UBKKN102 Informační věda 2

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2011
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Garance
Mgr. Marek Timko, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
V lertním semestru je sledována problematika, kterou se zabývají později jiné odborné předměty, jsou naznačovány vazby k teoretickým problémům informační vědy a snaha rozvíjet možnosti jejího uplatňováni.
Osnova
  • Tematické okruhy přednášek:
    Informace v abiotických systémech. Vztah informace a entropie z pohledu termodynamických zákonů.
    Kvantová informace (quibit jako nejmenší fyzikální jednotka informace). Koncepce informační fyziky T. Stoniera. Infon jako jednotka "fyzikální" informace?
    Informace a kybernetika. Přínos N. Wienera. Statisticko-kvantitativní pojetí informace C. E. Shannona. Informace jako data. Informační šum při přenosu informace.
    Informace v biotických systémech. Pojetí informace jako negentropie (E. Schrödinger).
    Bio-informace a otevřené nelineární disipativní systémy. Informační procesy jako vytváření řádu z chaosu (I. Prigogine). Organické kódy a sémantická biologie.
    Informace genetická a epigenetická. Kognitivní biologie a autopoietické systémy (H. Maturana, F. Varela). Život jako poznání, poznání jako informační proces.
    Biosociální informace a problémy s protokulturou.
    Sociokulturní informace jako výsledek (a zároveň předpoklad) evoluce kultury. Ontologická koncepce 3 světů K. R. Poppera.
    Memy jako jednotky sociokulturní informace (R. Dawkins, S. Blackmoreová). Analogie a diference sociokulturní evoluce s biologickou evolucí (memy vs. geny). Problémy s memetikou.
    Informatizace společnosti a její vlivy na poznání, výrobu, distribuci moci a sociální stratifikaci. Informační technologie a demokracie. Hrozba orwellismu.
    Informatizace a zdraví (informační stres). Informatizace, etika a právo.
    Informace ve věku globalizace (diktatura informaci?). Myšlenka univerzální knihovny. Myšlenka tzv. globálního mozku. Výchova ke globálnímu myšlení.
    Virtuální realita a kyberkultura. Digitalizace či virtualizace informací? Interaktivita jako problém.
    Internet - jeho vznik a vývoj. Internet jako informačně komunikační síť. Možnosti "nepřímé" komunikace na internetu. Sociální sítě. Kyberprostor neboli virtualizace komunikace.
    Kyberkultura a výchova. Simulace - způsob poznání typický pro kyberkulturu. Od chaotického propojení ke kolektivní inteligenti (globální mozek po druhé).
    Informace a umělá inteligence. Definice umělé inteligence a zákony robotiky. "Slabá" a "silná" umělá inteligence. Počítač jako metafora pro mozek? Turingův test a čínský pokoj.
    Problémy související s transhumanismem a extropiánstvím. Bod singularity.

    Předmět lze studovat během studijního pobytu v rámci projektu Erasmus-Sokrates distančně nutná domluva s vyučujícím ÚBK.
Literatura
    povinná literatura
  • NAUMANN, F. Dějiny informatiky: od abaku k internetu. Praha, 2009. info
  • ŠMAJS, J. Filosofie - obrat k Zemi: evolučněontologická reflexe přírody, kultury, techniky a lidského poznání. Praha, 2008. info
  • Burke, P. Společnost a vědění. Praha, 2007. info
  • BARBIERI, M. Organické kódy : úvod do sémentické biologie. Praha, 2006. info
  • MAREŠ, M. Slova, která se hodí aneb jak si povídat o matematice, kybernetice a informatice. Praha, 2006. info
  • CEJPEK, J. Informace, komunikace, myšlení. 2. přepr. vyd. Praha : Karolinum, 2005. ISBN 80-246-1037-X. info
  • Termodynamika a život. Podle článku Jerome Rothsteina zpracoval Jiří Svršek [online. 2005. URL info
  • SCHRÖDINGER, E. Co je život? Duch a hmota. K mému životu. Brno, 2004. info
  • VICKERY, B. C., VICKERY, A. Information Science in Theory and Practise. München, 2004. info
  • NOSEK, J. (ed.). Memy ve vědě a filosofii. Praha, 2004. info
  • ZELINKA, I. Umělá inteligence : hrozba nebo naděje? Praha, 2003. info
  • STONIER, T. Informace a vnitřní struktura vesmíru. Praha, 2002. info
  • PRIGOGINE, I., STENGERSOVÁ, I. Řád z chaosu : nový dialog člověka s přírodou. Praha, 2001. info
  • BLACKMOREOVÁ, S. Teorie memů : kultura a její evoluce. Praha, 2001. info
  • MAŘÍK, V. (a kol.). Umělá inteligence 3. Praha, 2001. info
  • LÉVY, P. Kyber Kultura. Praha: Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0109-5. info
  • ZEILINGER, A. Fundamentals of Quantum Information [online]. 1998. URL info
  • WIENER, N. Kybernetika a společnost. Praha, 1963. info
    doporučená literatura
  • CAPURRO, R. Foundations of Information Science: review and Perspectives. URL info
  • CURRÁS, E. Informační věda-retrospektivní ohlédnutí. Opava, 2006. info
  • BOYD, R., RICHERSON, P. J. The Origin and Evolution Cultures. Oxford, 2005. info
  • GRANT, G. A Memetic Lexicon. 2004. URL info
  • HAVLÍK, V. Memy a teorie univerzálního darwinismu. In: Nosek, J. (ed.): Memy ve vědě a filosofii. Praha, 2004. info
  • COVENEY, P., HIGHFIELD, R. Mezi chaosem a řádem. Hranice komplexity : hledání řádu v chaotickém světě. Praha, 2003. info
  • DAWKINS, R. Sobecký gen. Praha, 2003. info
  • MIN, J. Information: Definition, origin and evolution. In: Hofkirchner, W. (ed.): The Quest for a United Theory of Information. World Futures General Evolution Studies (Volume 13). Amsterdam, 1999. info
  • OMNÉS, R. Quantum Philosophy: understanding and Interpreting Contemporary Science. Princeton, 1999. info
  • HOFKIRCHNER, W. (ed.). The Quest for a United Theory of Information. World Futures General Evolution Studies (Volume 13). Amsterdam, 1999. info
  • WARWICK, K. Úsvit robotů - soumrak lidstva. Praha, 1999. info
  • MARŠÍK, F., DVOŘÁK, I. Biotermodynamika. Praha, 1998. info
  • KATUŠČÁK, D. (a kol.). Informačná výchova. Bratislava, 1998. info
  • PSTRUŽINA, K. Svět poznávání: k filozofickým základům kognitivní vědy. Olomouc, 1998. info
  • MATURANA, H., VARELA, F. The Tree of Knowledge : the biological roots of human understanding. Shambhala, 1992. info
  • ŽATKULIAK, J. G. Základy informatiky. Bratislava, 1978. info
  • BERTALANFFY, L. VON. Člověk-robot a myšlení. Praha: Svoboda, 1972. info
Metody hodnocení
Známkou
Informace učitele
Zkouška:
Zkouška (písemný test) zahrnuje látku za zimní i letní semestr (předměty KN002 a KN102). Úspěšnost minimálně 70 %.

Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 1994, léto 1995, léto 1996, léto 1997, léto 1998, léto 1999, léto 2000, léto 2001, léto 2002, léto 2003, léto 2004, léto 2005, léto 2006, léto 2007, léto 2008, léto 2009, léto 2010, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2015, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020.