FPF:UBKKA051 Služ. knihoven a inf. služ. - Informace o předmětu
UBKKA051 Služby knihoven a informační služby
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavěléto 2014
- Rozsah
- 1/1/0. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Miroslava Sabelová (přednášející)
Mgr. Miroslava Sabelová (cvičící) - Garance
- Mgr. Miroslava Sabelová
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Předpoklady
- Předmět je vyučován formou přednášky a cvičení. Po ukončení se předpokládá, že student zná základní pojmy a skutečnosti prezentované na přednáškách a cvičeních a doporučené k nastudování z odborné literatury.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Knihovnictví (program FPF, B7201 InSK)
- Cíle předmětu
- Studenti se seznámí s legislativním vymezením knihovnických a informačních služeb, s jejich specifiky, se současnými standardy veřejných knihovnických a informačních služeb (VKIS). Budou znát současné pojetí KIS, informační potřeby uživatelů, jejich typologii a kategorizaci. Na základě statistických výstupů knihoven se studenti seznámí s jejich využitím při tvorbě koncepce služeb. Získají orientaci v oblasti KIS v elektronickém prostředí. Předmět lze studovat během studijního pobytu v rámci projektu Erasmus-Sokrates distančně - nutná domluva s vyučujícím ÚBK.
- Osnova
- Osnova přednášek
1. Terminologie
1.1. Definice a pojetí informačních služeb
1.2. Měřítka efektivnosti informačních služeb
1.3. Diferenciace služeb a kategorizace uživatelů
2. Informační potřeby
2.1. Druhy informačních potřeb
2.2. Informační šumy
2.3. Informační bariéry
3. Zjišťování informačních potřeb
3.1. Etapy průzkumu informačních potřeb
3.2. Metody zjišťování informačních potřeb
4. Typologie informačních služeb knihoven
4.1. Výpůjční služby (MVS, MMVS)
4.2. Bibliografické, referenční a faktografické služby
4.3. Rešeršní služby
4.4. Konzultační služby
4.5. Studijně rozborová činnost
4.6. Ediční a grafické služby
4.7. Reprografické služby
5. Komerční informační služby
5.1. Informační služby pro podnikatele
5.2. Informační služby databázových center
5.3. Komerční využití internetu, modely vyhledávání a modely šíření informací
6. Public relations
6.1. Definice, výklad pojmu
6.2. Složky public relations
6.3. Aplikace zásad PR
Cvičení
1. Metody vyhledávání informací ve vybraných databázích.
2. Metody rešeršování a vyhodnocování relevance informací.
- Osnova přednášek
- Literatura
- povinná literatura
- VOSOBA, P. Dokonalé služby : co chtějí zákazníci. Praha, 2004. info
- 3. SOLAR, J. Okolo pultu. Praha : FINIDR, 1996. info
- 1.ČERNÁ, M. STÖCKLOVÁ, A. Služby knihoven a informačních středisek. Praha : Univerzita Karlova, 1992. info
- SMETÁČEK, V. Informační potřeby a jejich optimální uspokojování. Praha : Univerzita Karlova, 1990. info
- doporučená literatura
- metodický pokyn Ministerstva kultury k vymezení standardu VK IS. Praha, 2011. URL info
- Reichel, Jiř. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Praha, 2009. info
- STöCKLOVÁ, Anna. Služby knihoven: vybrané problémy. Praha, 2008. URL info
- Smetáček, Vladimír. Informační potřeby a jejich optimální uspokojování. Praha, 1990. info
- Výukové metody
- Přednášení
Přednáška s aktivizací
Seminární výuka
Samostudium studentů - Metody hodnocení
- Známkou
Test
Zápočet
Kombinovaná zkouška - Informace učitele
- Kritéria pro zvládnutí zkoušky: absolvování předmětu Dokumentografické systémy a získání zápočtu. Podmínkou ke zkoušce je zpracování seminární práce v rozsahu 5 A4 na zadané téma. Ústní zkouška je zaměřena na obsah přednášek a základní literatury a klade důraz na orientaci studenta v dané problematice. Aktualizace 12/13!
Aktivity Náročnost [h] Cvičení 1 Přednáška 1 Celkem 2 - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2014, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/leto2014/UBKKA051