ULGATL0011 Provoz lázeňských zařízení

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2009
Rozsah
1/0/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Garance
Centrum interdisciplinárních studií – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Studenti budou seznámeni s významem a postavením lázeňství v rozvoji regionu, specifickými znalostmi potřebnými pro výkon samostatné činnosti i střední řídící funkce v lázeňském provozu. Cílem je diferenciace specifik lázeňských služeb od standardních hotelových a gastronomických služeb. Studenty je nezbytné naučit využívat potenciál lázeňských zařízení pro přípravu programů nejen pro léčebnou, ale zejména pro preventivní péči jednotlivců o svůj zdravotní stav (fyzický i psychický). Dále je třeba vést studenty ke schopnosti identifikovat chybějící služby a hledat cesty k jejich úspěšnému zavedení v lázeňských zařízeních. Současně je třeba naučit studenty ovládat základní vazby týkající se organizace a řízení ekonomické efektivnosti lázeňského provozu.
Osnova
  • 1. Postavení, význam a podpora lázeňství pro rozvoj regionu
    2. Majetkoprávní vztahy v lázeňství a vliv jejich transformace na lázeňský provoz
    3. Lázeňská péče a systém poskytování lázeňských služeb s vazbou na zdravotní pojištění
    4. Klasifikace lázeňských služeb a jejich specifika v uzavřeném či otevřeném (komerčním) provozu
    5. Ubytovací služby a jejich význam pro lázeňský pobyt
    6. Gastronomické služby jako nedílná součást léčebné péče
    7. Doplňkové služby, volnočasové aktivity, služby poskytované jinými provozovateli
    8. Organizace a řízení provozu lázeňských zařízení
    9. Ekonomika a provoz lázeňského zařízení
    10. Tvorba produktů lázeňské péče a jejich propagace
    11. Profesní organizace v lázeňství
Literatura
    doporučená literatura
  • odborné časopisy. Hotel & Spa, Food Service, Hotel Revue. info
  • DĚDINA, J. Management, organizování a ekonomika lázeňství. Praha: VŠ CRHL, 2004. ISBN 80-86592-01-4. info
  • SEIFERTOVÁ, V. Marketing v lázeňském cestovním ruchu. Praha: VŠ CRHL, 2003. ISBN 80-86592-00-6. info
  • KNOP, K. A KOL. Lázeňství - ekonomika a management. Praha: Grada Publishing, 1999. ISBN 80-7169-717-6. info
  • KNOWLES, T. Hospitality Management. New York: Longman, 1998. ISBN 0-582-31271-X. info
  • MORRISON, A. M. Marketing v pohostinství a CR. Praha: Victoria Publishing, 1995. ISBN 80-605-90-2. info
  • BURT, B. Best Spas of the world. 2nded. The Globe Pequot press, 1979. ISBN 0-7627-2473-0. info
Informace učitele
Podmínkou ukončení předmětu je zpracování seminární práce na zadané téma (např. srovnávací analýza služeb vybraných lázeňských zařízení, optimalizace využití kapacity vybraného lázeňského zařízení), poté je předmět ukončen zkouškou prověřující znalosti v rozsahu uvedené odborné literatury a obsahu přednášek.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2010, léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017.