UBKKN101 Úvod do studia a perspektivy oboru 2

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2010
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Jan Matula (přednášející)
Jan Matula (cvičící)
Garance
Jan Matula
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Přednášky i semináře jsou zaměřeny na historicko-společenské důsledky zavádění nových médií. Vývojově jsou sledovány základní etapy sociální komunikace od vzniku a vývoje písma až k sociálním důsledkům vynálezu počítače a novým formám sociální komunikace, kterou představuje kupř. internet, virtuální realita. Dále je rozebírán vývoj informačních technologií 21. století, podstata informatizace, vztah informatizace a poznání, její vliv na vztahy mezi lidmi a je analyzován její dopad na různé oblasti života jednotlivce (vztah informatizace a zdraví, informatizace a právo). Sleduje se vznik a vývoj institucí uchovávajících informaci od dob starověku po dnešek a snaží se stanovit rozdíly mezi archivy a knihovnami a přistupuje k vymezení role knihovny, knihovníka a informačního pracovníka v moderním pojetí a v neposlední řadě i perspektiv do budoucna. Samostatná vystoupení studentů jsou věnována následujícím tématickým modulům. Předmět lze studovat během studijního pobytu v rámci projektu Erasmus-Sokrates distančně - nutná domluva s vyučujícím ÚBK.
Osnova
  • 7. Virtuální realita jako nový druh sociální komunikace
    8. Informatizace a právo
    9. Informatizace a demokratizace společnosti
    10. Vývoj od textového dokumentu k dokumentům auditivním, audiovizuálním a masmédiím
    11. Trendy elektronického publikování
    12. Český a slovenský přínos ke konstituování informační vědy
    13. Pojem informace v díle Josefa Šmajse
    14. Univerzální knihovna-myšlenka budoucnosti
    15. Prognóza vývoje veřejných knihoven
    16. Budoucí role knihovníka a informačního pracovníka
    Předmět lze studovat během studijního pobytu v rámci projektu Erasmus-Sokrates distančně ? nutná domluva s vyučujícím ÚBK.
Literatura
    povinná literatura
  • TOFFLER, A.;TOFFLEROVÁ, H. Nová civilizace. Praha, 2001. info
  • CEJPEK, J. Informace, komunikace, myšlení. 2. přepr. vyd. Praha : Karolinum, 2005. ISBN 80-246-1037-X. info
  • KOUKOLÍK, F. Mozek a jeho duše. Praha, 2005. info
  • ŠMAJS, J. Filosofie psaná kurzívou. Rozhlasové ekologické eseje. Brno, 2003. info
  • HUITEMA, CH. A bůh stvořil internet. Praha, 1996. info
  • LAUSCHMANN, H. Metainformatika čili úvod do fyzikální teologie. 1996. info
  • PSTRUŽINA, K. Etudy o mozku a myšlení. Praha, 1994. info
  • McLUHAN, M. Jak rozumět médiím. Praha, 1991. info
Metody hodnocení
Známkou
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
80% účast ve výuce
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 1994, léto 1995, léto 1996, léto 1997, léto 1998, léto 1999, léto 2000, léto 2001, léto 2002, léto 2003, léto 2004, léto 2005, léto 2006, léto 2007, léto 2008, léto 2009, léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020.