FPF:UBKKA051 Services of Libraries and Info - Course Information
UBKKA051 Services of Libraries and Information Services
Faculty of Philosophy and Science in OpavaSummer 2013
- Extent and Intensity
- 1/1/0. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- PhDr. Mgr. Marie Šedá (lecturer)
PhDr. Mgr. Marie Šedá (seminar tutor) - Guaranteed by
- PhDr. Mgr. Marie Šedá
Institute of The Czech Language and Library Science – Faculty of Philosophy and Science in Opava - Prerequisites (in Czech)
- Požadavky na studenta v průběhu semestru a kritéria pro hodnocení: výuka předpokládá průběžnou přípravu studenta. Kvalita výuky je systematicky prověřována formou testů, prezentací zadaných referátů aj. Podmínkou získání zápočtu je úspěšné vykonání zápočtového testu a aktivní účast na cvičeních. Uspěje-li student u zápočtového testu, získá automaticky zápočet. Neuspěje-li student, má nárok na jeden opravný zápočtový test. Testy jsou zaměřeny na problematiku služeb.
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Library Science (programme FPF, B7201 InSK)
- Course objectives (in Czech)
- Předmět má za cíl seznámit posluchače s uspokojováním informačních a kulturních potřeb občanů. Probírány jsou: informační potřeba, informační šumy, bariéry, průzkumy informačních potřeb, metody zjišťování informačních potřeb, typologie knihovnických a informačních služeb, legislativa, MMVS, MVS, statistika ve veřejných knihovnách a její využívání při tvorbě koncepce služeb. Služby dodávání dokumentů (DDS) atd. Předmět lze studovat během studijního pobytu v rámci projektu Erasmus-Sokrates distančně - nutná domluva s vyučujícím ÚBK.
- Syllabus (in Czech)
- Osnova přednášek
1. Terminologie
1.1. Definice a pojetí informačních služeb
1.2. Měřítka efektivnosti informačních služeb
1.3. Diferenciace služeb a kategorizace uživatelů
2. Informační potřeby
2.1. Druhy informačních potřeb
2.2. Informační šumy
2.3. Informační bariéry
3. Zjišťování informačních potřeb
3.1. Etapy průzkumu informačních potřeb
3.2. Metody zjišťování informačních potřeb
4. Typologie informačních služeb knihoven
4.1. Výpůjční služby (MVS, MMVS)
4.2. Bibliografické, referenční a faktografické služby
4.3. Rešeršní služby
4.4. Konzultační služby
4.5. Studijně rozborová činnost
4.6. Ediční a grafické služby
4.7. Reprografické služby
5. Komerční informační služby
5.1. Informační služby pro podnikatele
5.2. Informační služby databázových center
5.3. Komerční využití internetu, modely vyhledávání a modely šíření informací
6. Public relations
6.1. Definice, výklad pojmu
6.2. Složky public relations
6.3. Aplikace zásad PR
Cvičení
1. Metody vyhledávání informací ve vybraných databázích.
2. Metody rešeršování a vyhodnocování relevance informací.
- Osnova přednášek
- Literature
- required literature
- 3. SOLAR, J. Okolo pultu. Praha : FINIDR, 1996. info
- 1.ČERNÁ, M. STÖCKLOVÁ, A. Služby knihoven a informačních středisek. Praha : Univerzita Karlova, 1992. info
- SMETÁČEK, V. Informační potřeby a jejich optimální uspokojování. Praha : Univerzita Karlova, 1990. info
- recommended literature
- VOSOBA, P. Dokonalé služby : co chtějí zákazníci. Praha, 2004. info
- Teaching methods
- Lecturing
- Assessment methods
- Written exam
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (Summer 2013, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/fpf/summer2013/UBKKA051