FPF:UBK10051 Divadlo ve filmu - Informace o předmětu
UBK10051 Divadlo ve filmu
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavěléto 2011
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Pavla Bergmannová (cvičící)
- Garance
- Mgr. Pavla Bergmannová
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Kulturní dramaturgie se zaměřením na divadlo (program FPF, B8203 DrUm)
- Cíle předmětu
- Cílem semináře bude zmapovat různé možné vztahy a vazby divadla a filmu a prozkoumat jejich vzájemné prolnutí, společný základ i zásadní výrazové rozdíly. Studenti se pokusí najít odpověď na několik základních otázek: Proč se tak často filmoví režiséři obracejí k divadelním předlohám? Jak zfilmovat divadlo? Je drama vhodné jako zdroj pro filmovou adaptaci? Proč se divadelní režiséři utíkají k filmu? V úvodu semináře se posluchači pokusí na základě zhlédnutých filmů a TV záznamů divadelních inscenací charakterizovat základní rozdíly mezi filmovým a divadelním uměním, ale i jejich styčné body. Následně budou definovat různé míry ovlivňování divadla a filmu (téma divadla ztvárněné ve filmu, adaptace divadelní hry do filmu, divadelní prvky ovlivňující film, divadelní režiséři pracujíc u filmu, pozitivní ovlivňování filmu a divadla: Laterna magika). Další zkoumání se detailněji zaměří na fenomén adaptace divadelní hry ve filmu (s důrazem na proces umělecké transpozice látky z jedné disciplíny do druhé, jak se formuje v režijní a autorské koncepci, v inscenačním a prostorovém pojetí, v modelaci figur, v žánrové transformaci apod.). Na konkrétních příkladech z vybraných filmů a analýzách filmových adaptací divadelních her bude artikulována otázka adekvátnosti a volnosti přepisu, rovnováha i napětí divadelna v poměru k ryze filmové (i technické) stránce. Nedílnou součástí semináře bude zmapování filmové tvorby význačných českých divadelních režisérů (Jaroslav Kvapil, Jindřich Honzl, E. F. Burian, Jiří Frejka, Alfréd Radok, Jan Kačer, Vladimír Morávek...).
- Osnova
- Cílem semináře bude zmapovat různé možné vztahy a vazby divadla a filmu a prozkoumat jejich vzájemné prolnutí, společný základ i zásadní výrazové rozdíly. Studenti se pokusí najít odpověď na několik základních otázek: Proč se tak často filmoví režiséři obracejí k divadelním předlohám? Jak zfilmovat divadlo? Je drama vhodné jako zdroj pro filmovou adaptaci? Proč se divadelní režiséři utíkají k filmu?
V úvodu semináře se posluchači pokusí na základě zhlédnutých filmů a TV záznamů divadelních inscenací charakterizovat základní rozdíly mezi filmovým a divadelním uměním, ale i jejich styčné body. Následně budou definovat různé míry ovlivňování divadla a filmu (téma divadla ztvárněné ve filmu, adaptace divadelní hry do filmu, divadelní prvky ovlivňující film, divadelní režiséři pracujíc u filmu, pozitivní ovlivňování filmu a divadla: Laterna magika). Další zkoumání se detailněji zaměří na fenomén adaptace divadelní hry ve filmu (s důrazem na proces umělecké transpozice látky z jedné disciplíny do druhé, jak se formuje v režijní a autorské koncepci, v inscenačním a prostorovém pojetí, v modelaci figur, v žánrové transformaci apod.). Na konkrétních příkladech z vybraných filmů a analýzách filmových adaptací divadelních her bude artikulována otázka adekvátnosti a volnosti přepisu, rovnováha i napětí divadelna v poměru k ryze filmové (i technické) stránce.
Nedílnou součástí semináře bude zmapování filmové tvorby význačných českých divadelních režisérů (Jaroslav Kvapil, Jindřich Honzl, E. F. Burian, Jiří Frejka, Alfréd Radok, Jan Kačer, Vladimír Morávek...).
Proč se tak často filmoví režiséři obracejí k divadelním předlohám? Jak zfilmovat divadlo? Je drama vhodné jako zdroj pro filmovou adaptaci? Utíkají se divadelní režiséři do filmu?
1. Divadlo ve filmu - jak se projevuje? Různé míry ovlivňování.
- téma divadla ztvárněné ve filmu
- adaptace divadelní hry do filmu
- divadelní prvky ovlivňující film
- divadelní režiséři pracujíc u filmu
- pozitivní ovlivňování filmu a divadla (Laterna magika)
2. Drama a film - možnosti filmové adaptace divadelního textu
3. Divadelní režiséři ve filmu I.
4. Divadelní režiséři ve filmu II.
5. Fenomén Laterny magiky (Přednáška)
- Cílem semináře bude zmapovat různé možné vztahy a vazby divadla a filmu a prozkoumat jejich vzájemné prolnutí, společný základ i zásadní výrazové rozdíly. Studenti se pokusí najít odpověď na několik základních otázek: Proč se tak často filmoví režiséři obracejí k divadelním předlohám? Jak zfilmovat divadlo? Je drama vhodné jako zdroj pro filmovou adaptaci? Proč se divadelní režiséři utíkají k filmu?
- Literatura
- Informace učitele
- 1. Aktivní účast v seminářích, povoleny pouze dvě absence.
2. Vypracování seminární práce na zadané téma.
3. Prezentace referátu v rámci hodiny (zadané téma).
4. Řešení dílčích úkolů zadaných pedagogem.
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2011, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/leto2011/UBK10051