FPFVA043 Music Museology

Faculty of Philosophy and Science in Opava
Winter 2021
Extent and Intensity
0/1/0. 5 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
Mgr. Bc. Miloš Zapletal, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
Mgr. Bc. Miloš Zapletal, Ph.D.
Faculty of Philosophy and Science in Opava
Contact Person: Mgr. Bc. Miloš Zapletal, Ph.D.
Timetable of Seminar Groups
FPFVA043/A: Mon 17:15–18:00 M5, M. Zapletal
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
there are 51 fields of study the course is directly associated with, display
Course objectives
The course aims to define the fundamental characteristics of musical museology, in terms of both history and theory.
Learning outcomes
After completing the course the student will:
- be familiar with the basic problems of music museology as a concretization of general museology;
- be able to use music-museological terminology;
- orientate himself/herself in the structure of music museums in the Czech Republic as well as in the world-wide context;
- be acquainted with the history of Czech and European music-museological thought.
Syllabus
  • 1) Musical museology: basic terms.
  • 2) A brief overview of music-museological thought.
  • 3) Music museology in the Czech Lands: the main conceptions
  • 3.1) The roots of music museology in the Czech Lands.
  • 3.2) F. L. Rieger and his conception.
  • 3.3) Zdeněk Nejedlý and his conception.
  • 3.4) Vladimír Helfert and his conception.
  • 3.5) Jan Racek and his conception.
  • 4) Music museology in Europe and USA.
  • 4.1) Victor-Charles Mahillon.
  • 4.2) Adolphe Le Doulcet, earl de Pontécoulant.
  • 4.3) Georg Kinsky.
  • 4.4) Curt Sachs.
  • 4.5) Oskar Fleischer.
  • 5) Contemporary debates on musical museology.
  • 6) Musical museology between museology and musicology.
Literature
    required literature
  • STEIN, Ingeborg. Exhibition item music: The conception and realisation of a music museum. In: Beiträge zur musikalischen Quellenforschung IV. Bad Köstritz: Forschungs- und Gedenkstätte Heinrich-Schütz-Haus, 1998, s. 123–147.
  • ZAPLETAL, Miloš. Helfert’s Theory of a Music Museum ("Musical Archive") / Helfertova teorie hudebního muzea ("hudebního archivu"). Musicalia, 2019, roč. 11, 1–2, s. 6-45.
  • SADIE, Julie Anne – Stanley SADIE. Calling on the Composer: A Guide to European Composer Houses and Museums. New Haven – London: Yale University Press, 2005.
    not specified
  • MEYER, Andreas (ed.). Musikaustellungen: Intention, Realisierung, Interpretation. Hildesheim: Georg Olms, 2018.
  • BARCLAY, Robert L. (ed.). Anatomy of an Exhibition: The Look of Music. Ottawa: International Institute for Conservation-Canadian Group, 1983.
  • KINSKY, Georg. Musikinstrumentensammlungen in Vergangenheit und Gegenwart. Jahrbuch der Musikbibliothek Peters 1920, roč. 27 [Leipzig, 1921], s. 47–60.
  • HELFERT, Vladimír. Státní hudebně-historický ústav. Praha: Umělecká beseda, 1945.
  • HELFERT, Vladimír. Hudební archiv zemského musea v Brně. Časopis Moravského musea 1927, roč. 51, s. 369.
  • MALÝ, Miloslav. Music Museum: Conception and Definition. Muzeologické sešity 1972, roč. 4, s. 45–58.
  • KELLER, Jindřich. Katalogizace hudebních nástrojů v nespecializovaných muzeích. Muzejní a vlastivědná práce 1974, roč. 12, č. 4, s. 209–226.
  • BOŽENEK, Karel. Hudebně historiografická práce v muzeu. Časopis Slezského muzea, série B, 1972, roč. 21, č. 1, s. 23–38.
  • ČÍŽEK, Bohuslav – Jana FOJTÍKOVÁ – Markéta HALLOVÁ – Olga MOJŽÍŠOVÁ – Milan STLOUKAL – Jarmila TAUEROVÁ. Muzeum české hudby, historie a sbírky. Praha: Národní muzeum, 1999.
  • SEHNAL, Jiří – Jiří BELIS. Směrnice pro dokumentaci varhan v českých zemích. Brno: Česká hudební společnost, 1986.
  • SEHNAL, Jiří. K dokumenatci hudební současnosti v muzeích. Muzeologické sešity 1974, roč. 5, s. 5–11.
  • BOŽENEK, Karel – Karel STEINMETZ – Jan MAZUREK. Hudba v rakouském/českém Slezsku v minulosti i přítomnosti. Ostrava: Ostravská univerzita, 2018.
  • STRÁNSKÝ, Zbyněk Zbyslav. Hudba v regionálních muzeích. Zprávy Muzea Vyškovska 1969, č. 78, s. 26–32.
  • RACEK, Jan. Organisace a vědecké poslání moderního hudebního archivu. Brno: Zemské museum, 1937.
  • [BOŽENEK, Karel]. Hudební muzeum. In: Jiří Fukač – Petr Macek – Jiří Vysloužil (edd.). Slovník české hudební kultury. Praha: Editio Supraphon, 1997, s. 320–321.
  • KALINAYOVÁ-BARTOVÁ, Jana. Úvod do hudobnej muzeológie. Bratislava: KHV FiF UK, 2010.
  • ARNOLD-FOSTER, Kate – Hélène La RUE. Museums of Music: a review of musical collections in the United Kingdom. HMSO, 1993.
Teaching methods
lectures, class discussion, group projects, reading;
Assessment methods
final (group) project
Language of instruction
English
Further Comments
Study Materials
The course is also listed under the following terms Winter 2020.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/winter2021/FPFVA043