FPF:UBKKT007 Služ. pro spec. kateg. uživat. - Informace o předmětu
UBKKT007 Služby pro specifické kategorie uživatelů
Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavěléto 2016
- Rozsah
- 3/0/0. 3 kr. Ukončení: zk.
- Garance
- PhDr. Kateřina Homolová, Ph.D.
Ústav bohemistiky a knihovnictví – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě - Předpoklady
- Předpokladem úspěšného zvládnutí disciplíny je aktivní povědomí o předmětech na společenskovědním základě z předchozího studia.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Knihovnictví se zaměřením na veřejné knihovny komunitního typu (program FPF, N7201 InSK)
- Cíle předmětu
- Cílem disciplíny je uvést do problematiky zdravotních i sociálních handicapů a jejich vlivu na osobnost uživatele. Představeny jsou specifické skupiny (komunity) uživatelů z hlediska podstaty handicapu, požadavků na specifické zacházení i služby. Pozornost se soustřeďuje také na legislativní ošetření práce s handicapovanými a znevýhodněnými osobami a uživateli.
- Osnova
- 1. Handicapovaný člověk ve společnosti. Postoje společnosti k lidem se znevýhodněním.
2. Vada, porucha, postižení, handicap. Příčiny vzniku poruch, vad, postižení a handicapu, zmírňování důsledků postižení a vyrovnání příležitostí pro znevýhodněné osoby;
3. Skupiny zdravotně handicapovaných uživatelů:
- osoby s postižením zraku,
- osoby s postižením sluchu,
- osoby s narušenou komunikační schopností,
- osoby s tělesným postižením,
- osoby s mentálním postižením,
- osoby s dílčími deficity (poruchy učení, lehká mozková dysfunkce a další).
4. Osoby s poruchami chování, narušenou sociální adaptací a sociálním znevýhodněním
5. Skupiny znevýhodněných uživatelů:
- senioři,
- matky na mateřské dovolené,
- sociálně slabší jedinci,
- uživatelé z okruhu národnostních menšin,
- informačně negramotní uživatelé.
6. Služby zdravotně handicapovaným uživatelům
- diferenciace dle způsobu a stupně hendikepu,
- příklady knihoven poskytující služby specializovaným uživatelům,
- zvukové knihovny,
- Knihovna a tiskárna pro nevidomé K. E. Macana.
7. Služby znevýhodněným uživatelům
- diferenciace dle uživatele,
- příklady jednotlivých knihoven,
8. Právo a lidé s postižením. Právní dokumenty, doporučení a projekty.
- 1. Handicapovaný člověk ve společnosti. Postoje společnosti k lidem se znevýhodněním.
- Literatura
- povinná literatura
- SLOWÍK, J. Komunikace s lidmi s postižením. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-691-9. info
- SLOWÍK, J. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1733-3. info
- doporučená literatura
- UZLOVÁ, I. Asistence lidem s postižením a znevýhodněním. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-764-0. info
- JŮN, H. Moc, pomoc a bezmoc v sociálních službách a ve zdravotnictví. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-590-5. info
- neurčeno
- POKORNÁ, V. Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-817-3. info
- GILLBERG, CH., PEETERS, T. Autismus - zdravotní a výchovné aspekty. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-498-4. info
- ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-060-7. info
- CHVÁTALOVÁ, H. Jak se žije dětem s postižením. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7367-013-5. info
- TRAIN, A. Nejčastější poruchy chování dětí. Praha: Portál, 2005. ISBN 80-7178-503-2. info
- Výukové metody
- Přednášení
Přednáška s aktivizací
Přednáška s diskusí - Metody hodnocení
- Známkou
Test
Písemná zkouška
Analýza výkonů studenta - Informace učitele
- Požadavky na studenta v průběhu semestru a kritéria pro hodnocení:
- účast na přednáškách je doporučená;
- účast na zkoušce je podmíněna vypracováním semestrální práce na vybrané téma (ze sledované problematiky) v rozsahu 5 normostran a s využitím minimálně 5 zdrojů v textu řádně citovaných, kterou zašle vyučujícímu elektronicky v zápočtovém týdnu.
Zkouška probíhá ústní formou, student definuje vylosované termíny, zasadí je do širších společenských i odborných knihovnických souvislostí a vyjádří se k připomínkám k seminární práci.
Předmět lze studovat během studijního pobytu v rámci projektu Sokrates/Erasmus individuálně.
Aktivity Náročnost [h] Příprava na zkoušku 30 Semestrální práce 30 Účast na výuce 29 Celkem 89 - Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
- Statistika zápisu (léto 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/leto2016/UBKKT007