UBKKM007 Služby pro specifické kategorie uživatelů

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2015
Rozsah
Přednáška 6 HOD/SEM. 3 kr. Ukončení: zk.
Garance
PhDr. Kateřina Homolová, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Předpoklady
Předpokladem úspěšného zvládnutí disciplíny je aktivní povědomí o předmětech na společenskovědním základě z předchozího studia.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem disciplíny je uvést do problematiky zdravotních i sociálních handicapů a jejich vlivu na osobnost uživatele. Představeny jsou specifické skupiny (komunity) uživatelů z hlediska podstaty handicapu, požadavků na specifické zacházení i služby. Pozornost se soustřeďuje také na legislativní ošetření práce s handicapovanými a znevýhodněnými osobami a uživateli.
Osnova
  • 1. Handicapovaný člověk ve společnosti. Postoje společnosti k lidem se znevýhodněním.
    2. Vada, porucha, postižení, handicap. Příčiny vzniku poruch, vad, postižení a handicapu, zmírňování důsledků postižení a vyrovnání příležitostí pro znevýhodněné osoby;
    3. Skupiny zdravotně handicapovaných uživatelů:
    - osoby s postižením zraku,
    - osoby s postižením sluchu,
    - osoby s narušenou komunikační schopností,
    - osoby s tělesným postižením,
    - osoby s mentálním postižením,
    - osoby s dílčími deficity (poruchy učení, lehká mozková dysfunkce a další).
    4. Osoby s poruchami chování, narušenou sociální adaptací a sociálním znevýhodněním
    5. Skupiny znevýhodněných uživatelů:
    - senioři,
    - matky na mateřské dovolené,
    - sociálně slabší jedinci,
    - uživatelé z okruhu národnostních menšin,
    - informačně negramotní uživatelé.
    6. Služby zdravotně handicapovaným uživatelům
    - diferenciace dle způsobu a stupně hendikepu,
    - příklady knihoven poskytující služby specializovaným uživatelům,
    - zvukové knihovny,
    - Knihovna a tiskárna pro nevidomé K. E. Macana.
    7. Služby znevýhodněným uživatelům
    - diferenciace dle uživatele,
    - příklady jednotlivých knihoven,
    8. Právo a lidé s postižením. Právní dokumenty, doporučení a projekty
Literatura
    povinná literatura
  • SLOWÍK, J. Komunikace s lidmi s postižením. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-691-9. info
  • SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1733-3. info
    doporučená literatura
  • UZLOVÁ, I. Asistence lidem s postižením a znevýhodněním. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-764-0. info
  • JŮN, H. Moc, pomoc a bezmoc v sociálních službách a ve zdravotnictví. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-590-5. info
    neurčeno
  • POKORNÁ, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-817-3. info
  • GILLBERG, CH., PEETERS, T. Autismus - zdravotní a výchovné aspekty. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-498-4. info
  • ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-060-7. info
  • CHVÁTALOVÁ, H. Jak se žije dětem s postižením. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-013-5. info
  • TRAIN, A. Nejčastější poruchy chování dětí. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-503-2. info
Výukové metody
Přednášení
Přednáška s aktivizací
Přednáška s diskusí
Metody hodnocení
Známkou
Test
Analýza výkonů studenta
Informace učitele
Požadavky na studenta v průběhu semestru a kritéria pro hodnocení:
- účast na přednáškách je doporučená;
- účast na zkoušce je podmíněna vypracováním semestrální práce na vybrané téma (ze sledované problematiky) v rozsahu 5 normostran a s využitím minimálně 5 zdrojů v textu řádně citovaných, kterou zašle vyučujícímu elektronicky v zápočtovém týdnu.
Zkouška probíhá ústní formou, student definuje vylosované termíny, zasadí je do širších společenských i odborných knihovnických souvislostí a vyjádří se k připomínkám k seminární práci.
Předmět lze studovat během studijního pobytu v rámci projektu Sokrates/Erasmus individuálně.

AktivityNáročnost [h]
Příprava na zkoušku30
Semestrální práce30
Účast na výuce39
Celkem99
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2011, léto 2012, léto 2013, léto 2014, léto 2016, léto 2017, léto 2018, léto 2019, léto 2020, léto 2021, léto 2022, léto 2023, léto 2024.