UBK10127 Dějiny světového divadla III/2

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2011
Rozsah
2/0/0. 2 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Pavla Bergmannová (přednášející)
doc. PhDr. Ladislav Soldán, CSc. (přednášející)
Garance
Mgr. Pavla Bergmannová
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem přednášky je seznámit posluchače v základních rysech s hlavními vývojovými etapami světového divadla a dramatu období od poloviny 20. století až do současnosti. Kromě seznámení s významnými světovými dramatiky je zájem soustředěn zejména na vývojové tendence v divadle po 2. světové válce - tedy na tzv. druhou divadelní reformu a její představitele: Living theatre (Malina, Beck). Open Theatre. Bread and Puppets Theatre. Polské divadlo: Jerzy Grotowski, Tadeusz Kantor. Peter Brook. Eugenio Barba a Odin teatret. Výklad neopomene ani proměny dramaturgie a inscenační praxe éry postmoderního divadla (Kirby, Wilson, Poutney...). Významný důraz je také kladen na souvislosti s obecnými dějinami kultury a umění a zasazení do vývojového kontextu světové kultury.
Osnova
  • Cílem přednášky je seznámit posluchače v základních rysech s hlavními vývojovými etapami světového divadla a dramatu období od poloviny 20. století až do současnosti. Kromě seznámení s významnými světovými dramatiky je zájem soustředěn zejména na vývojové tendence v divadle po 2. světové válce - tedy na tzv. druhou divadelní reformu a její představitele: Living theatre (Malina, Beck). Open Theatre. Bread and Puppets Theatre. Polské divadlo: Jerzy Grotowski, Tadeusz Kantor. Peter Brook. Eugenio Barba a Odin teatret. Výklad neopomene ani proměny dramaturgie a inscenační praxe éry postmoderního divadla (Kirby, Wilson, Poutney...). Významný důraz je také kladen na souvislosti s obecnými dějinami kultury a umění a zasazení do vývojového kontextu světové kultury.
    Obsahové zaměření:
    1. Vývojové tendence v divadle po 2. světové válce: druhá divadelní reforma: Living theatre (Malina, Beck). Open Theatre. Bread and Puppets Theatre. Polské divadlo: Jerzy Grotowski, Tadeusz Kantor. Peter Brook. Eugenio Barba a Odin teatret.
    2. Vývojové tendence ve světovém dramatu po 2. světové válce: absurdní drama, existenciální drama, psychologicko-realistické a neo-realistické tendence v dramatu, modelová hra, dokumentární drama, hyperrealismus v dramatu a dramatika "coolness," postmoderní a postkoloniální drama).
    3. Osobnosti dramatiky 2. poloviny 20. století: Německy psané drama (Friedrich Dürrenmatt, Max Frisch, Rolf Hochhuth, Peter Weiss, Peter Handke, Heiner Müller, Elfride Jelinek...), francouzské drama (Valere Novarina, Bernard-Marie Kolt?s...), britské drama (John Osborn, John Arden, Arnold Wesker, Peter Schaffer, Harold Pinter, Peter Hall, David Storey, Tom Stoppard, David Hare, Caryl Churchillová, Alan Ayckbourn, Michael Frayn, Brian Friel, Martin McDonagh), italské drama (Eduardo de Filippo, Dario Fo...). polské drama (Tadeusz Rózewicz, Janusz Glowacki, Ingmar Villquist...), Coolness dramatika.
    4. Vztah moderny a postmoderny, teoretická východiska. Postmoderní inscenační postupy (Kirby, Wilson, Forman, Poutney). Divadlo a drama údobí postmoderny (proměny dramaturgie a inscenační praxe, vývojové tendence, osobnosti současného světového dramatu a divadla).
    5. Vývoj hudebního a tanečního divadla. Muzikál, teatralizovaná show a divadlo podívané.
Literatura
    povinná literatura
  • Esslin, M.:. Absurdní divadlo. In: Prolegomena scénografické encyklopedie 11. info
  • BERNARD, J. - KOPECKÝ, J.:. Co je divadlo. Praha 1983. info
  • BROCKETT, O. G.:. Dějiny divadla. Praha: Lidové nakladatelství 1999. info
  • Francouzská divadelní reforma. Praha 1996. Dějiny tance a baletu. Bratislava 1981. info
  • Partner, P.:. Experimentální divadlo. Praha 1971. info
  • Hyvnar, J.:. Francouzská divadelní reforma. Praha 1996. info
  • Brecht, B.:. Myšlenky. Praha 1958. info
  • Bablet, D.:. Scénické revoluce dvacátého století. (Výběr, in: Scénografie 2/76.) Praha 1976. info
  • Smysl nebo nesmysl. Groteskno v moderním dramatu. Pět esejů. Praha 1966. info
Informace učitele
1. Nadpoloviční účast na přednáškách.
2. Vykonání zkoušky v závěru semestru.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2008, léto 2009, léto 2010, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.