FPF:UBKKA059 Výzkumné metody v knihovnictví - Informace o předmětu
UBKKA059 Výzkumné metody v knihovnictví
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavěléto 2013
- Rozsah
- 1/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Kateřina Homolová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Kateřina Homolová, Ph.D. (cvičící) - Garance
- PhDr. Kateřina Homolová, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Předpoklady
- Předpokladem pro dobrou orientaci v předmětu je aktivní povědomí o širším společensko-kulturním kontextu knihovnictví a rovněž znalost základů společenských věd na úrovni střední školy.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Knihovnictví (program FPF, B7201 InSK)
- Cíle předmětu
- Cílem výuky je seznámení posluchačů s uplatněním společenskovědních, zejména sociologických výzkumných metod v knihovnicko-informační praxi. Součástí je představení a zvládnutí matematických a statistických nástrojů pro kvantitativní vyhodnocování výsledků výzkumu. Zvláštní pozornost je věnována dotazníkovému šetření, především zásadám konstrukce dotazníku a jeho vyhodnocování, a to jak z hlediska kvantitativního, tak kvalitativního. Předmět lze studovat během studijního pobytu v rámci projektu Sokrates/Erasmus individuálně po domluvě s vyučujícím ÚBK.
- Osnova
- 1. Vymezení základních pojmů - výzkum, průzkum, metoda, technika; kvantitativní přístup, kvalitativní přístup.
2. Fáze výzkumu - cíl, podmínky, výzkumný vzorek, hypotézy, projekt výzkumu, pilotáž, realizace výzkumu, sběr dat, vyhodnocení, interpretace, výzkumná zpráva.
3. Techniky sběru dat používané v knihovnictví - základní přehled.
4. Předmět, organizace a druhy pozorování.
5. Funkce dotazníku, zásady jeho konstrukce.
6. Rozhovor a jeho typy.
7. Studium dokumentů, obsahová analýza.
8. Výběr z kvalitativní metodologie, psychometrické metody v knihovnictví.
9. Statistické zpracování dat.
10. Výzkumná zpráva.
- 1. Vymezení základních pojmů - výzkum, průzkum, metoda, technika; kvantitativní přístup, kvalitativní přístup.
- Literatura
- Výukové metody
- Přednáška s aktivizací
Přednáška s diskusí
Přednáška s analýzou videozáznamu - Metody hodnocení
- Známkou
Test
Analýza výkonů studenta - Informace učitele
- Aktivní účast na seminářích, povoleny jsou dvě absence.
Doporučuje se účast na přednáškách.
Disciplína je zakočena ústní zkouškou, student losuje okruh k rozpravě.
Výstupem ze seminářů a předpokladem připuštění ke zkoušce je zpacování seminární práce.
Obsah práce se tvoří zpráva o provedeném průzkumu. Student sestaví vzorový dotazník vycházející z předem definovaných cílů a hypotéz, sesbírá data, kvantitativně je zpracuje a vyhodnotí a prezentuje pomocí tabulek a grafů a interpretuje výsledky.
Rozah práce je stanoven na 5 - 7 normostran.
Disciplínu lze při studijních pobytech Socrates/Erasmus absolvovat individuálně po domluvě s vyučujícím.Aktivity Náročnost [h] Domácí příprava na výuku 10 Konzultace 5 Příprava na zápočet 20 Příprava na zkoušku 30 Účast na výuce 13 Celkem 78 - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/leto2013/UBKKA059