FPF:UCJANP08 Funcional Sentence Perspective - Course Information
UCJANP08 Funcional Sentence Perspective 2
Faculty of Philosophy and Science in OpavaSummer 2012
- Extent and Intensity
- 1/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. Lucie Kučerová, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Lucie Kučerová, Ph.D. (seminar tutor) - Guaranteed by
- Mgr. Lucie Kučerová, Ph.D.
Institute of Foreign Languages – Faculty of Philosophy and Science in Opava - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- English in combination with another discipline (programme FPF, N7310 Filo)
- English (programme FPF, N7310 Filo)
- Course objectives (in Czech)
- Přednáška i seminář jsou pokračováním předmětu Funkční větná perspektiva 1. Přednáška se věnuje brněnské škole funkční větné perspektivy, Danešovým tematickým posloupnostem a nejnovějším výsledkům v této oblasti včetně literárněvědných aplikací. Náplní seminářů jsou referáty ze statí J. Firbase a praktická aplikace jeho pluripartitního členění na analýzu souvislého textu v jeho pracích i v pracích jeho následovníků. Sylabus přednášky: 1. Firbasovy dynamické sémantické škály 2. Prezentační škála 3. Škála přisouzení kvality 4. Danešovy tematické posloupnosti 5. Odstavec jako jednotka textu 6. Firbasovy tematické, tranzitní a rematické trasy 7. Téma a hypertéma 8. Rozbor různojazyčného úryvku biblického textu 1 9. Srovnávání biblických textů jako odborná disciplína 10. Rozbor různojazyčného úryvku moderního literárního textu 11. Funkční perspektiva a literární strukturalizmus (Mukařovský) 12. Moderní aplikace funkční perspektivy na literární texty Sylabus semináře: 1. Referát z článku Firbas, J. (1975a): On 'existence/appearance on the scene' in functional sentence perspective. PSE, 16, s. 45-70. Firbas, J. (1982): "Aktuální členění větné"(,) či "funkční perspektiva větná"? SaS, 43, s. 282-293. Následná diskuse. 2. Referát z knihy Firbas, J. (1992): Functional sentence perspective in written and spoken communication. Cambridge. (Oddíl o prezentační škále.) Následná diskuse. 3. Referát z knihy Firbas, J. (1992): Functional sentence perspective in written and spoken communication. Cambridge. (Oddíl o škále přisouzení kvality.) Následná diskuse. 4. Referát ze studie Daneš, F. (1968): Typy tematických posloupností v textu. SaS, 29, s. 125-141. Následná diskuse. 5. Referát ze studie Daneš, F. (1994): Ostavec jako centrální jednotka tematicko-kompoziční výstavby textu (na materiále textů výkladových). SaS, 55, s. 1-17. Následná diskuse. 6. Referát ze studie Firbas, J. (1995a): On the thematic and the rhematic layers of a text. In: Warvik, B. et al.: Organization of Discourse. Proceedings from the Turku Conference 1995, s. 59-72. Následná diskuse. 7. Referát z článku Svoboda, A. (1981c): Hyperthemes in Alfric. Folia Linguistica Historica, 2, pp. 115-124. Následná diskuse. 8. Referát z článku Firbas, J. (1996): A case study in linear modification: On translatin Ap. 21.6b. Brno Studies in English 22: 23-48. (První část.) Následná diskuse. 9. Referát z článku Firbas, J. (1996): A case study in linear modification: On translatin Ap. 21.6b. Brno Studies in English 22: 23-48. (Druhá část.) Následná diskuse. 10. Referát ze studie Firbas, J. (1999): Translating the introductory paragraph of Boris Pasternak's novel Doctor Zhivago: A case study in functional sentence perspective. Word, Text Translation: Liber Amicorum for Peter Newmark (Anderman-Rogers Eds.) Clevedon, Buffalo, Toronto and Sydney. Následná diskuse. 11. Referát z knihy Mukařovský, J. (1982): Studie z poetiky. Olympia. 12. Referát z knihy Adam, M. Functional Macrofield Perspecitve. ( A Religious Discourse Analysis Based on FSP). Brno: Masarykova univerzita, 2006.
- Language of instruction
- Czech
- Further Comments
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/summer2012/UCJANP08