. Nedílnou součástí kurzu je zpracování portfolia, v němž účastníci reflektují svou výuku a dokumentují aplikaci poznatků z kurzu do pedagogické činnosti.
  • Podmínky ukončení
    Pro úspěšné ukončení kurzu je vyžadována aktivní účast na všech čtyřech setkáních, splnění zadaných úkolů v rámci samostudia a odevzdání portfolia, v němž účastník reflektuje svou výuku a dokumentuje aplikaci poznatků z kurzu do pedagogické praxe. Absolventi, kteří splní všechny podmínky, obdrží mikrocertifikát.

Průchod plánem CŽV

Předměty

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr
OPF:MCOPFLAAkademie pro lídry L. Zajíčekzk Celková hodinovádotace kurzu: 50 hodin.2 -
2 kredity