FPF:UBK10127 Dějiny světového divadla III/2 - Informace o předmětu
UBK10127 Dějiny světového divadla III/2
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavěléto 2010
- Rozsah
- 2/0/0. 2 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Ladislav Soldán, CSc. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Ladislav Soldán, CSc.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Kulturní dramaturgie se zaměřením na divadlo (program FPF, B8203 DrUm)
- Cíle předmětu
- Cílem přednášky je seznámit posluchače v základních rysech s hlavními vývojovými etapami světového divadla a dramatu období od poloviny 20. století až do současnosti. Kromě seznámení s významnými světovými dramatiky je zájem soustředěn zejména na vývojové tendence v divadle po 2. světové válce - tedy na tzv. druhou divadelní reformu a její představitele: Living theatre (Malina, Beck). Open Theatre. Bread and Puppets Theatre. Polské divadlo: Jerzy Grotowski, Tadeusz Kantor. Peter Brook. Eugenio Barba a Odin teatret. Výklad neopomene ani proměny dramaturgie a inscenační praxe éry postmoderního divadla (Kirby, Wilson, Poutney...). Významný důraz je také kladen na souvislosti s obecnými dějinami kultury a umění a zasazení do vývojového kontextu světové kultury.
- Osnova
- Cílem přednášky je seznámit posluchače v základních rysech s hlavními vývojovými etapami světového divadla a dramatu období od poloviny 20. století až do současnosti. Kromě seznámení s významnými světovými dramatiky je zájem soustředěn zejména na vývojové tendence v divadle po 2. světové válce - tedy na tzv. druhou divadelní reformu a její představitele: Living theatre (Malina, Beck). Open Theatre. Bread and Puppets Theatre. Polské divadlo: Jerzy Grotowski, Tadeusz Kantor. Peter Brook. Eugenio Barba a Odin teatret. Výklad neopomene ani proměny dramaturgie a inscenační praxe éry postmoderního divadla (Kirby, Wilson, Poutney...). Významný důraz je také kladen na souvislosti s obecnými dějinami kultury a umění a zasazení do vývojového kontextu světové kultury.
Obsahové zaměření:
1. Vývojové tendence v divadle po 2. světové válce: druhá divadelní reforma: Living theatre (Malina, Beck). Open Theatre. Bread and Puppets Theatre. Polské divadlo: Jerzy Grotowski, Tadeusz Kantor. Peter Brook. Eugenio Barba a Odin teatret.
2. Vývojové tendence ve světovém dramatu po 2. světové válce: absurdní drama, existenciální drama, psychologicko-realistické a neo-realistické tendence v dramatu, modelová hra, dokumentární drama, hyperrealismus v dramatu a dramatika "coolness," postmoderní a postkoloniální drama).
3. Osobnosti dramatiky 2. poloviny 20. století: Německy psané drama (Friedrich Dürrenmatt, Max Frisch, Rolf Hochhuth, Peter Weiss, Peter Handke, Heiner Müller, Elfride Jelinek...), francouzské drama (Valere Novarina, Bernard-Marie Kolt?s...), britské drama (John Osborn, John Arden, Arnold Wesker, Peter Schaffer, Harold Pinter, Peter Hall, David Storey, Tom Stoppard, David Hare, Caryl Churchillová, Alan Ayckbourn, Michael Frayn, Brian Friel, Martin McDonagh), italské drama (Eduardo de Filippo, Dario Fo...). polské drama (Tadeusz Rózewicz, Janusz Glowacki, Ingmar Villquist...), Coolness dramatika.
4. Vztah moderny a postmoderny, teoretická východiska. Postmoderní inscenační postupy (Kirby, Wilson, Forman, Poutney). Divadlo a drama údobí postmoderny (proměny dramaturgie a inscenační praxe, vývojové tendence, osobnosti současného světového dramatu a divadla).
5. Vývoj hudebního a tanečního divadla. Muzikál, teatralizovaná show a divadlo podívané.
- Cílem přednášky je seznámit posluchače v základních rysech s hlavními vývojovými etapami světového divadla a dramatu období od poloviny 20. století až do současnosti. Kromě seznámení s významnými světovými dramatiky je zájem soustředěn zejména na vývojové tendence v divadle po 2. světové válce - tedy na tzv. druhou divadelní reformu a její představitele: Living theatre (Malina, Beck). Open Theatre. Bread and Puppets Theatre. Polské divadlo: Jerzy Grotowski, Tadeusz Kantor. Peter Brook. Eugenio Barba a Odin teatret. Výklad neopomene ani proměny dramaturgie a inscenační praxe éry postmoderního divadla (Kirby, Wilson, Poutney...). Významný důraz je také kladen na souvislosti s obecnými dějinami kultury a umění a zasazení do vývojového kontextu světové kultury.
- Literatura
- povinná literatura
- Esslin, M.:. Absurdní divadlo. In: Prolegomena scénografické encyklopedie 11. info
- BERNARD, J. - KOPECKÝ, J.:. Co je divadlo. Praha 1983. info
- BROCKETT, O. G.:. Dějiny divadla. Praha: Lidové nakladatelství 1999. info
- Francouzská divadelní reforma. Praha 1996. Dějiny tance a baletu. Bratislava 1981. info
- Partner, P.:. Experimentální divadlo. Praha 1971. info
- Hyvnar, J.:. Francouzská divadelní reforma. Praha 1996. info
- Brecht, B.:. Myšlenky. Praha 1958. info
- Bablet, D.:. Scénické revoluce dvacátého století. (Výběr, in: Scénografie 2/76.) Praha 1976. info
- Smysl nebo nesmysl. Groteskno v moderním dramatu. Pět esejů. Praha 1966. info
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Informace učitele
- 1. Nadpoloviční účast na přednáškách.
2. Vykonání zkoušky v závěru semestru. - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2010, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/leto2010/UBK10127