UBK20062 Světový film - projekce 2 - film po roce 1945

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2011
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Martin Jiroušek (cvičící)
Garance
Mgr. Martin Jiroušek
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Seminář navazuje na přednášku z dějin světové kinematografie a prostřednictví filmových projekcí a následných diskuzí seznámí studenty s výraznými díly světového filmu období let 1945-současnost. Filmové projekce budou doplněny o následnou diskusi o filmu a jeho vzniku v kontextu režisérovy tvorby, případně v rámci vývoje národní kinematografie. Cílem diskuze nad filmy je zdůraznit přínos snímku a inspiraci pro nastupující filmaře.
Osnova
  • Posluchači si aktivně připravují na základě svých znalostí diskusi k tématům, které určuje vyučující, s jeho pomocí se soustředí na rozbor díly, použití výrazových prostředků a konkrétné diskutují o jejich charakteru a použití.
    Během projekcí jednotlivých děl nebo bezprostředně po jejich skončení se očekává aktivní zapojení všech přítomných s cílem hlouběji porozumět autorskému záměru konkrétního tvůrce.
    Posluchač by měl získat základní orientaci o umělecké hodnotě díla a využít těchto schopností při svém dalším setkávání s filmy a jinými audiovizuálními médii.
    Přehled probírané látky:
    1. Žánrový film pod znakem tvůrčí autority: Poklad na Sierra Madre vs Samuraj
    2. Zločin jako morální dilema a svědomí společnosti: K smrti odsouzený uprchl vs Krátký film o zabíjení
    3. Žánrový film pod znakem tvůrčí individuality: Cizinci ve vlaku vs Zvětšenina
    4. Film jako páka a svědomí společenské morálky: Evangelium podle sv. Matouše vs Salo aneb 120 dní Sodomy
    5. Brazilská kinematografie hladu, film jako protest: Polibek pavoučí ženy vs Bůh a dábel v zemi slunce
Literatura
    povinná literatura
  • BAZIN, A.:. Co je to film?. Praha: ČFÚ, 1979. info
  • BORDWELL, D., THOMPSONOVÁ, K.:. Dějiny filmu. Nakladatelství Lidové noviny, 2007. info
  • MONACO, J.:. Jak číst film. Praha: Albatros, 2004. info
  • TÖTEBERG, M. (ED.):. Lexikon světového filmu. Praha: Orpheus, 2005. info
  • SZCZEPANIK, P. (ED.):. Nová filmová historie. Antologie současného myšlení o dějinách kinematografie a audiovizuální kultury. Praha: Hermann a synové, 2004. info
    doporučená literatura
  • WOOD, R.:. Alfréd Hitchcock a jeho filmy. Orfeus, 2003. info
  • ARISTARCO, G.:. Dějiny filmových teorií. Praha: Orbis, 1968. info
  • BUNUEL, L.:. Do posledního dechu. Praha: Mladá fronta, 1987. info
  • PLAZEWSKI, J.:. Filmová řeč. Praha: Orbis, 1967. info
Informace učitele
1. Účast na seminářích a orientace v dějinách kinematografie.
2. Zpracování referátu v rozsahu 3-5 stran na vybrané téma zadané vyučujícím.
3. Orientace v základní literatuře.
4. Zápočet bude udělen na základě aktivity v semináři, s přihlédnutím ke kvalitě referátu.
Posluchači si aktivně připravují na základě svých znalostí diskusi k tématům, které určuje vyučující, s jeho pomocí se soustředí na rozbor díly, použití výrazových prostředků a konkrétné diskutují o jejich charakteru a použití.
Během projekcí jednotlivých děl nebo bezprostředně po jejich skončení se očekává aktivní zapojení všech přítomných s cílem hlouběji porozumět autorskému záměru konkrétního tvůrce.
Posluchač by měl získat základní orientaci o umělecké hodnotě díla a využít těchto schopností při svém dalším setkávání s filmy a jinými audiovizuálními médii.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/leto2011/UBK20062