FPF:UBKKN032 Věda o vědě - Informace o předmětu
UBKKN032 Věda o vědě
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavěléto 2015
- Rozsah
- 2/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Garance
- Mgr. Marek Timko, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Předpoklady
- Nejsou.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Knihovnictví (dvouoborové) (program FPF, B6107 HuSt)
- Knihovnictví (program FPF, B7201 InSK)
- Cíle předmětu
- Seznámení s problematikou vědy jako s uceleným systémem, a to zejména ve vztahu k filozofii a k současnému postavení člověka ve společnosti a světě. Obecnost, exaktnost a metody vědy, její možnosti a hranice. Stručná charakteristika vývoje vědy od starověku po současnost. Předmět lze studovat během studijního pobytu v rámci projektu Erasmus-Sokrates distančně - nutná domluva s vyučujícím ÚBK.
- Osnova
- 1) Základní problémy teorie poznání. Agnosticismus, gnosticismus a (nejen metodologický) skepticismus.
2) Základní teorie pravdy (autoritativní, konsenzuální, pragmatická, koherenční, korespondenční).
3) Poznání obyčejné vs. poznání vědecké. Definice vědy. Důvody vzniku filozofie vědy. Vývoj vědy: společenské podmínky a společenská role vědy a její hodnocení. Vědecký (a "universální") jazyk. Od informace k znalosti.
4) Metody a techniky (nejen vědeckého) poznání. Empirické metody a teoretické metody. Metody intuitivní a expertní. Vědecké metody ve společenských (humanitních) vědách.
5) Stručné dějiny vědy (a názorů na ni). Antická věda. Středověké pojetí vědy.
6) Rozvoj vědy v období humanismu s renesance. Novověké pojetí vědy (newtonovské paradigma a kartezianismus).
7) Vznik a první fáze pozitivismu. Novopozitivistické pojetí vědy. Empirismus, induktivismus, kumulativismus, analýza jazyka.
8) Falzifikační model vědy K. R. Poppera.
9) Historická a holistická koncepce vývoje vědy T. S. Kuhna. Pojem "vědecké revoluce". Holismus, sociologismus, vztah teorie a poznání. Metodologie vědeckých výzkumných programů - I. Lakatos. Vnitřní a vnější historie vědy.
10) Metodologický anarchismus P. K. Feyerabenda. Parazitní statut pozorování. Pojetí alternativních teorií. Budoucnost filosofie vědy. Pojem "proliferace". Nové koncepce vědy ve filosofii vědy 20. století.
11) Věda v období postmoderny. Kritika vědy jako "metanarativního příběhu" (J.-F. Lyotard). Problém moci a "archeologie vědění" (M. Foucault).
12) Věda a kultura. Věda a technika. Věda a společnost.
13) Věda a víra. Věda, hodnoty a etické zásady.
- 1) Základní problémy teorie poznání. Agnosticismus, gnosticismus a (nejen metodologický) skepticismus.
- Literatura
- povinná literatura
- OCHRANA, F. Metodologie vědy : úvod do problému. Praha, 2009. info
- BURKE, P. Společnost a vědění. Praha, 2007. info
- KRÁL, M. Věda a víra : s vědou za hranice každodennosti. Praha, 2007. info
- FAJKUS, B. Filosofie a metodologie vědy : vývoj, současnost a perspektivy. Praha, 2005. info
- ŠMAJS, J. Základy systematické filosofie. Brno, 2005. info
- MERVART, J. Způsoby poznávání světa. Brno, 2003. info
- TONDL, L. Znalost : její lidské, společenské a epistemiské dimenze. Praha, 2002. info
- FAJKUS, B. Současná filosofie a metodologie vědy. Praha, 1997. info
- HOLZBACHOVÁ, I. Filozofické a metodologické problémy vědy. Brno, 1996. info
- KRÁL, M. Změna paradigmatu vědy. Praha, 1994. info
- doporučená literatura
- ISER, W. Jak se dělá teorie. Praha, 2009. info
- BÁR, J. Věda a osud lidstva. K některým otázkám filozofie věd a smyslu existence lidstva. Olomouc, 2006. info
- KREMPASKÝ, J. Veda verzus viera? Bratislava, 2006. info
- FOUCAULT, M. Archeologie vědění. Praha, 2002. info
- FEYERABEND, P. K. Rozprava proti metodě. Praha, 2001. info
- HUBÍK, S. Sociologie vědění. Praha: SLON, 1999. info
- HOLTON, G. Věda a antivěda. Praha, 1999. info
- POPPER, K. R. Logika vědeckého bádání. Praha, 1997. info
- KUHN, T. S. Struktura vědeckých revolucí. Praha, 1997. info
- MORIN, E. Věda a svědomí. Praha, 1995. info
- LYOTARD, J. F. O postmodernismu. Praha, 1993. info
- NEUBAUER, Z. Nový Areopág. Praha, 1992. info
- FLOSS, P. Proměny vědění. Praha: Mladá fronta, 1987. info
- ŠMAJS, J. Sociální funkce vědy. Brno, 1986. info
- BERNAL, J. D. Věda v dějinách I, II. Praha, 1960. info
- Výukové metody
- Přednášení
Přednáška s diskusí - Metody hodnocení
- Známkou
Písemná zkouška - Informace učitele
- Požadavky na získání kreditů: aktivní 75% účast na přednáškách, písemný test (zkouška). K úspěšnému absolvování zkoušky je potřebné odpovědět na tři otevřené otázky z tematických okruhů (viz výše), a to tak, aby každá z odpovědí byla hodnotitelná alespoň známkou E. Pokud tedy bude odpověď na některou z otázek chybět, nebo bude hodnocena známkou F, není možné zkoušku uznat!
Aktivity Náročnost [h] Přednáška 2 Celkem 2 - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/leto2015/UBKKN032