UFMMTBP018 Základy oboru dokumentární tvorba

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2021
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Ing. Petr Jančárek (cvičící)
Garance
Ing. Petr Jančárek
Ústav fyziky – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Předpoklady
TYP_STUDIA ( B )
Předpokladem pro zvládnutí předmětu je běžná stylistická schopnost a ovládnutí českého (vyučovacího) jazyka na úrovni maturitní zkoušky.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem je seznámit posluchače se základy praktické tvorby AV díla (dokumentu nebo rozsáhlejší reportáže, hudebního záznamu apod.) a zejména umožnit jim praktické cvičení v tomto oboru.
Výstupy z učení
Výsledkem je úvaha na zadané téma z oboru teoretické dokumentární tvorby a krátký dokumentární (televizní) film.
Osnova
  • Vývoj dokumentární tvorby. Vztah dokumentu a dobového kontextu. Základní metodiky a výrazové prostředky dokumentárního filmu. AV obraz reality jako nová specifická forma sdělení i komunikace. Základní tvůrčí dokumentaristické metody (rekonstrukce, reportáž). Podklady, rešerše a obecně příprava pro tvorbu dokumentárního AV díla. Žánrové spektrum dokumentárních AV děl (portrét, autoportrét, deník, anketa, fejeton, reportáž, sportovní film). Ukázky z filmů, vyjadřovací prostředky světových a českých dokumentaristů. Vedení vlastního projektu dokumentárního díla každého posluchače.
Literatura
    doporučená literatura
  • Martin Štoll, Český film. Režiséři - dokumentaristé, Libri, 2009
Výukové metody
Předmět je vyučován formou přednášky a praktického cvičení, zvláštní důraz je kladen na domácí práce studentů a jejich následný rozbor při výuce.
Metody hodnocení
Hodnocení studenta obsahuje individuální rozbory jeho prací v diskusi s pedagogem (zejména ve střižně) a společné rozbory prací s kolegy - studenty. Důležitá je aktivní zpětná vazba a postupné upravování vznikajícího krátkého dokumentárního filmu.
Informace učitele
Student má kromě práce v řádných hodinách výuky možnost individuálních konzultací s pedagogem, a to jak presenčním, tak písemným způsobem
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2022, léto 2023, léto 2024.